شناسهٔ خبر: 67067400 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

آیت‌الله کمالوند نقش برجسته‌ای در شروع نهضت امام خمینی(ره) داشت

نماینده‌ مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت‌الله روح‌الله کمالوند نقش برجسته‌ای در شروع نهضت امام خمینی(ره) و قیام ۱۵ خرداد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، آیت‌الله هاشم نیازی در جمع اعضای شورای ائتلاف نیروهای انقلابی لرستان به بیان خاطراتی از واقعه ۱۵ خرداد پرداخت و گفت: ۱۵ خرداد اصلی در همین خرم‌آباد که با ایام عاشورا نیز مصادف شده بود، اتفاق افتاد؛ جایی که آیت‌الله کمالوند، شهید مفتح را شب یازدهم عاشورا دعوت کرده بود و دیدیم مجلس عادی نیست. شب‌ها مرحوم آقای مولانا منبر می‌رفت اما آن شب مرحوم آقا محمدصالح طاهری خرم‌آبادی آمد و منبر خیلی تندی رفت و گفتند امشب خبر رسیده که آقا(امام خمینی ره) را دستگیر کردند و مجلس خیلی ملتهب شد.

 

آیت‌الله نیازی که خود در آن زمان طلبه‌ای جوان و از اولین مبارزان نهضت امام خمینی قدس سره الشریف و قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ بود، در ادامه بیان کرد: فردای آن شب یعنی روز ۱۵ خرداد در شهرهای مختلف کشور مردم به دستگیری امام خمینی قدس سره الشریف اعتراضاتی داشتند و توسط رژیم پهلوی مردم بی‌گناه زیادی کشته و خون‌های زیادی ریخته شد. حوزه کمالیه خرم‌آباد هم مملو از جمعیت معترض شد. نظامیان و تفنگداران ریختند حوزه کمالیه، ولی هر کدام از علمای شهر از جمله مرحوم حجت‌الاسلام سید شکرالله طاهری خرم‌آبادی با شهامت تمام شعارهایی در مخالفت با دستگیری آقا(امام خمینی ره ) سر دادند و نظامیان قصد تیراندازی داشتند اما با تدبیر آیت‌الله کمالوند از خونریزی جلوگیری شد، لذا هنگام هجوم نظامیان به حوزه علمیه کمالیه، آیت‌الله کمالوند که دارای ابهت و مورد احترام مردم بود، خطاب به نظامیان شاه فرمودند چه خبر شده و چرا هجوم آوردید؟!. مردمی که تجمع کردند حق اعتراض دارند که چرا مرجع تقلیدشان دستگیر شده است. وی برای این‌که جلوی خونریزی را بگیرند فرمایش کردند هرکس اعتراض دارد به مرکز تومار بنویسیم و اعتراض خود را اعلام کنیم، لذا این تدبیر حکیمانه آیت‌الله کمالوند باعث شد تا جلوی کشتار و خونریزی را بگیرد.

 

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان خاطره‌ دیگری از آیت‌الله کمالوند بیان و اضافه کرد: در آن ایام علما و مراجع قم در برای اعتراض به کارهای خلاف شرع و ضد ملی شاه، از جمله توطئه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، آیت‌الله کمالوند را به عنوان این‌که مرد پخته و حکیمی بود و این‌که می‌داند چگونه صحبت کند، پیش شاه فرستادند تا صحبت علما را به او بگوید، بلکه بدانند آیا این مرد (شاه) قابل اصلاح است و کنار می‌آید یا نه، اما شاه زیر بار خواسته‌های مردم و علما نرفت و با دیدگاه‌های غرب‌گرایانه خود گفت، شما متوجه نیستید که ارزش‌های دنیا عوض شده و تفکرات غربی را گفت.

 

وی بیان کرد: آیت اللّه کمالوند خطاب به شاه فرمودند، گفتم که آقایان علما و مراجع قم نظرشان این است که این راهی که می‌روید راهی نیست که شما را به هدف برساند و به مصلحت شما و کشور نیست، ولی شاه قبول نکرد و گفت که آقایان با ارزش‌های زمان آشنا نیستند و زیر بار اصلاح نظرات و برنامه‌های نامناسب خود نرفت. بعد از آن آیت‌الله کمالوند به امام و دیگر مراجع فرمودند، این فرد یعنی شاه، اصلاح‌پذیر و آدم بشو نیست، هرکاری می‌خواهید بکنید، لذا از اینجا نهضت امام خمینی(ره) شروع شد.

 

آیت‌الله نیازی خاطرنشان کرد: بعد از دستگیری امام و نزدیک به آزادی ایشان بود که آیت‌الله کمالوند کسالت پیدا کردند و روزهای اولی که امام آزاد شده بود، جنازه آیت‌الله کمالوند را به قم بردند و با جمعیت عظیمی از مردم تشییع ایشان برگزار شد.

 

وی گفت: یکی از دوستان نقل می‌کرد، وقت رحلت آیت‌الله کمالوند امام در مسجد اعظم درس داده بودند و سمت منزل می‌رفتند و وقتی خبر رحلت آیت اللّه کمالوند را شنید، شدیدا ناراحت شدند به‌طوری که تحمل ایستادن نداشت و تکیه به دیوار زدند.

 

آیت‌الله نیازی در ادامه اظهار کرد: چون تمام قدرت، قدرت مرجعیت بود، شاه بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی(ره) توطئه‌ی دیگری به کار برد، لذا ترتیبی داد تا مرجعیت از ایران به عراق منتقل شود، به همین خاطر تلگراف تسلیت رحلت آیت‌الله بروجردی را به آیت‌الله حکیم در نجف نوشت، اما امام خمینی با تیزهوشی متوجه این توطئه شد و نامه‌ای به فرزند آیت‌الله حائری که مؤسس حوزه و استاد همه مراجع فعلی بود، نوشتند و فرمایش کردند همه علمای درجه اول که قرار بود مرجعیت به آنها منتقل شود در منزل حاج عبدالکریم حائری جمع شوند که با این وحدت مرجعیت، توطئه شاه را خنثی کردند.

 

وی یادآور شد: شاه با این کار می‌خواست ببیند که چه عکس‌العملی علما نشان می‌دهند، در مسئله انجمن‌های ایالتی و ولایتی و مبارزات امام و علما مردم متوجه رهبری ایشان شدند و به امام مراجعه کردند و با تشکیل وحدت مرجعیت کاری کردند که همه علمای نجف نیز به پیروی علمای قم، علیه مسئله ایالتی و ولایتی بیانیه دادند.

 

انتهای پیام

نظر شما