شناسهٔ خبر: 67066794 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

راه آهن رشت آستارا و راه آهن اردبیل پارس آباد، رقیب نیستند

صاحب‌خبر -

دو خط ریلی رشت آستارا و اردبیل پارس آباد رقیب یکدیگر نیستند و کارکردهای متفاوتی دارند.

راه آهن رشت آستارا و راه آهن اردبیل پارس آباد، رقیب نیستند
تین نیوز

به اعتقاد کارشناسان ریلی، دو خط ریلی رشت آستارا و اردبیل پارس آباد رقیب یکدیگر نیستند و کارکردهای متفاوتی دارند.

به گزارش تین نیوز، کارشناسان ریلی می گویند برای برخی مقامات به خصوص بعضی مقامات استانی و محلی اردبیل درک اشتباهی ایجاد شده که فکر می کنند راه آهن رشت آستارا رقیب راه آهن اردبیل پارس آباد است و این خط ریلی، تحرک استان اردبیل را کند می کند.

مطالب مهم امروز را ببینید:

گزارشی شگفت انگیز از آخرین وضعیت حمل و نقل هوایی بین المللی و روند پیشرفت آن

افزایش حقوق بازنشستگی رانندگان کامیون و ایده های رئیس جمهور آینده

به گفته کارشناسان، اما این برداشت از راه آهن رشت آستارا و راه آهن اردبیل پارس آباد نادرست است و این دو خط ریلی شمال جنوب در نهایت دو کارکرد متفاوت دارند به طوری که خط ریلی رشت آستارا بارهای بندر چابهار و بندر شهید رجایی بندرعباس را از یال غربی دریای کاسپین عبور می دهد و خط ریلی اردبیل پارس آباد هم راه آهنی در راستای کریدور شمال جنوب خواهد بود اما کارکرد اصلی آن به بندر امام خمینی (ره) در خوزستان و انتهای خلیج فارس برمی گردد.

کارشناسان تاکید می کنند البته باید ابتدا خط ریلی دوکوهه، پل دختر، خرم آباد، دلی آباد به دورود و در مرحله بعد باید خط ریلی دلی آباد ملایر ساخته شود که مسیری طولانی نخواهد بود (حدودا 130 کیلومتر) ، در فاز بعدی نیز باید ریل همدان زنجان ساخته شود تا کریدور جنوب غرب شمال غرب شکل بگیرد و بارهای موجود در این مسیر را جمع آوری کند، مسیری که با توسعه بندر امام ، به رقیب کریدور عراقی از بندر بصره به سمت ترکیه تبدیل خواهد شد.

به گفته کارشناسان با توجه به این که کشور ایران در وسط چهارراه جهانی قرار دارد برای تک تک استان ها ، فرصت های ویژه جهانی وجود دارد به طوری که حتی می توان کریدور ریلی جنوب غرب - شمال غرب هم ایجاد کرد.

کارشناسان ریلی خاطرنشان می کنند باید در نظر داشت اجرای این طرح ها نیاز به زمان و بودجه دارد و به همین دلیل بهتر است بودجه و امکانات موجو.د، روی طرح های ریلی فعلی که بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند مثل ریل میانه اردبیل متمرکز شود و پروژه جدید مثل اردبیل پارس آباد کلنگ نخورد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما