شناسهٔ خبر: 67065612 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

استقرار ۱۰۰۰ ناجی در سواحل مازندران

گرمای هوا برای مسافران شمال بهانه و فرصتی است برای دل به دریا زدن اما گردشگران دریایی باید به توصیه‌های یک‌هزار ناجی غریق که برای حفظ جان آنها شبانه‌روزی تلاش دارند، گوش بسپارند تا موج‌های نامطمئن خزر را با خاطره‌‌ای خوش ترک کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، تیرماه 1396 بود که نخستین پرچم سلامت شناگاه‌های کشور که به رنگ آبی‌ است در ساحل بابلسر نصب شد، این اتفاق پس از پایش‌های نزدیک به دو سال صورت گرفت و پس از آن فعالیت‌های مربوط به سواحل با نظارت بیشتری صورت گرفت.

سواحل خزر در قسمت جنوبی که متعلق به شمال ایران است نزدیک به 900 کیلومتر طول دارد و بخش اعظمی از این سواحل که آن را تا 487 کیلومتر گفته‌اند، در حوزه مدیریتی مازندران قرار دارد.

نگاهی به وضعیت شناگاه‌های مازندران از ابتدا تا اکنون

در سال ابتدایی پایش از شناگاه‌ها، از 53 شناگاه تنها 41 نقطه پرچم آبی داشتند و 12 شناگاه با آلودگی میکروبی بالاتر از استاندارد، با پرچم زرد نشان داده شدند که نشان می‌داد ممنوعیت شنا دارد. در همین سال تعداد نقاط ساحلی در حوزه مازندران 94 نقطه بوده است.

از سوی دیگر تا همین چند سال پیش حقوق ناجیان غریق با چالش‌های خاصی همراه بود و متولی واحدی نداشت و به نوعی بین سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف پاسکاری می‌شد اما در دولت سیزدهم با بازدیدهای جدی و کم‌هیاهو به‌دور از نمایش، همراه با بیان واقعیت‌ها و همچنین اجازه صحبت به ناجیان غریق سبب شد تا مسئولان از مشکلات ناجیان غریق اطلاع حاصل کرده و نسبت به رفع دغدغه‌های آنها اقدام کنند.

اکنون که هفت سال از طرح پایش شناگاه‌ها می‌گذرد و با توجه به افزایش رغبت به سفر و بازدید از دریا و شنا در این آبی بیکران، تعداد شناگاه‌ها و حساسیت در پایش‌ها افزایش یافته است.

آلودگی در بیشتر شناگاه‌های مازندران

عطاالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران به خبرنگار ما گفته است که از 70 شناگاه حال حاضر استان، 40 درصد آنها دارای پرچم آبی(سالم) و بقیه دارای بار میکروبی و زرد هستند.

علی‌اکبر یداللهی معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مازندران اما علت ناسالم بودن 60 درصد از شناگاه‌ها را بیشتر به دلیل ورود شیرابه‌های ناشی از واحدهای صنعتی و زباله‌ها اعلام و نمونه بارز آن را نیز در سواحل محمودآباد و نوشهر عنوان کرد.

استقرار هزار ناجی غریق در سواحل مازندران

به هر صورت، دریا در این روزهای گرم برای مسافران حال و هوای دیگری دارد، اینکه تنی به آب بزنند و لحظاتی را به شادی در کنار خانواده بگذرانند، برایشان لذت‌بخش است.

نیروهای غریق نجات و هلال احمر مازندران امسال از 9 خردادماه در نقاط حادثه‌خیز مستقر شدند و آماده ارائه خدمات هستند.

در این زمینه نقی کریمیان رئیس هیأت نجات غریق مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفته است: امسال در مرحله نخست با یک‌هزار نیرو که بیشتر از نیروهای نجات غریق هستند با کمک هلال احمر در نقاط حادثه‌خیر سواحل استان مستقر شدیم.

افزایش نقاط حادثه‌خیز دریای مازندران به 700 مورد

وی با بیان اینکه امسال به این دلیل که پایش‌ها برای زمان تعیین نقاط حادثه‌خیز اعم از عمومی و خصوصی در سواحل را دیر اعلام کردند، افزود: فعلا در 550 نقطه حادثه‌خیز نیرو مستقر شده‌اند.

این مسئول ادامه داد: هفته جاری را به صورت میدانی در ساحل هستیم و پایش‌ها را داریم و پیش‌بینی می‌کنیم که نقاط حادثه‌خیز به 700 مورد افزایش یابد و به طور طبیعی نیاز به نیروی نجات غریق و هلال احمر بیشتری داریم.

یک غرقی و 42 نجات‌یافته در 10 روز

کریمیان در پاسخ به اینکه از 9 خرداد تاکنون تعداد غرق‌شده‌ها و نجات‌یافتگان چه میزان بوده است؟ اعلام کرد که یک غرق‌شده در بابلسر داشتیم که ساکن تهران و 37 ساله بود، همچنین 42 نفر نجات‌یافته داشتیم.

او درباره اینکه آیا مشکلات کمبود امکانات و لباس و همچنین حقوق معوقه حل شده است یا پابرجاست؟ اظهار داشت: تسویه حساب کامل با ناجیان انجام شده است و وسایل و امکانات از قبیل چتر، بویه، صندلی و تجهیزات دریایی در اختیار ناجیان غریق استان قرار گرفته است.

توصیه به گردشگران دریایی

رئیس هیأت نجات غریق مازندران توصیه‌هایی هم برای مسافرانی که به دریا می‌روند داشت، اینکه با ناجیان غریق و نیروهای هلال احمر همکاری کنند، به هشدارها توجه داشته باشند، در دریای طوفانی شنا نکنند، دریا را برای آموزش شنا انتخاب نکنند، در مسیر قایق‌ها و جت‌ران‌ها نباشند به این دلیل که تصادم دریایی زیاد داریم.

وی توصیه خیلی مهمی هم به ویژه برای مازندرانی‌ها داشت اینکه اگر اتفاقی افتاد خودسرانه اقدام نکنند؛ چون مرگ دسته‌جمعی و مورد داشتیم که سه نفر از یک خانواده پشت سر هم برای نجات یک‌نفر به دریا رفتند و غرق شدند لذا اگر برای کسی مشکلی پیش آمد بلافاصله ناجیان را مطلع کنند.

رئیس هیأت نجات غریق مازندران گفت: سال گذشته 49 غرق‌ شده داشتیم که نسبت به سال پیش از آن 50 درصد کاهش داشت و در همین مدت، آمار نجات‌یافتگان 553 نفر بوده است.

استقرار ناجی غریق در سواحل میانکاله

باتوجه به اینکه سواحل میانکاله طولانی‌ترین خط ساحلی مازندران به طول 70 کیلومتر را دارد، پیگیر استقرار ناجی غریق در این در این منطقه حفاظت‌ شده شدیم و مشخص شد که 20 نیروی ناجی غریق تقاضا شده بود، اما به دلیل مسافت زیاد محل سکونت آنها تا محل استقرار، تنها نیمی از این تعداد و آنهم در دو شیفت یعنی از 8 تا 20 در سواحل میانکاله مستقر هستند. خوشبختانه در این سال‌ها، هیچ غرقی در سواحل میانکاله گزارش نشد.

کمتر از 10 درصد سواحل مازندران آزادسازی نشد

به گزارش تسنیم، آزادسازی سواحل یکی از توفیقات خوب در دولت سیزدهم بوده است، اکنون به گفته سعید کیاکجوری مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران 52 کیلومتر از سواحل مازندران هنوز آزادسازی نشده است(کمتر از 10 درصد کل نوار ساحلی مازندران) و از این تعداد 30 کیلومتر مربوط به بخش دولتی و 22 کیلومتر آن نیز در اختیار بخش خصوصی است.

انتهای پیام/

نظر شما