شناسهٔ خبر: 67065557 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی در اجلاس وزرای حمل‌ونقل بریکس اعلام کرد؛

رشد بیش از ۶۰ درصدی ترانزیت ایران در ۱۲ ماه گذشته

وزیر راه و شهرسازی در اجلاس وزرای حمل‌ونقل کشورهای بریکس از رشد بیش از ۶۰ درصدی ترانزیت کالا از ایران در ۱۲ ماهه گذشته خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی کشورمان در اولین اجلاس وزرای حمل‌ونقل کشورهای بریکس که به صورت مجازی سخنرانی می‌کرد، گفت: در ابتدا مراتب قدردانی خود را از دعوت وزارت حمل‌ونقل فدراسیون روسیه از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اولین اجلاس وزرای حمل‌ونقل کشورهای عضو پیمان بریکس اعلام کنم.

وی در ادامه اظهار کرد: بدون تردید برگزاری این جلسات موجب تقویت و هم افزایی بخش‌های حمل‌ونقلی و تجاری شده و فرصت‌های جدیدی را در حوزه‌های تجارت، حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت ایجاد می‌کند.

بذرپاش در ادامه با اشاره به این که بریکس به عنوان نهادی پیشرو و متشکل از اقتصادهای بزرگ نوظهور توانسته است با ارائه الگوها و ابتکارات مناسب روندهای جدیدی را در جهان شکل دهد، گفت: اعضای بریکس با اقتصادهای مکمل و تنوع فرهنگی می‌توانند نیازهای متقابل را تامین کنند و تجربه‌های ملی و بومی توسعه‌ای خود را در جهت تقویت رفاه و صبح جهانی به اشتراک بگذارند.

عضویت دائم ایران در بریکس پیشرفتی تاریخ ساز و موفقیت استراتژیک بود

وی تصریح کرد: عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته در بریکس پیشرفتی تاریخ ساز و موفقیتی استراتژیک برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و ایران گامی اساسی را به سوی گسترش ارتباطات در کلیه حوزه‌های حمل و نقل، تجاری و اقتصادی با اعضای بریکس برداشته است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: سیاست‌ها و برنامه‌های بریکس در بیانیه‌ها و اسناد آن انعکاس یافته نشان می‌دهد این نهاد قادر است به طیف متنوعی از موضوعات مرتبط با دغدغه‌های جوامع در حال توسعه بپردازد. دستور کار اجلاس حاضر با محورهای دیجیتالی شدن حمل و نقل، ایجاد پلتفرم‌های لجستیکی حمل‌ونقل بین کشورهای عضو، حمل‌ونقل پایدار، حمل‌ونقل سبز و توسعه همکاری‌های فی‌مابین از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک، بستری مناسب برای شکل دهی به همکاری‌های سازمان یافته فراهم آورده است.

ظرفیت‌های ممتاز حمل‌ونقلی ایران برای کشورهای بریکس

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با موقعیت جغرافیایی ممتاز و مزیت‌های ترانزیتی فراوان، تقاطع کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب با داشتن ۱۱ بندر تجاری در حاشیه دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان با ظرفیت ۲۷۳ میلیون تن و شبکه ۱۵ هزار کیلومتری خطوط ریلی و بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر انواع راه با کیفیت و ۲۶ پایانه مرزی زمینی، این توانایی را دارد تا با حداقل زمان و هزینه شبکه‌های تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی را از طریق خشکی به هم پیوند دهد و زنجیره ارزش منطقه را به بهترین شیوه کامل کند. به طوری که از طریق این شبکه سالانه به میزان ۷۰۰ میلیون تن بار جابه‌جا می‌شود.

بذرپاش در ادامه گفت: همچنین ترانزیت از قلمرو ایران با رشد بیش از ۶۰ درصد در ۱۲ ماه گذشته به بیش از ۱۷.۶ میلیون تن رسیده که نشان از قابلیت اطمینان، امنیت و مقرون به صرفه بودن مسیر ترانزیتی ایران برای کشورهای منطقه است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شایان ذکر است در حوزه هوانوردی نیز ایران از ظرفیت‌های مناسبی برای ارائه خدمات هوانوردی، فرودگاهی و نیز ضریب بالای ایمنی و امنیت پرواز همراه با شرایط اقتصادی مناسب برای پروازهای عبوری و ترانزیتی از فضای آسمان کشور برخوردار است.

 وزیر راه و شهرسازی همچنین افزود: همکاری با بریکس برای ایران اهمیت ویژه‌ای دارد و در اینجا از تصمیم دولت روسیه برای برگزاری این نشست و بحث پیرامون ابتکارات و ارائه راهکارها برای مقابله با چالش‌های جهانی و بررسی روش‌های تامین مالی، در بخش حمل و نقل حمایت می‌کنم.

 وی اظهار کرد: هم اکنون زیرساخت‌های ترانزیتی در مسیرهای کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب در حال تکمیل است و با بهره گیری از مکانیزم‌های نوین مدیریت کریدور در همکاری به سازمان‌های حمل و نقلی منطقه‌ای و بین‌المللی فرایندهای استاندارد انجام تشریفات بازرسی و عبور محموله‌های تجاری در حال استقرار است.

بذرپاش گفت: در سال گذشته ده‌ها نشسته بین‌المللی با موضوع ترانزیت و به ابتکار ایران برگزار شده و تفاهم نامه‌های گوناگونی برای افزایش سطح همکاری‌های منطقه ای برای ایجاد تحول در ترانزیت به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: دستیابی به یک سیستم حمل و نقل ترکیبی، مستلزم ارتقای ظرفیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری اعضا به ویژه در حوزه‌های مختلف عملیات حمل و نقل، زنجیره تأمین و خدمات لجستیک و روان سازی عملیات تشریفات گمرکی و ایجاد بسترهای حقوقی و تنظیم گری میان اعضا است.

ایجاد «سازمان بین الملی کریدور شمال – جنوب» منجر به بهبود حمل و نقل بین المللی می‌شود 

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در همین راستا کریدور شمال-جنوب به عنوان یکی از از کریدورهای مهم با داشتن مزیت‌های مناسب و موثر حمل‌ونقلی می‌تواند باعث هم افزایی کشورهای عضو بریکس در حوزه حمل و نقل و ترانزیت شود. لذا همانگونه که در بیانیه نشست سه جانبه بین ایران، هند و روسیه در تاریخ ۴ جولای ۲۰۲۳ در تهران تصریح شده، ارتقای ساختار کنونی مدیریت این کریدور به سطح یک سازمان بین الملی، تحت عنوان «سازمان بین الملی کریدور شمال – جنوب» می‌تواند منجر به بهبود ساختار سازمانی و مدیریتی این کریدور شده و در نتیجه باعث بهبود حمل و نقل بین المللی و توسعه حمل و نقل ترکیبی در چارچوب این کریدور شود. همچنین با ارتقای سطح هماهنگی و یکپارچگی، فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی را میان خریداران و فروشندگان با استفاده از شقوق مختلف حمل و نقل و به صورت ترکیبی برای بهره مندی تمامی اعضای بریکس ارتقا می‌بخشد.

بذرپاش گفت: همانطور که در بیانیه نیز اشاره شد، جمهوری اسلامی ایران در راستای تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تامین حمل و نقل و لجستیک برای تقویت اتصال و افزایش کارایی و رقابت برای تبادلات اقتصادی و رشد بهتر، حمایت همه جانبه خود را اعلام می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اکنون فرصتی مغتنم فراهم شده تا برای دستایی به اهداف بریکس از جمله نوآوری و دیجیتالی شدن زنجیره‌های تامین، تحرک شهری در راستای اهمیت بخشیدن به توسعه بیشتر سیستم های حمل و نقل عمومی شهری، آموزش منابع انسانی شایسته در ایجاد یک سیستم حمل و نقل ایمن و تامین مالی پروژه‌های حمل و نقل هم فکری داشته باشیم.

 همچنین در ادامه این نشست وزیر راه و شهرسازی اعلام آمادگی کرد که همه ظرفیت‌های ایران از جمله ذخایر کم نظیر انرژی، شبکه‌های حمل و نقل و ترانزیت کوتاه و ارزان، ثروت استثنایی نیروی انسانی آموزش دیده و نیز دستاوردهای علمی چشمگیر برای رسیدن به اهداف بریکس به اشتراک گذاشته شود.

 وی افزود: این موقعیت کم نظیر جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی می‌تواند ایران را به یکی از شرکای پایدار و قابل اتکا برای اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و حمل و نقل و بازارهای بزرگ جهانی تبدیل کند.

استقبال وزیر حمل‌ونقل روسیه از پیشنهادات ایران پیرامون توسعه کریدور شمال-جنوب 

 در ادامه نیز وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه که ریاست این نشست را نیز بر عهده داشت ضمن ابراز همدردی و تسلیت حادثه دلخراش شهادت رئیس جمهوری فقید کشورمان و هیئت همراه، از پیشنهادات وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه موارد مربوط به کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب و ترانزیت کالا استقبال کرد.

 وی همچنین با اشاره به مزیت‌ها و ظرفیت‌های حمل و نقلی موجود در ایران، بر استفاده حداکثری کشورهای بریکس از این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

شایان ذکر است در این نشست، بیانیه ای نیز با موضوع توسعه همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل قرائت شد و به تایید اعضا رسید.

نظر شما