شناسهٔ خبر: 67064033 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

معاملات رمزارز جای بورس را می‌گیرد؟

تب معاملات کریپتو در اقتصاد بالا گرفته است و خروج پول از بورس نیز ادامه دارد. در شرایط کنونی تنها راهکار حفظ سرمایه در کشور اصلاح سیاست‌ها و ایجاد سودآوری برای سرمایه گذاران کوتاه مدتی است.

صاحب‌خبر -
آی‌تی‌من- هنوز هیچ کدام از ریسک‌های سیستماتیک بازار رفع نشده است و فعلا این دامنه نوسان ۲ درصدی، باعث شده است که بازار وارد یک حالت سکون و ایستا شود تا مشخص شود که کدام فرد به عنوان رئیس جمهور تعیین می‌شود. وجود پانزده میلیون فعال ایرانی در بازار ارز دیجیتال و کاهش فعالان بورسی از ۳۰ میلیون کاربر به تنها ۱۷۰ هزار نفر عضو فعال یک فاجعه است. از طرف دیگر گزارش شرکتهای تولیدی حکایت از کاهش شدید سود آنها ناشی از خرید مواد اولیه داخلی به قیمت جهانی و بعد فروش دستوری و مالیات‌های بالا دارد. این به معنای عملکردی است که سبب فروش اعتبار ریال بعنوان اقتصاد ایران و حذف آن از چرخه اعتبارات اقتصادی است.

جبران کسری‌های بودجه‌ای ناشی از بحران مدیریت و افزایش عجیب هزینه‌های دولت در سایه سیاست‌های انقباضی و بطور کلی اجرای سیاست‌های اقتصادی منجر به اجرای سیاست‌های ناکارآمدی شده است.

پرویز جلیلی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه یکی از دلایل افزایش سرمایه گذاری در کریپتو این است که اکثر تحلیل گران، موسسات مالی و بانک‌های بزرگ جهان پیش بینی می‌کنند که در صورت پیروزی ترامپ صنعت کریپتو یک رشد چشمگیر خواهد داشت، گفت: در ایران این موضوع با توجه به احتمال افزایش نسبت ریال به دلار، اهرم ۲ برابرخواهد گرفت.

او افزود: به نظر مسوولان سازمان بورس باید یک فکر اساسی برای سرمایه گذاران بورس بکنند. وگرنه این سرمایه‌هایی که در بورس سرخورده و متضرر شدند اگر وارد صنعت کریپتو، دلار و طلا شوند بدون شک آسیب‌های جدی به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

او با تاکید بر اینکه هرچند هر وعده رشد چند هزار درصدی در کریپتو دروغ است، گفت: حتی رشد چند صد درصدی، حتی رشد زیر ۱۰۰ درصد در کمتر از یک سال، قطعا دروغی بیش نیست. اگر برخی فیوچرز معامله می‌کنند اهرم بالای ۵ می‌زنند هم بزودی لیکوئید خواهد شد. در فضای مجازی اگر فردی پیشنهاد سرمایه گذاری می‌دهد بدون شک در ۹۹ درصد موارد کلاهبردار است.

جلیلی با بیان اینکه کریپتو منجر به خروج پول از بورس ایران شده است؛ اظهار کرد: ارزش دلاری کل بازار سرمایه ایران حدود ۱۲۰ میلیارد دلار شده و با توجه به سود سه ماهه ۲۷ میلیارد دلاری شرکت آرامکو عربستان عملا تنها با سود یکساله شرکت آرامکو عربستان می‌شود کل شرکتهای حاضر در بازار سرمایه ایران را خریداری کرد.

البته در حال حاضر سازمان بورس و اوراق بهادار مشکلات ناشی از بازار سهام را مربوط به سیاست‌گذاری سایر وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی می‌داند. حتی در ماه‌های اخیر نامه نگاری‌هایی هم برای اصلاح برخی از این سیاست‌ها داشته است. اما با توجه به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار از قدرت کافی برخوردار نیست و عملا این سازمان به تماشاچی اثر سیاست‌هایی تبدیل شده که منافع سهامداران را به یغما می‌برد. و تبعات این سیاست‌ها خروج پول و فعال شدن کریپتو در ایران است.

کلیت بورس همچنان از بقیه بازارها و همچنین از تورم کلی کشور عقبتر است. اما روند کلی بازار تمایل به جبران عقب افتادگی رو نشون نداد. سهامداران همچنان از بقیه بازارها عقب خواهند بود ولی در قیمتهای کنونی سود در حد نوسانگیری از بازار وجود دارد. عقب بودن از بقیه بازارها برای معامله گر با دید بلند مدت فرصت طلایی است و برای معامله گر کوتاه مدت افزایش ریسک رو به همراه دارد. به همین دلیل باید سیاست دولت در قبال بازار سهام به گونه‌ای تغییر کند که سرمایه‌گذاران کوتاه مدتی نیز بتوانند از این بازار بهره‌مند شوند در غیر اینصورت این پولها وارد بازار رمزارز می‌شود.

چیزهایی که برای معامله گر کوتاه مدت اهمیت دارد حجم معاملات، روند معاملات و شتاب حرکت قیمت‌ است. بازاری که مدتها در یک محدوده درجا میزند یا قبل از رسیدن به حد سود افت سنگین می‌کند یا حتی حرکت صعودی جزیی ولی اصلاحهای سنگین و زمانبر دارد برای معامله گر کوتاه مدت مناسب نیست.

کاظم نادعلی با بیان اینکه ۴ سال پیش بحث افزایش ضریب نفوذ بورس در جامعه مطرح بود، گفت: اگر دولت و مجلس با احتیاط بیشتری درباره این بازار و سرمایه‌های مردم تصمیم گیری کنند. دیگر شاهد قوانین خلق الساعه و فشار به صنایع نخواهیم بود.

او افزود: دولت اومد با چند برابر کردن نرخ خوراک و قیمت سوخت صنایع ۴ میلیارد دلار از سود آنها را کم کرد. بعد ۲ میلیارد دلار از سود پالایشگاهها را نیز به واسطه تغییر نرخ خوراک کم کرد. از طرف دیگر شرکتهای زیانده را به بانکها داده و کلی تکالیف بر دوش آنها گذاشته است. به طور قطع این نوع تصمیم گیری‌ها بر نمادهای بزرگ و کلیت بازار تاثیر منفی می‌گذارد.

براساس این گزارش دولت همچنان تلاش دارد به هر قیمتی که شده سیگنال‌های تورمی‌را مهار کند. در این برنامه بیشترین فشار به بازار سهام وارد شده است. زیرا در یکسال گذشته بازار دلار، طلا و... بازدهی مثبت بالایی ثبت کرده‌اند. اما شاخص کل بورس درجا زده است. همچنین برخی نمادهای بورسی نسبت به یکسال گذشته ۵۰ درصد زیان دیده‌اند. این موضوع نشانه ضعف برنامه‌های حمایتی از بورس بوده است. در حالی تب معاملات کریپتو در اقتصاد بالا گرفته است که خروج پول از بورس نیز ادامه دارد. در شرایط کنونی تنها راهکار حفظ سرمایه در کشور اصلاح سیاست‌ها و ایجاد سودآوری برای سرمایه گذاران کوتاه مدت است تا از این طریق نقدینگی در بورس تثبیت شود.

 
مرجع : بازار

نظر شما