شناسهٔ خبر: 67063583 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سریال شوم قطع درختان چند میلیون ساله در مازندران

قطع درختان چند میلیون ساله در مازندران گویی تمامی ندارد و به یک سریال شوم دنباله دار تبدیل شد.

صاحب‌خبر -

در ماه‌های اخیر خبر‌های ناگواری از قطع درختان جنگل‌های هیرکانی به گوش می‌رسد که دل هر دوستدار طبیعت و شهروند فهیم را به درد می‌آورد و هنوز زخم وارده بر جنگل‌های هیرکانی در پی قطع درختان در منطقه گردشگری الیمالات واقع در مسیر جاده چمستان - نور در غرب مازندران، هیرکانی تراشی در بابل برای تهیه دسته کلنگ، قطع این درختان در بزجفت قائم شهر برای تعریض جاده التیام نیافته بود که خبر شوک آور قطع چند اصله درخت هیرکانی این بار در گلیران موجی از گلایه را در بین شهروندان به بار آورد.

این زخم‌ها که از سوی سوداگران چوب و اراضی در جنگل‌های هیرکانی ایجاد می‌شود در ماه‌های اخیر در یک اقدامی فراگیر به بسیاری از شهر‌های مازندران سرایت کرد.

قاچاقچیان چوب که انتظار دارند بدون هیچ مقاومتی از سوی ماموران منابع طبیعی به غارت و تخریب جنگل‌ها بپردازد در یک بدعت خطرناک زندگی شخصی این ماموران وظیفه شناس را زیر شلیک نادانی خود قرار دادند.

۱۷ فروردین ماه امسال منزل ۲ مامور منابع طبیعی آمل با ۱۰ گلوله مورد هدف قرار گرفت و بخش‌های از این منازل آسیب جدی دیدند. این تجاوز‌ها در شهر‌های دیگر مازندران هم به شکل‌های مختلف اعم از حمله به باغ مرکبات ماموران منابع طبیعی و تهدید آنها رقم خورد.

قطع سریالی درختان مازندران این بار گلیران

رئیس منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان بابل، بابلسر و فریدنکنار گفت: سر بریدن درختان گلیران به قصد تخریب عرصه‌ها بوده است.

یکی از شهر‌های زیبا و تاریخی مازندران شهرستان بابل است، شهر بابل با گستردگی فراوان و طبیعت بکر و جنگل‌های هیرکانی بندپی شرقی و غربی و بابلکنار همیشه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده و هست، به خصوص جنگل‌های سر به فلک کشیده هیرکانی بخش بندپی شرقی که گردشگران زیادی را در تمام فصول سال جهت بازدید از مناظر چشم نواز خدادادی به سمت خود می‌کشاند.

یکی از روستا‌های زیبای این بخش گلیران یا گلْ ایران است. این روستا که در دل جنگل‌های هیرکانی بندپی شرقی واقع شده است همانند بسیاری از روستا‌ها به طمع پیشرفت و صنعتی شدن و گسترش منابع و نیازمندی‌های انسانی دچار جنگل خواری به سبک تعریض جاده شده است.

معدن زغال سنگ گلیران در روستایی به همین نام و در ۷۰ کیلومتری جنوب بابل و در منطقه فیروزجاه بندپی شرقی این شهرستان قرار دارد.

این معدن در سال ۱۳۵۵ آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۷۵ به بخش دولتی سپرده شد و سپس در سال ۱۳۸۳ دوباره به بخش خصوصی واگذار و در پی این واگذاری دچار مشکلات مختلفی شد و بعد از گذشت مدت‌های زیاد در سال ۱۳۹۶ و با حمایت دولت با حضور استاندار وقت این معدن دوباره آغاز به کار کرد.

یکی از مشکلات اصلی این معدن با توجه به سختی راه و صعب العبور بودن منطقه جنگلی گلیرون یا گلیران، مشکل در تردد ماشین‌های سنگین حمل مواد زغال سنگ از گلیرون بود.

این مشکل باعث شد تا مسوولان به فکر احداث و یا تعریض جاده منتهی به گلیران شوند.
مسئولان وقت معتقد بودند که با توجه به شرایط جغرافیایی و مکانی معدن گلیران، احداث این راه سبب افزایش تولید و انتقال سریع‌تر مواد استخراج شده به شرکت ذوب‌آهن اصفهان خواهد شد. بر همین اساس دستور تعریض جاده داده شد.

حسین حیدر پور رییس اداره حفاظت و محیط زیست شهرستان بابل گفت: برای تعریض روستای گلیران دستور مشخص کردن و رنگ آمیزی درختانی که باید در محدوده قانونی قطع شوند را دریافت کردیم و نیرو‌های این اداره با توجه به وظایف سازمانی در محل حضور یافتند.

او با بیان اینکه مسئولیت رنگ آمیزی درختان را داریم، افزود: در محدوده جاده گلیران ما مجوز مشخص کردن ۸۰ درخت را جهت قطع شدن داشتیم این درختان مشخص و با رنگ آمیزی از سایر درختان تمیز داده شدند.

به نقل از منابع محلی در ساخت جاده یک هزار و ۲۰۰ درخت هیر کانی در مسیر جاده منتهی به این معدن تا کنون قطع شده است، اما قصه گلیران در همین‌جا خاتمه پیدا نمی‌کند.

قطع درختان به قصد تخریب نه قاچاق

حسین پورحسین رییس منابع طبیعی وآبخیزداری بابل، بابلسر وفریدونکنار با اشاره به انتشار فیلم قطع درختان در حاشیه جنگل در فضای مجازی، گفت: هر ساله و در اواخر فصل بهار مراسم قرق شکنی در مراتع بندپی شرقی بابل برگزار می‌شود و امسال هم در ۱۶ خرداد ماه مراسم قرق شکنی در بالا دست بندپی شرقی را در دستور کار داشتیم که این برنامه قرار بود با حضور مسئولان کشوری و استانی و شهرستانی برگزار شود که به دلایلی لغو شد.

در ساعت سه شب درختان توسط افراد خاطی و ناشناس قطع شد و ماموران حفاظت منابع طبیعی مجبور به جمع آوری درختان و انتقال آنها به اداره شدند.

او افزود: ظاهرا عده‌ای برای تخریب و یا اختلال در این برنامه و یا مقاصد دیگر که در دست بررسی است اقدام به قطع چند درخت حاشیه جاده کردند و درختان را از کف و با فاصله ۱.۵ متر قطع و درختان را با شاخ و برگ در حاشیه جاده رها کردند.

این مسئول گفت: این رهاسازی نشانگر این است که این افراد خاطی قاچاقچی نبودند و به قصد تخریب اقدام به چنین کاری کردند، چندنفر مظنون شناسایی شده و تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

او افزود: تحقیقات برای مشخص شدن ابعاد پرونده قطع درختان در عرصه‌های جنگلی شهرستان بابل و بخش بندپی شرقی همچنان ادامه دارد و امیدواریم دستگاه قضایی برای این افراد، مجازات‌های سنگینی را در نظر بگیرد، به نحوی که این مجازات‌ها برای تمام متخلفانی که بخواهند در آینده دست به چنین اقداماتی بزنند، بازدارنده باشد.

استان مازندران در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه‌های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل‌های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هشت میلیون تن محصول تولید می‌شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

منبع:ایرنا

نظر شما