شناسهٔ خبر: 67062698 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد

آموزش‌های مهارتی در مناطق محروم مبنای فعالیت‌های فنی و حرفه در سال «جهش تولید»

عیسی فتحی

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: فعالیت و ماموریت ما در سال«جهش تولید با مشارکت مردم» بر مبنای اثربخشی آموزشهای مهارتی در توانمندسازی نیروی انسانی بویژه در مناطق محروم است.

صاحب‌خبر -

«سید نورالله هدایت» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، محدودیت‌های زیادی از طرف ایادی شرق و غرب برای جلوگیری از رشد علمی و صنعتی کشورمان اعمال شده است بنابراین با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد کشور در مواجهه با تحریم های بین المللی، اهمیت دادن به مقوله تولید، مشارکت مردم در امر تولید، سرمایه گذاری و اشتغال به عنوان اثرگذارترین عناصر برای برون رفت از مشکلات و شکوفا کردن اقتصاد کشورمان، امری ضروری به نظر می رسد که در این راستا نامگذاری سال مذکور به سال "جهش تولید با مشارکت مردم" مؤید اهمیت موضوع با هدف انسجام بخشیدن به مسیر حرکت عمومی کشور در جهت سوق دادن افکار عمومی و سیاست گذاری های آحاد جامعه و بخصوص دستگاه‌های اجرایی و کشور به سمت و سوی جهش تولید صورت گرفته است.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: اگر آحاد جامعه با همراهی و برنامه ریزی درست بتوانند مشکل تولید داخلی را حل نمایند، بدون تردید بقیه مشکلات اقتصادی پیش روی کشورمان همچون تورم، بیکاری و اشتغال حل شده و اقتصاد داخلی روز به روز پویاتر و شکوفاتر خواهد شد. بنابراین می توان گفت این نامگذاری با توجه به شرایط و موقعیت سیاسی و اقتصادی کشور انجام شده که با هدف تعیین مسیر راه پیشرفت و توسعه پایدار کشور، در دست یابی به افق و چشم انداز نظام جمهوری اسلامی در جهت اجرای برنامه های کلان نظام ترسیم شده و این نامگذاری یک نوع استراتژی محسوب می شود که برای برون رفت از مشکلات کنونی اقتصاد کشور و مواجهه با تحریم های بین المللی عنوان شده است.

هدایت تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت‌های کلان اقتصادی بدون استفاده در بخش های مختلف صنعتی و کشاورزی در کشور وجود دارد که مشارکت مردم و سرمایه گذاران در این بخش ها، منجر به جهاد اقتصادی، خودکفایی و تقویت تولید شده و ظرفیت های بدون استفاده موجود درکشور در تمامی بخش ها در راستای رشد و بالندگی کشورمان فعال می شود که این امر اشتغالزایی جوانان ایرانی را به همراه خواهد داشت و سرمایه های داخلی به سمت و سوی تولید سوق داده می شوند. بنابراین می توان گفت که رویکرد استفاده توان بالقوه از منابع انسانی و مردم، اهمیت این استراتژی را دو چندان می کند و سرمایه های فیزیکی، انسانی و اجتماعی جامعه رشد یافته و توسعه همه جانبه کشور را در همه عرصه ها و بخش ها در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: توانمندسازی نیروی انسانی یکی از استراتژی‌های جدید سیاستگذاران اقتصادی در دنیا بوده و استراتژی اقتصادی آینده بر اساس توانمندسازی نیروی انسانی با آموزش‌های مهارتی محقق می شود. از این رو می توان گفت آموزش‌های مهارتی به سبب انعطاف پذیری، مهارت های مورد نیاز آحاد جامعه و بنگاههای اقتصادی را آموزش می دهد و توانایی افراد را برای رسیدن به شغل افزایش می دهد بنابراین توسعه آموزش‌های فنی و حرفه ای در شرایط کنونی برای اقتصاد کشور، بویژه شتاب دهی به فرآیند تولید امری حیاتی بوده و از مهمترین پارامترهای توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: آموزش‌های مهارتی نوع مهمی از سرمایه گذاری در منابع انسانی است و با فراهم کردن زمینه‌های ارتقاء دانش و مهارت‌های مورد نیاز بازار کار و اشتغال در زمینه‌های مختلف به تحقق توسعه و جهش تولید بویژه تولید ملی کمک می کند. بر همین اساس و با نگاه به شعار سال، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان، همگام با برنامه های سند تحول دولت مردمی و ظرفیت‌های اشتغال ایجاد شده، بستر لازم را فراهم کرده تا از همه ظرفیت‌ها و منابع در جهت اثربخشی آموزش‌ها و توسعه همه جانبه استان استفاده کند.

هدایت تاکید کرد: فعالیت و ماموریت ما در سال«جهش تولید با مشارکت مردم» بر مبنای اثربخشی آموزش های مهارتی در توانمندسازی نیروی انسانی بویژه در مناطق محروم، کاهش بیکاری و بسترسازی برای ایجاد اشتغال پایدار، ارتقای سطح مهارت شاغلین و صیانت از اشتغال، ارتقای بهره وری نیروی انسانی، ارتقای رشد اقتصادی، ارتقای شاخص امید به زندگی، کاهش بزهکاری و سایر آسیب‌های اجتماعی، تأمین نیروی انسانی ماهر مورد نیاز بازار کار، کاهش حاشیه نشینی در حومه شهرها و توسعه اجتماعی و اقتصادی، توسعه آموزش­های فنی و حرفه‌­ای متناسب با قابلیت­ها، مزیت­ها و ظرفیت­های مناطق مختلف استان(صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، گردشگری، کشاورزی، منابع آب و گیاهان دارویی)، اجرای حرفه­ های تولیدمحور و دانش‌­بنیان، توسعه مدلهای کارآفرینی در آموزش ها و... است که با ابتکار و نوآوری و از همه مهمتر همراهی و همکاری شرکای اجتماعی و مسئولان نظام، می توانیم در جهت اجرای شعار سال و روی آوردن به روش ها و مدل‌های جهشی و تحولی در خدمت به مردم بویژه جوانان ایران زمین گام‌های موثر و مفیدی برداریم.

وی اظهارکرد: این اداره کل با دارا بودن تعداد ۱۱مرکز آموزشی ثابت دولتی و حدود ۱۶۰آموزشگاه آزاد فنی و حرفه­ای فعال و تعداد ۱۹گروه هدف شامل کارجویان شهری و روستایی، دانشجویان و فارغ ­التحصیلان دانشگاهی، شاغلین صنایع و صنوف، زندانیان، زنان خانه­ دار، اقشار آسیب­ پذیر جامعه و سربازان وظیفه نیروهای مسلح و...، آموزش ­های مهارتی مورد نیاز جامعه به ویژه بازار کار را از طریق آموزش در مراکز ثابت، مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی، مراکزجوار دانشگاه، تیم ­های سیار روستایی و شهری و آموزشگاه­ های فنی و حرفه­ای آزاد با استفاده از ظرفیت ­های قانونی و همچنین مربیان با تجربه و با تخصص بالا از طریق بخش ­های دولتی و خصوصی ضمن استفاده از تکنولوژی روز، امکانات و تجهیزات کارگاهی ارائه می کند و نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی استان از طریق ارتقای بهره ­وری نیروی کار کیفی، توسعه و گسترش زمینه ­های اشتعال­زایی مولد و پایدار، ارتقای فرهنگ کار و مهارت آموزی، رشد تولید و ... ایفا می ­کند.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تقاضا محوری آموزش‌ها، آموزش حرفه­‌های دانش­‌بنیان، تولید محور و اشتغالزا، تدوین استانداردهای آموزش و ارزشیابی مشاغل، توسعه­ آموزش­های مهارتی مبتنی بر ظرفیت ­های منطقه­ ای و با نگاه آمایش سرزمین و استفاده از روش ­های نوین آموزشی، آموزش در محیط واقعی کار، تقویت بخش خصوصی و آموزش اقشار آسیب پذیر و فارغ­التحصیلان دانشگاهی از جمله رویکردهای این اداره کل در سالجاری است.  

هدایت افزود:  برای برون رفت و حل معضلات ناشی از آن از قبیل تورم، بیکاری و کاهش ارزش پول ملی باید تمامی امکانات کشور را بسیج کرد و موانع بر سر راه آن را برداشت و این موضوع با مشارکت مردم و به عبارتی مردمی شدن اقتصاد و به میدان آوردن سرمایه ­های مردمی، مولدسازی، استفاده از نخبگان در بدنه نظام اداری، رفع موانع قانونی، جذب سرمایه­ گذاری خارجی، اصلاح نظام بانکی، توسعه تکنولوژی، تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور ایجاد اشتغال پایدار و ایجاد زیرساخت­ های لازم در زمینه‌های تولید و حمایت از تولید داخلی امکان ­پذیر است.

وی اظهارکرد: از طرفی نظام آموزشی، بعنوان اساسی ­ترین و پایه ­ای ترین بخش اقتصاد کشور محسوب شده و نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از طریق ارتقای بهره ­وری نیروی کار کیفی، توسعه و گسترش زمینه­ های اشتعال­زایی مولد و پایدار، رشد تولید، کمک به محرومیت زدائی و ... ایفا می کند و با توجه به اینکه یکی از مهمترین چالش ­های بخش تولید، کمبود مهارت شاغلین است، بنابراین با ارتقای مهارت شاغلین و بیکاران جویای کار و در نهایت اشتغال مهارت آموختگان، گام مهمی در جهت رشد تولید و ارتقای بهره­ وری برداشته خواهد شد.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بنابراین این اداره کل در جهت تحقق شعار سال؛ استراتژی ­ها، رویکردها و سیاست ‌های آموزش­ بر اساس نیازسنجی و همسو کردن آموزش ­های مهارتی با نیازهای واقعی بازار کار، افزایش سرمایه­ گذاری در آموزش ­های مهارتی از طریق تقویت بخش خصوصی، مولدسازی کارگاه‌ها و فضاهای آموزشی با استفاده از تمامی ظرفیت­های قانونی موجود، توجه به مشاغل آینده و آینده مشاغل، بکارگیری استراتژی توسعه مشارکت­ها و اجرایی کردن تفاهمنامه ­های همکاری با سایر بخش‌ها به ویژه بخش خصوصی، استفاده از روش­های نوین آموزشی، توسعه آموزش در بنگاه‌های اقتصادی، صدور مجوز مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی و... را در سالجاری در قالب برنامه­ های میان مدت و بلند مدت در برنامه اجرایی و آموزشی خود قرار داده است.

انتهای پیام

نظر شما