شناسهٔ خبر: 67062559 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

حال ناخوش آزمون‌های نهایی/ استرس برای دانش‌آموزان، چالش برای مدیران

با وجودی که از ابتدای سال تحصیلی موضوع نهایی شدن امتحانات خرداد برای هر سه پایه متوسطه دوم مطرح بود، انتظار می رفت برنامه ریزی های لازم برای برگزاری امتحانات از ماهها قبل صورت گرفته باشد.

صاحب‌خبر -

اما متاسفانه از همان مرحله دریافت کارت ورود به جلسه، بچه ها دچار استرس و سردرگمی شدند و به جای آن که خود را برای اولین آزمون آماده کنند به فکر دریافت کارت بودند که به دلیل مشکلات سامانه، اولین آزمون نهایی لغوشد، پس از آن حادثه بالگرد رییس جمهور پیش آمد، اگرچه سخنگوی دولت و مسئولان آموزش و پرورش تاکید بر برگزاری امتحانات داشتند اما عصر همان روز، امتحانات تا پایان هفته لغو شد و برنامه جدیدی در اختیار بچه ها قرار گرفت. مجدد گرفتنِ کارت جدید بچه ها را راهی کافی نت کرد ولی ساعاتی بعد اعلام شد که با کارت قبلی می توانند در جلسه شرکت کنند.

روزهای زوج، امتحانات پایه دهم و یازدهم و روزهای فرد، امتحانات پایه دوازدهم برگزار می شود. ساعت شروع آزمونهای نهایی پایه یازدهم و دوازدهم ساعت هفت ونیم است و به دانش اموزان تاکید شده یک ساعت قبل یعنی شش و نیم در حوزه حضور داشته باشند. حوزه های نهایی معمولا با محل سکونت بچه ها فاصله دارد و استرس حضور به موقع در جلسه آزمون یکی از دغدغه های بچه‌هاست. از سوی دیگر بجه ها نباید گوشی به همراه داشته باشند و اولیا مسئول ایاب و ذهاب بچه ها هستند و معمولا تا پایان آزمون در بیرون حوزه حضور دارند. البته در آئین نامه آمده است بچه ها می توانند موبایل همراه داشته باشند و قبل از آزمون به مسئول امانات تحویل بدهند ولی در مدارس عملا نیرو و امکاناتی برای داشتن صندوق امانات وجود ندارد. قبل از ورود به جلسه بچه‌ها با دستگاه مورد بازرسی بدنی قرار می گیرند تا وسایل دیجیتال به همراه نداشته باشند. این بازرسی در طول امتحان نیز یکی-دوبار دیگر صورت می گیرد.

شماره صندلی دانش اموزان در هر جلسه متفاوت است و یکی از دغدغه های بچه‌ها خصوصا در حوزه های بزرگ، یافتن صندلی آزمون است. با توجه به این که سوالات پس از دریافت کدِ مخصوص، توسط مدیر حوزه باید تکثیر و توزیع شود ممکن است شروع آزمون با تاخیر همراه باشد. اولین آزمون بچه ها عربی بود که در اکثر حوزه ها با تاخیر بالای ۴۰ دقیقه شروع شد. روزهای زوج پس از آزمون پایه یازدهم، بلافاصله باید مراقبین به بستن برگه ها بپردازند (فضاهای خالی موجود در برگه‌های امتحانی مشخص شود تا احتمال پر کردنشان در روند تصحیح به صفر برسد) و تا پایان این فرآیند، آزمون دهم نباید شروع شود. همین امر سبب می شود آزمون دهمی‌ها گاهی با تاخیر شروع شود.

گرمای هوا و نداشتن کولر و تهویه مناسب در بسیاری از مدارس سبب کلافگی بچه ها می شود. نحوه توزیع برگه های آزمون از عواملی است که سبب بهم ریختن تمرکز دانش آموزان می شود. تمام برگه های سوال و پاسخنامه به صورت منگنه نشده و تک تک در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. دروسی مانند علوم و فنون با ۷ برگه سوال و شیمی با ۵ برگه سوال، سبب می شود مراقب چندین بار برای تحویل برگه سوال کنار دانش آموز قرار بگیرد. از طرفی در بیشتر حوزه ها دانش آموزان روی صندلی دسته دار می نشینند و یکی از دغدغه های بچه جمع و جور کردن این تعداد برگه سوال و پاسخنامه است. همین جا می توان به مشکل کاغذ اشاره کرد. تامین کاغذ به عهده مدارس است و یکی از معضلات مدیران مدارس تامین و مبادله کاغذ است. به طور مثال مدرسه ای که هر سه پایه و هر سه رشته را داشته، با توجه به این که بچه ها در حوزه های مختلف حضور دارند، مدیر مدرسه مبدا باید درتعامل با مدیران سایر حوزه ها کاغذ دانش اموزان خود را تامین نماید. از آن جایی که سوالات نباید پشت و رو تکثیر شود اسراف زیادی دراوراق امتحانی و پاسخنامه ها صورت می گیرد. همچنین با توجه به این که سوالات توسط هرحوزه تکثیر می شود، ممکن است سوالات با کیفیت خوبی چاپ نشود.

مدیران حوزه این روزها بسیار درگیر هستند. روز قبل آزمون از بعدازظهر تا پاسی از شب در مدرسه حضور دارند تا پس از دریافت کد، پاسخنامه ها را تکثیر و روی صندلی ها قرار بدهند.

مواردی که مطرح شد تنها پاره ای از مشکلات سخت افزاری برگزاری آزمونهای نهایی بود و مشکلات دیگر مانند سختی برخی از آزمون ها و تاثیر منفی در روحیه دانش آموزان، مساله مراقبت دبیران که در برخی مناطق اجباری و مناطق دیگر اختیاری است و مسائل بسیاری جای بحث دارد.

*دبیر ریاضی

۲۳۳۲۳۳

نظر شما