شناسهٔ خبر: 67062488 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کلاف سردرگم ترافیک اراک جامانده از بی‌تدبیری‌ها

اراک - ایرنا - سال‌هاست ساکنان کلانشهر اراک از وضعیت ترافیک معابر اصلی این شهر گلایه‌مند هستند، معابری با مسافت محدود اما رنج سفر بسیار و مشکل دقیقا آنجاست که همه خیابان‌ها به این معابر منتهی می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شکایت‌های متعددی از شهروندان در خصوص ترافیک شهری اراک می‌شود و برای بررسی میدانی ساعتی را با موج مردمی که در اواخر ساعت روز به مرکز شهر مراجعه دارند همراه شدیم.

از سمت بیمارستان ولیعصر(عج) وارد خیابان امام خمینی(ره) می‌شویم، انبوه وسایل نقلیه مختلف در ترافیک این خیابان کم عرض منتظر نوبت تردد هستند، صدای بوق اتومبیل‌ها با رانندگان کلافه لحظه‌ای قطع نمی‌شود در هر با عوض شدن دنده و کلاج و ترمز تنها امکان حرکت چند سانتیمتر وجود دارد.

مسیری که در ساعت‌های ابتدای صبح با سرعتی معمول می‌توان در یک یا نهایتا ۲ دقیقه پیمود حالا ۳۵ دقیقه است که منتظرمان گذاشته است، بعد از ۴۵ دقیقه به میدان شورا رسیدیم و حالا باید ترافیک بیشتری برای رفتن به سمت میدان شهدا تحمل کنیم.

کلاف سردرگم ترافیک اراک جامانده از بی‌تدبیری‌ها

از خیابان‌های دیگر مانند قائم‌مقام فراهانی نیز وضعیت به همین منوال است و انگار کلاف سردرگمی بین خیابان‌های امام خمینی(ره)، میدان شهدا، شهید بهشتی، شهید رجایی و تمام کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی منتهی به این مسیرها رها شده و جای تنفسی برای مردم باقی نمانده است.

متاسفانه تمامی مراکز خرید اصلی، مطب پزشکان و دیگر خدمات رفاهی به این محدوده منتهی می‌شود.

اقدامات متعددی در سال‌های گذشته و دوره‌های قبلی شورای شهر اراک انجام شده و به اعتقاد کارشناسان بسیاری از این اقدامات غیر کارشناسی بود و زمینه تشدید بحران ترافیک در این محدوده‌ها را فراهم کرد.

برای بررسی وضعیت این معابر و راهکار حل مسئله با «علی اصغر غفاری» رییس کمیسیون فنی، عمران، ترافیک، معماری و شهرسازی شورای شهر اراک به گفت و گو پرداختیم، او معتقد است که نگاه بلندمدت راهکار اصلی حل معضلات این نواحی است و در صورتی که صرفا به عملکرد دوره‌ای شورای شهر نگاه شود و برنامه بر اساس مدت فعالیت یک دوره با هدف ثبت عملکرد باشد این معضل رفع نمی‌شود.

ایرنا، چه اقداماتی برای کاهش مشکل ترافیک اراک انجام شده است؟

غفاری: برای رفع نسبی مشکل و کمک به مردم، تقویت ناوگان عمومی در دستور کار قرار گرفت. ابتدای فعالیت این دوره از شورای شهر اراک حدود ۶۵ اتوبوس شهری فعال بود که مردم از انتظار طولانی در ایستگاه‌های اتوبوس گلایه‌مند بودند.

زمان تقریبی انتظار ایستگاه‌ها حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بود که این مسئله باعث گرایش بیشتر شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه شخصی شده بود و خود زمینه ترافیک بیشتر را ایجاد می‌کرد.

با پیگیری‌های صورت گرفته حدود ۵۰ دستگاه اتوبوس شهری خریداری و به ناوگان شهری اراک اضافه شد که هم‌اکنون متوسط زمان انتظار در ایستگاه‌ها به ۲۰ تا ۲۵ دقیقه رسیده است و به زودی حدود ۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز به ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر اضافه می‌شود.

اقدام دیگر مربوط به ایجاد خطوط ویژه تردد برای اتوبوس شهری و تاکسی در معابر اصلی مانند خیابان امام خمینی(ره) بود که سرعت حمل و نقل مردم کاهش و تمایل به استفاده از این ظرفیت افزایش پیدا کند که به این ترتیب از بار ترافیک این نواحی کاسته شود.

کلاف سردرگم ترافیک اراک جامانده از بی‌تدبیری‌ها

ایرنا، ایجاد خطوط ویژه عرض معابر را کاهش و تردد وسایل نقلیه سخت‌تر شده، آیا این مسئله مورد توجه قرار گرفته است؟

غفاری: به نکته درستی اشاره داشتید، عرض معابر کاهش یافته است، اما به هر حال با توجه به اینکه این معابر قدیمی و امکان تعریض به دلیل وجود ملک و مغازه‌های شخصی وجود ندارد باید امکانی برای تردد وسایل نقلیه عمومی فراهم شود.

صرف نظر از افرادی که در محدوده مرکز شهر ساکن هستند یا افرادی که به دلیل بیماری یا سالمندی باید از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند، این امکان زمینه ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی را فراهم می‌کند.

ضمن عذرخواهی از شهروندان باید توجه داشت در اقدام کوتاه مدت چاره‌ای به جز تقویت ناوگان عمومی برای این معابر وجود ندارد و نمی‌توان پاسخگوی تردد همه شهروندان با وسیله نقلیه شخصی از این معابر کم عرض بود.

ایرنا، اقدامات اشتباه گذشته تا چه حد در وضعیت کنونی امروز تاثیرگذار است؟

غفاری: به هر حال برخی از سیاست‌گذاری‌ها در شهر اراک اشتباه بوده است، تعداد بالای مراکز خریدی که در مرکز شهر ایجاد شده است یا ایجاد جاذبه که در نهایت باعث تمایل پزشکان برای حضور در این مناطق شده از جمله مواردی است که ترافیک امروز را رقم زده است.

برخی از طرح‌های تعریف شده در سال‌ها قبل اشتباه و خود زمینه تشدید معضل تردد در این مناطق را فراهم و از طرفی نگاه بلند مدت به شهر اراک وجود نداشته است.

ایرنا، در کنار اقدامات کوتاه مدت آیا برنامه‌ای برای رسیدگی اساسی به این معضل دارید؟

غفاری: در کنار همه اقداماتی که برای کاهش مشکل تردد شهروندان در این مناطق در حال انجام است این دوره از شورای شهر نگاهی ۱۰ تا ۲۰ ساله برای حل این مسئله در نظر گرفته است.

یکی از موارد ایجاد شهرک سلامت در مساحتی حدود هفت تا ۱۰ هکتار است، برای این منظور بررسی‌ها انجام و مرحله انتخاب مکان در دستور کار است. این اقدام قطعا زمان‌بر خواهد بود، اما با تشکیل این منطقه و انتقال مطب پزشکان بخشی از مراجعه شهروندان به مرکز شهر کاهش پیدا می‌کند.

مورد دیگر مربوط به ایجاد مراکز خرید مناسب و بازارچه‌های محلی در نقاط مختلف اراک است. ایجاد بازارچه در دوره‌های مختلف مطرح شده اما این اقدام نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت و تقویت این مناطق دارد که همان تنوع محصولات در مرکز شهر برای بازارچه‌ها نیز ایجاد و شهروندان برای خرید از این مراکز ترغیب شوند.

بیشتر بخوانید:

اختصاص ۴۰۰ هزار تن آسفالت برای بهسازی معابر اراک

۶ برنامه هویت ساز در دستور کار شورای شهر اراک قرار گرفت

پیگیری شورای شهر اراک برای اتمام طرح نیمه‌تمام ۱۶ ساله

به گزارش ایرنا، قطعا در صورت نگاه مقطعی و صرفا قرار گرفتن بر محور عملکرد دوره‌ای نمی‌توان انتظار حل مشکل اراک را داشت، متاسفانه در دوره‌های مختلف شورای شهر اراک شاهد اقدامات کوتاه مدت و بعضا ظاهری بودیم که اعضای شورای شهر برای مطرح کردن عملکرد شخصی و ثبت تصاویرشان در اذهان عمومی و کسب آرا برای دوره‌های بعد انجام می‌دادند و حاصل آن معضلات امروز برای شهروندان این شهر است.

امیدواریم برنامه‌های بلند مدت مطرح شده توسط اعضا این دوره از شورای اسلامی شهر اراک با جدیت پیگیری و حداقل برای سال‌های آینده شاهد کاهش معضلات شهری باشیم.

اراک مرکز استان مرکزی است و بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نظر شما