شناسهٔ خبر: 67061804 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

شعار سیاسی در حج، مورد تایید پادشاه سعودی نیست!

مقامات سعودی تاکید کرده‌اند که حج برای عبادت و انجام مناسک با خشوع و آرامش است و جایی برای شعارهای سیاسی نیست.

صاحب‌خبر -

دکتر «توفیق الربیعه» وزیر حج و عمره عربستان سعودی در یک کنفرانس خبری گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر خانه خدا از کشورهای مختلف جهان برای ادای مناسک حج وارد پادشاهی شده‌اند.

دکتر الربیعه افزود: از زمان صدور ویزای حج برای اولین بار در ماه مبارک رمضان تا اول ماه ذی‌القعده، بیش از یک میلیون ویزا صادر شده است که این تعداد بی‌سابقه بوده است.

او افزود: ۱۲۶ کشور جهان می‌توانند بدون واسطه و بدون دفاتر سیاحتی به صورت الکترونیکی برای حج درخواست بدهند و همین موضوع به جلوگیری از کلاهبرداری از زائران کمک می‌کند.

دکتر توفیق الربیعه گفت: حج برای عبادت است و نه برای هیچ شعار سیاسی. نخستین چیزی که در مورد حج معروف و شناخته شده است، بحث عبادت است و ما بر حفظ آرامش و فروتنی تاکید داریم تا همگان بتوانند مناسک حج را به راحتی انجام می‌دهند.

او افزود: از این رو حج مکانی برای عبادت و نه برای طرح هرگونه شعار سیاسی است و این همان چیزی است که پادشاهی سعودی برای آن تلاش می کند تا اینکه مراسم حج در عمل به بهترین و والاترین حد ممکن از نظر مظاهر احترام، طمأنینه و آرامش و معنویت انجام شود.

در روزهای گذشته، علماء دین در عربستان در خطبه‌های نماز جمعه، زائران حج را به تمرکز بر عبادت و پرهیز از هرگونه فعالیت سیاسی یا فرقه‌ای در طول مناسک حج دعوت کرده‌اند.

شیخ «عبدالله بن عواد الجهنی» امام و خطیب مسجد الحرام، در خطبه خود گفت: حج فقط برای عبادت خداوند است و نه برای هیچ چیز دیگر. زائران باید از هرگونه اقدامی که حج را از مسیر الهی خود منحرف کند، خودداری کنند.

وی افزود: اساس حج این است که فقط خدا را شریک قرار ندهید، نه در کم و نه زیاد، نه در قول و نه در عمل، نه در راهپیمایی و نه در شعار. این فقط خالص کردن نیت و عمل برای خدا به تنهایی و ترک هر چیز دیگری است.

شیخ «صلاح بن محمد البدیر» امام و خطیب مسجد النبی نیز در خطبه خود گفت: زائران باید حرمین شریفین را از هر چیزی که صفای مناسک را خدشه‌دار می‌کند، دور نگه دارند.

وی زائران را از بحث و جدل باطل، نزاع، خصومت، تفرقه، مشاجره، تفرقه و تبدیل حج به عرصه‌ای برای اختلافات، خصومت‌ها، مشاجرات و دشمنی‌ها خودداری کنند.

در همین حال، شیخ «عبدالرحمن بن عبدالعزیز السدیس» امام و خطیب مسجد الحرام، در خطبه خود گفت: حج مکانی برای تظاهرات، راهپیمایی، تجمع، بحث، جدل، سردادن شعارهای سیاسی یا تبلیغات حزبی، فرقه‌ای و مذهبی نیست.

وی افزود: حج عبادتی است از بزرگترین عبادات و برای انجام آن شرایط، ارکان و واجباتی وجود دارد که هر کس به این خانه می‌آید باید آنها را بداند و به آنها عمل کند.

نظر شما