شناسهٔ خبر: 67061606 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس اداره محیط زیست بابل :

روزانه ۲۰۰ مترمکعب شیرابه در سایت انجیلسی بابل جاری می‌شود

مریم عبدی

رئیس اداره محیط زیست بابل با بیان اینکه طبق آمارشهرداری روزانه بین ۱۵۰ تا۲۰۰ مترمکعب شیرابه در سایت زباله انجیلسی تولید می‌شود که در فصول مختلف سال متفاوت است، گفت: این میزان از شیرابه چون روی زمین جاری می‌شود قابل اندازه‌گیری است اما میزان بقیه شیرابه‌ها که در داخل زمین نفوذ می‌کند قابل قیاس نیست.

صاحب‌خبر -

حسین حیدرپور در گفت‌وگو با ایسنا درباره معضل پسماند در شهرستان بابل، اظهار کرد: در حالی سایت زباله انجیلسی برای دفن زباله درسال ۱۳۷۷ درنظر گرفته شد که تدابیری برای ساماندهی آن درنظر گرفته نشده بود و ۲۵ سال زباله‌ها غیراصولی در آنجا دپو شده و فقط ۷۰ تن از ۳۰۰ تن زباله انتقالی از شهرستان به سایت تبدیل به کود کمپوست می‌شود.

وی از تکثیر بی رویه  و نگران کننده حیوانات از پرندگان و چرندگان موذی در آن منطقه خبر داد و افزود: این امر سبب تغییر اکوسیستم منطقه شده است.

حیدرپور تصریح کرد: سایت زباله انجیلسی بابل با توجه به انباشت زباله و تولید شیرابه، آلودگی آب، خاک، هوا و در لایه‌های زیرین موجب تولید گاز متان می‌شود در صورت جابجایی لازم است مراکز بهداشتی نظیر دانشگاه علوم پزشکی هماهنگی لازم را انجام داده و با نظر کارشناسان این مراکز اقدامات کارشناسی در منطقه انجام شود.

وی حل مشکل سایت زباله را ساماندهی درست به همراه برنامه زمان بندی مناسب برشمرد و گفت: لازم است ابتدا زیرساخت‌ها آماده و بحران زیست محیطی با هماهنگی یکپارچه دستگاه‌های اجرایی سروسامان داده شود.

رئیس اداره محیط زیست بابل نصب و راه اندازی زباله سوز را آخرین راهکار حل مشکل پسماند برای شهرهای شمالی برشمرد و گفت: نخستین و مهم‌ترین راه حل، ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدا است  که ۳۰ درصد حجم زباله را کاهش می‌دهد، زباله‌های تر هم برای تولید کود کمپوست مناسب است.

رئیس اداره محیط زیست بابل تصریح کرد: دستگاه زباله سوز تنها برای زباله‌هایی کاربرد دارد که دیگر قابل بازیافت نباشد و فقط باید تبدیل به انرژی شود.

وی با بیان اینکه طبق آمارشهرداری روزانه بین ۱۵۰ تا۲۰۰ مترمکعب شیرابه در سایت زباله انجیلسی بابل تولید می‌شود که در فصول مختلف سال متفاوت است، خاطرنشان کرد: این میزان از شیرابه چون روی زمین جاری می‌شود قابل اندازه گیری است اما بقیه شیرابه‌ها که در داخل زمین نفوذ می‌کند قابل اندازه گیری نیست.

روزانه ۲۰۰ مترمکعب شیرابه در سایت انجیلسی بابل جاری می‌شود

حیدرپور گفت: مناطق شمال کشور در جانمایی مکان دفن زباله مشکلات عدیده‌ای مثل تراکم جمعیت، فاصله نزدیک روستاها، تراکم پوشش گیاهی، نزدیکی منابع آبی و رودخانه ها، بالا بودن سطح آب و غیره دارند که باید برنامه ریزی و مهندسی دقیق‌تری نسبت به دیگر استان‌ها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده بود به مدت یک سال زباله در روستای انجیلسی بابل انتقال یابد اما ۲۵ سال طول کشید، ادامه داد: ضروریست اگر قصد جانمایی زباله را در آینده داشته باشیم ابتدا زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

حیدرپور خاطرنشان کرد: در سایت انجیلسی، شهرداری ابتدا کارهایی را شروع کرد و تولید کمپوست به ظرفیت ۷۰ تن در روز و تصفیه شیرابه به ظرفیت ۴۰ مترمکعب در روز را انجام داده که اگر اینها را به ظرفیت ۱۰۰ درصد برساند تقریبا مشکلات کمتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در انتقال زباله باید حتما ماشین‌های حمل و نقل دارای مخزن جمع آوری شیرابه داشته و زباله‌ها نیز کاور شده باشد، افزود: وظیفه سازمان پسماند شهرداری نظارت، جمع آوری وانتقال زباله است لذا باید نظارت کامل داشته باشد.

حیدرپور یکی از اقدامات مناسب شهرداری بابل در محل سایت زباله انجیلسی را آهک پاشی و پوشش کامل خاک به صورت‌ روزانه برروی زباله‌ها دانست و گفت: این اقدام در کنترل بوی نامطبوع، پرندگان و حیوانات موذی موثر بوده و در سالهای بعد نیز با پوشش علفی سبب حفظ منظر خواهد شد.

رئیس اداره محیط زیست بابل گفت: شهرستان بابل بیش از ۶۵۰ روستا دارد که طبق بند یک اساسنامه دهیاریهای کشور، دهیاران ملزم به مدیریت زباله‌ها و حفظ محیط زیست هستند.

وی از ساخت و بهره برداری ۱۲ تصفیه خانه در دولت سیزدهم در شرکت‌های خارج و داخل شهرک در سال ۱۴۰۱ خبر داد و تصریح کرد: ساخت بزرگترین تصفیه خانه شرکت‌های تولید کاغذ به ظرفیت دوهزار و۸۰۰ مترمکعب در سال ۱۴۰۲ در شهرک صنعتی رجه انجام شد.

روزانه ۲۰۰ مترمکعب شیرابه در سایت انجیلسی بابل جاری می‌شود

حیدرپور ادامه داد: نوسازی تصفیه خانه شهرک رجه از ۲۰ درصد ظرفیت به ۱۰۰ درصد رسید.

وی از ساخت تصفیه خانه دوم برای شهرک صنعتی بابلکنار خبرداد و گفت: پروژه تصفیه خانه صنعتی منصورکنده تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

وی ابلاغ پیوست زیست محیطی تمامی پروژه‌های در حال اجرا را از اقدامات دولت دانست و افزود: از سال ۱۴۰۰ یعنی در دولت سیزدهم۱۲ تصفیه خانه در سطح شهرستان بابل در هفته محیط زیست افتتاح  شد که موفق به کسب رتبه نخست کشور در این حوزه بودیم.

انتهای پیام

نظر شما