شناسهٔ خبر: 67061320 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی: باید غنی‌سازی را افزایش دهیم

فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران را اقدام بی اثر غربی ها توصیف کرد و گفت: آنچه که کشورهای غربی شایعه میکنند و رسانه هایشان روی آن مانور میدهند صحت ندارد و نمی توانند با طرح مسائلی چون فعال سازی مکانیسم ماشه باعث ترس ایران شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یک ماه پیش بود که رافائل گروسی به اصفهان آمد و در نمایشگاه دستاوردهای هسته ای ایران شرکت کرد، مدیر کل آژانس انرژی اتمی در این نمایشگاه گفت: به واسطه این کنفرانس می‌توانیم با هم کار کنیم و نتایج تحقیقات‌مان را زیر نور اعتماد به یکدیگر نشان دهیم، ما باید چالش‌ها را کنار بگذاریم و از پله‌های سخت و سیمانی بگذریم تا به هم افزایی میان ایران و جهان برسیم.

این گفتمان به مذاق رسانه ها و مسئولین ما خوش آمد ولی دیری نپایید بیانیه ای علیه ما صادر شد و همان گروسی که دل ما را خوش کرده بود در وین اعلام کرد که با توجه به فشارهای بین‌المللی که بر ایران از سوی شورای حکام و طرف‌های دیگر برجام وارد می‌آید، ایران در نظر دارد تعهدات بین‌المللی خود را کاهش دهد.

شورای حکام در بیانیه ای اعلام کرده که تهران به پادمان هسته‌ای و تعهدات خود به ارائه گزارش در مورد مسائل باقی‌مانده عمل نکرده است.

از سوی دیگر اگر چه بیش از ۲۰ سال است که جمهوری اسلامی داوطلبانه به پروتکل منع گسترش سلاح های هسته ای پیوسته ولی ظاهرا هنوز نتوانسته اعتماد لازم را به دست آورد.

از این سو برخی مقامات جمهوری اسلامی از جمله رئیس سابق سازمان انرژی اتمی می گویند نباید غنی سازی را کاهش دهیم و می بایست با همین دست فرمان پیش برویم.

فریدون عباسی به خبر آنلاین می گوید صدور بیانیه تازگی ندارد ، ممکن است این بیانیه یکی دو روز اثر گذار باشد ولی دوباره به همان سیستمی که داریم بر می گردد و هیچ اتفاق خاصی برای ما نمی افتد.

وی با اشاره به زماندار بودن جلسات آژانس این بیانیه را در انتخابات جهاردهمین دوره ریاست جمهوری و حتی انتخابات آمریکا بی اثر می داند.

آژانس انرژی اتمی قبلا هشدارهایی در ارتباط با کاهش همکاری ها به ایران داده بود و در نهایت روز چهارشنبه علیرغم اینکه هشت کشورهم قبلش از ما حمایت کردند بیانیه صادر کرد، نظرتان در مورد این بیانیه چیست؟

این تازگی ندارد، این سه کشور اروپایی که معمولا آمریکا هم با آنها همکاری میکند پیش نویس پررنگی را تهیه میکنند و در آژانس مطرح میکنندکه تصویب بشود. چون شورای حکام آژانس به گونه ای چیده شده که اکثریت تفکر کشورهای غربی را دارند و تابع آنها هستند.پس همیشه قطعنامه ای که آنها پیشنهاد می دهند یک مقدار رقیق میشود ولی رای می آورد. بیش از ۲۰ سال است که ما پرونده مان آنجا مطرح است و همیشه این رای گیری به نفع آنهاست. معمولا چین و روسیه این قطعنامه ها را کمرنگ می کنند و قبلا بعضی مواقع هم خودشان رای میدادند. ایندفعه دو کشور مخالف و بقیه هم ممتنع رای دادند، آنها هم که ممتنع رای میدهند میخواهند راهشان را ازغربی ها جدا نکنند ولی با ایران، چین و روسیه هم درگیر نشوند.

واکنش ایران به این قطعنامه چگونه خواهد بود و آیا همکاری با آژانس را افزایش خواهیم داد؟

موضوع جدیدی اتفاق نمی افتد، آنها یک خواسته های نا به حقی دارند و فقط میخواهند که برای ما تکلیف بنویسند بدون اینکه ما از حقوق قانونی مان در آژانس بین المللی انرژی اتمی بهره مند بشویم. آنها می خواهند ما برجام را اجرا کنیم بدون اینکه آنها به تعهداتشان پایبند باشند، آنها به خودشان اجازه میدهند خارج شوند مثل آمریکایی ها که عملا وقتی که آمریکا خارج بشود برجامی وجود ندارد و ما اقدامی که انجام دادیم در جهت کاهش تعهداتمان کافی نیست، یعنی ما باید با شدت بیشتربا آنها برخورد میکردیم چون آنها خارج شدند یا به اصطلاح خودشان برجام را پاره کردند.چیز جدیدی اتفاق نیفتاده، ممکن است دوباره مذاکره کنند و خط و نشان برای ما بکشند که بهتر است ما تعهداتمان را کاهش بدهیم ولی ما باید درصد غنی سازیمان را بیشتر کنیم یعنی هم درجه غنا را بالاببریم و هم از نظر جرمی افزایش بدهیم. یعنی انباشته هایمان در اورانیوم غنی شده با غنای بالاتر را با هدف تامین سوخت لازم برای پیشران هسته ای بیشتر کنیم. ما برای سیستمهای زیر دریایی برای اینکه بتوانیم یک سیستم رانش فشرده ایجاد کنیم به اورانیوم بالای ۹۰ درصد نیاز داریم.

فکر نمیکنید این ممکن است باعث اصطکاک بیشتر ما بشود چون آنها ظاهرا درپی فعال سازی مکانیسم ماشه هستند؟

خیر ما باید واقعیات را در نظر بگیریم و برای نیاز کشور باید اورانیوم غنی بکنیم. در یک مرحله ای ما برای اینکه بتوانیم در بازار جهانی سوخت را با قیمت تجاری بخریم نه قیمت بازار سیاه زیر ۵درصد غنی میکردیم چون هدفمان تامین سوخت برای راکتور بوشهر بود و به این هدف دست پیدا کردیم. بعد راکتور تهران سوخت میخواست که غنا ۲۰ درصد را لازم داشت غنا ۲۰ درصد را به ما نمیدادند چون تقریبا دو کشور آمریکا و آرژانتین بودند که این جورسوخت را تولید میکردند وقتی ندادند ما خودمان تبدیل به کشوری شدیم که میتواند اورانیوم با غنا ۲۰ درصد با استانداردهای هسته ای را تولید کند این مرحله را هم گذراندیم. برای پیشران دریایی که مطمئنا در اختیارمان نمی گذاشتند اقدام کردیم و خودمان تا ۶۰ درصد را غنی کردیم و همه تحت نظارت آژانس بودند. وقتی تحت نظارت آژانس است نباید تنش آفرین باشد و مکانیزم ماشه برای کشورهایی که از نظر سیاسی، اقتصادی، نظامی ضعیف هستند خوب است که آنها را بترسانند و ما الان این مشخصه را نداریم.

این کار صرفا به لحاظ اثر گذاری بر انتخابات ایران نیست؟

خیر چون جلسات شورای حکام زماندار است، یعنی زمان مشخصی دارد، مثلا در یک دوره سه ماهه برگزار میشود یا بر حَسَب ضرورت برگزار میشود. اخیرا آقای گروسی به اصفهان آمد و در یک کنفرانس بین المللی سخنرانی کرد همانجا از من در مورد سخنرانی ایشان پرسیدند گفتم ایشان اینجا یک چیز می گویند و باید ببینیم در آنجا چه خواهند گفت. دقیقا ایشان وقتی به آژانس رفت مخالف چیزهایی که در اینجا گفته میشد صحبت کرد، مشخص است وقتی ایشان به شورای حکام گزارش بازرسی های آژانس را میدهد همان که ما عملی کردیم را گزارش خواهد کرد. ما یک بخش از تعهدات برجامی را انجام نمیدهیم غنی سازی را ۶۰ درصد ادامه میدهیم و انباشت ما افزایش پیدا کرده یعنی آن مقدار ماده ای که در کشور ذخیره شده جرمش بیشتر شده و آنها این را برای خودشان لولو میکنند، آنها می گویند ذخایر ایران زیاد شده و فاصله اش برای تولید سلاح خیلی کوتاه شده در صورتی که این حرف اساسا غلط است چون ما اصلا دنبال سلاح نبودیم و نیستیم. چیزی را فرض میگذارند میگویند خوب ایران با این به سلاح نزدیک اینها تبلیغات ساختگی است و کاری نمی توانند بکنند چون اینها با گروههای مقاومت نمی توانند درگیر بشوند یا تمام ناتو یا کشورهای منطقه نتوانستند جلوی حمله مستقیم ایران به رژیم صهیونیستی را به ازا شهید کردن فرماندهان مستشار ما در سوریه بگیرند با این وضعیت میخواهند چه تهدیدی بکنند .مکانیزم ماشه چه معنی دارد .آنها بیشتر بخاطرجو روانی داخل کشور و تاثیر گذاشتن بر دردهای اقتصادی برای ما از این مانورها می آیند که این هم گذراست ، ممکن است این بیانیه یکی دو روز اثر گذار باشد ولی دوباره برمیگردد به همان سیستمی که داریم یعنی هیچ اتفاق خاصی برای ما نمی افتد.

منبع: خبرآنلاین

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما