شناسهٔ خبر: 67061176 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

هشدار جدی جهاد کشاورزی به کشاورزان

جهاد کشاورزی به کشاورزان استان فارس در خصوص شیوع فعالیت نوعی آفت در مزارع هشدار داد، کرم برگ‌خوار پاییزه یکی از آفات قرنطینه‌ای پرخسارت است که خاستگاه اصلی آن در آمریکا جنوبی بوده، اما طی چند سال اخیر شکل طغیانی به خود گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه شروع کشت و سبز شدن مزارع ذرت، افزایش دما و مشاهده فعالیت لاروهای آفت قرنطینه‌ای برگ‌خوار پاییزه در مزارع ذرت زود کاشت احتمال شیوع و ایجاد خسارت آفت در مزارع ذرت، پنبه استان وجود دارد.

لذا نسبت به بررسی و پایش مزارع خود به‌ صورت مستمر اقدام و در صورت مشاهده هر گونه علائم خسارت آفت از جمله برگ خوردگی و یا لاروهای آفت روی بوته‌ها سریعاً مراتب را به کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی شهرستان اطلاع رسانی نمایید تا در صورت لزوم با مشورت آنان نسبت به سم‌پاشی مزارع خود اقدام نمایید.

کرم برگ‌خوار پاییزه یکی از آفات قرنطینه‌ای پرخسارت است که خاستگاه اصلی آن در آمریکا جنوبی بوده، اما طی چند سال اخیر شکل طغیانی به خود گرفته است.

نام کرم برگ‌خوار پاییزه را به این دلیل برای این آفت انتخاب کردند که تظاهر آن در مزارع به‌ صورت پاییز زود رس و ریزش برگ‌ها در مزارع دیده می‌شود.

پرواز حشرات بالغ در مزارع یکی از راه‌های انتقال این حشره محسوب می‌شود، اما قاچاق اندام‌های رویشی، نهال و میوه نیز از دیگر عوامل مهم در انتقال آفت قرنطینه‌ای کرم برگ‌خوار پاییزه به شمار می‌آید.

به دلیل شباهت کرم برگ‌خوار پاییزه به سایر آفات معمول، تشخیص آن در مراحل ابتدای توسط کشاورزان دشوار است و تشخیص اولیه تنها به وسیله کارشناسان آموزش دیده امکان‌پذیر است.

برگ‌های گیاهان در هنگام هجوم این آفت به شکل مشبک یا تورمانند درمی‌آید و در حالت شدیدتر برگ گیاه میزبان خزان کرده و می‌ریزد، همچنین این آفت میوه، دانه، ساقه، شاخه و گل گیاه را نیز مورد تهاجم قرار داده و آثار خسارت به‌صورت سوراخ‌شدگی و خروج فضولات لارو از گیاه مشهود است.

 کشاورزان ذرت‌کار در استان فارس خصوصاً در شهرستان‌های جنوبی استان (داراب، فسا، استهبان، لارستان، جویم، گراش، زرین‌دشت، جهرم، کازرون، خنج فراشبند، قیروکارزین، مهر و لامرد ) مراقب مزارع خود باشند.

انتهای خبر/

نظر شما