شناسهٔ خبر: 67060994 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

الگوبرداری از زندگی ائمه (ع) ضامن امنیت خانواده است

یک روانشناس بزرگترین امنیت در مسیر زندگی را الگو برداری از ائمه معصومین (ع) دانست و شناخت معیار‌ها را عاملی در موفقیت و پایداری خانواده خواند.

صاحب‌خبر -

فرح منافی روانشناس خانواده با رویکرد اسلامی در گفت‌وگو با میزان در مورد سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: روز ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س) در ماه ذی الحجه قرار دارد از این رو زمانی مناسب برای پرداختن به امر خانواده و مقوله ازدواج است. کانونی که جامعه امروز را با چالش‌هایی مواجه کرده و انتخاب را کاری سخت جلو می‌دهد.


وی به ساده زیستی حضرت علی (ع) و فاطمه (س) اشاره به بیان کرد: این دو بزرگوار در کمال سادگی زندگی کردند و در این مسیر بسیار موفق بودند. ساده زیستی یکی از رموز اصلی خوشبختی محسوب می‌شود، زیرا سطح توقعات بسیار پایین است. نتیجه این ازداوج هم افرادی بزرگ همانند امام حسن (ع) و امام حسین (ع) با تربیت‌های عالی هستند.


منافی تعریف امام حسین (ع) از پرداخت مهریه و الگوبرداری از آن پرداخت و بیان کرد: سیدالشهدا (ع) می‌فرمایند: «مهریه باید به گونه‌ای باشد که مرد توانایی پرداخت آن را داشته باشد تا زن با سلیقه خود بتواند وسایل مورد نیاز خود را خریداری کند». پس مهریه‌ای که امروز ما شاهد آن هستیم بر اساس اصول و فلسفه اصلی زندگی بنا نشده است و همین امر زمینه مشکلات بعدی زن و مرد در زندگی را فراهم می‌کند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا امروز سن ازدواج بالا رفته تاکید کرد: باید به این نکته توجه کنیم که افراد معیار‌های اصلی زندگی را نمی‌دانند و یا به آن توجه نمی‌کنند. حضرت فاطمه (س) خواستگاران زیادی داشتند، اما از آنجا که معیاری خاص در زندگی در نظر گرفته بودند، پس انتخاب خود را بر اساس همان معیار پیش بردند و با حضرت علی (ع) ازدواج کردند.

این روانشناس افزود: مهمترین چالش امروز جامعه در مبحث ازدواج خود آگاهی و نداشتن معیار درست از انتخاب همسر و هدف در زندگی است. وقتی کسی به خوبی خود را نشناخته باشد، نمی‌تواند بر اساس آن، معیار درستی را تعریف کند. بسیاری از افراد که به ما مراجعه می‌کنند از این آسیب رنج می‌برند.

منافی تاکید کرد: جوان امروز همسر را یک ویترین می‌بیند و همه دغدغه او این است که از نظر ظاهری و یا مالی می‌تواند او را به دیگران به عنوان همسر معرفی کند. این افراد به افکار و نگاه همسر توجهی ندارد پس در همان ابتدای زندگی با مشکل مواجه می‌شوند.

اصول انتخاب همسر 
وی مشکلات اقتصادی را تنها بخشی از مشکلات خانواده‌ها خواند و بیان کرد: عدم توجه به اصول انتخاب همسر و بی‌توجهی به الگو‌های درست زندگی، بزرگترین عامل از هم پاشیدگی‌های خانواد‌های نو پا محسوب می‌شود. بهترین و بزرگترین امنیت زمانی حاصل می‌شود که شما الگویی همانند حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) را در نظر گرفته باشید. نگاهی به سیره ائمه (ع) سبب می‌شود تا نسل امروز بتواند از رویکرد آنان با تعریفی نوین بهره برداری کرده و مسیری درست را انتخاب کند.

منافی تحکیم نظام خانواده را مهم خواند وافزود: کوچکترین عنصر جامعه خانواده است و توجه به آن همواره از نگاه دولتمردان همه کشور‌ها مهم قلمداده شده است. اما نکته مهم و قابل توجه دیگر روش حرکت و رسیدن به خوشبختی است. همسرداری، فرزندپروری نکاتی است که بدون الگو نمی‌توان آن را اجرایی کرد.

این روانشناس توصیه کرد: والدین خواسته‌ها و رویا‌های خود را کنار بگذارند و دوستان فرزندان خو د باشند تا ازدواج برای فرزندانشان تسهیل شود. جوانان نیز از نگاه ویترینی به همسرخود بپرهیزند، زیرا این عامل سقوط انتخاب آنان خواهد بود.

منافی استفاده از مشاوره و شرکت در کلاس‌های مشاوره را عاملی در جهت شناخت معیارها، توسط جوانان خواند و بیان کرد: گاهی نیاز است تا برای شناخت طرف مقابل سئوالاتی غیر مستقیم را در پیش گرفت که این مهم با کمک مشاور امکان‌پذیر است. پس مشاوره‌هایی که بتواند اطلاعات درست و با شیوه اسلامی را ارائه کند را باید انتخاب کنید.
انتهای پیام/

نظر شما