شناسهٔ خبر: 67060927 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

اوربان: به اوکراین نیرو نمی‌فرستیم

نخست وزیر مجارستان به طور قاطعانه اعزام سرباز به اوکراین را در صورت مداخله ناتو در درگیری با روسیه رد کرد و گفت که این امر به نفع منافع ملی مجارستان نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان گفت: «اوکراینی‌ها فکر می‌کنند که هر چه کشورهای بیشتری در جنگ علیه روس‌ها شرکت کنند، شانس بیشتری برای پیروزی دارند، به همین دلیل به دنبال مشارکت اتحادیه اروپا، حتی کل جهان در جنگ هستند. از دیدگاه اوکراین، تشدید جنگ منطقی است.»

به نقل از خبرگزاری آناتولی، نخست وزیر مجارستان در بوداپست به خبرنگاران گفت: « با این حال، ما مجارستانی‌ها می‌دانیم که باید از درگیری دور بمانیم زیرا برای منافع ملی مجارستان مضر است.»

اوربان در مورد مخالفت خود با مارک روته، نخست وزیر هلند که انتظار می‌رود پس از پایان دوره سوم ریاست ناتو در اکتبر سال جاری جانشین ینس استولتنبرگ، دبیرکل کنونی این ائتلاف شود، گفت مجارستان دو مشکل با روته دارد، یکی از آنها موضوع افتخار و دیگری یک درخواست سیاستگذاری نظامی است.

نخست وزیر مجارستان با یادآوری اظهارات نخست وزیر هلند که در آن گفته بود مجارها باید از اتحادیه اروپا خارج شوند و بعدا اضافه کرد که مجارستان باید به زانو دربیاید، گفت: «تا جایی که به افتخار مربوط می‌شود، هیچ سیاستمدار غربی در مجارستان وجود ندارد که مانند آقای روته شهرت خوبی نداشته باشد.»

وی ادامه داد: «تنها مجارستان نیست که با نامزدی روته مخالف است. کشور دیگری هم وجود دارد که نه تنها با روته مخالف است، بلکه نامزد خود را معرفی کرده است و آن رومانی است.»

اوربان در مورد تقاضای سیاست نظامی نیز گفت که مجارستان نمی‌تواند از دبیرکل ناتو که معتقد است همه کشورهای عضو ناتو باید متعهد به مشارکت در عملیات نظامی خارج از قلمرو ناتو باشند، حمایت کند.

وی افزود: «ما می‌خواهیم با دبیرکل آینده توافقی منعقد کنیم که مجارستان را به مشارکت در عملیات نظامی ناتو علیه روس‌ها در اوکراین، حتی با وجود تلاش کی‌یف برای عضویت در این ائتلاف نظامی وادار نکند.»

نظر شما