شناسهٔ خبر: 67060521 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

حفاظت از سازمان‌ها در برابر شایعات حفاظت از سازمان‌ها در برابر شایعات

وقتی خبر مهمی منتشر می‌شود، در کسری از ثانیه مردم به دنبال اخبار تکمیلی هستند، اما در دنیای امروز اخبار جعلی و شایعات به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و گاه نمی‌توان سره از ناسره را تشخیص داد. خبری منتشر می‌شود و چنددقیقه بعد تکذیب می‌شود. این موضوع نه تنها برای اخبار روزمره بلکه برای

صاحب‌خبر -

وقتی خبر مهمی منتشر می‌شود، در کسری از ثانیه مردم به دنبال اخبار تکمیلی هستند، اما در دنیای امروز اخبار جعلی و شایعات به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و گاه نمی‌توان سره از ناسره را تشخیص داد. خبری منتشر می‌شود و چنددقیقه بعد تکذیب می‌شود. این موضوع نه تنها برای اخبار روزمره بلکه برای سازمان‌ها هم اتفاق می‌افتد. یعنی شایعاتی درمورد فعالیت‌‌های سازمانی منتشر می‌شود که گاه به وجه برندشان آسیب می‌رساند.

دراین مورد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (Machine learning)  به کمک سازمان‌ها آمده‌اند تا بتوانند از برند خود محافظت کنند. استارتاپ آمریکایی blackbird.AI پلتفرمی برمبنای هوش مصنوعی به نام constellation را طراحی کرده است که  در کنار ابزارهای قوی دیگر این استارتاپ می‌تواند با شایعه‌پراکنی مبارزه کند. این ابزارها نشانه‌های تهدید و اطلاعات نادرست را شناسایی و تجزیه و تحلیل می‌کنند و به این صورت سازمان‌ها می‌توانند خطرات شایعه‌پراکنی را رفع و روایت خود را در رسانه‌ها و شبکه‌‌های اجتماعی منتشر کنند. 

نگرانی بابت نشر گسترده اطلاعات نادرست

وسیم خالد و دکتر نوشاد اوززمان برای مقابله با چالش‌های رو به رشد اطلاعات نادرست در عصر دیجیتال blackbird.AI را در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی کردند.

وسیم خالد، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران این استارتاپ در دانشگاه روچستر در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرده است. پیش از راه‌اندازی بلک‌برد ای‌آی، ۲ شرکت سرمایه‌گذاری را تاسیس کرده بود؛ socialtrendly و LuxMobile. اسم خالد همچنین بین ۵۰۰ کارآفرین آسیایی سال هم آورده شده است.

نوشاد اوززمان، مدیر ارشد فناوری و یکی دیگر از بنیانگذاران است. او هم در زمینه هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی (NLP) دارای مدرک دکتری است. اوززمان هم در دانشگاه روچستر در زمینه علوم کامپیوتر فعالیت‌هایی انجام داده است. پیش از راه‌اندازی بلک‌برد ای‌آی هم در شرکت‌های مایکروسافت، یاهو و بوش مشغول به فعالیت بود. 

او اهل بنگلادش است و در طول تحصیل خود در دانشگاه BRAC بنگلادش، تحقیقات خود روی پردازش زبان بنگلا زیر نظر دکتر مومیت‌خان را آغاز کرد. در دوره‌ای هم با وسیم خالد رشته پردازش زبان طبیعی را به صورت مشترک در کلاس‌‌های دانشگاهی تدریس می‌کرد. او حتی علاقمند شد تا در رشته علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی در دانشگاه روچستر تحصیلات خود در مقطع دکتری را ادامه دهد. این تدریس باعث آشنایی وسیم خالد و نوشاد اوززمان شد. آنها متوجه شدند که در زمینه افزایش اطلاعات نادرست در عصر دیجیتال دغدغه مشترک دارند. پس تصمیم گرفتند استارتاپ blackbird.AI را راه‌اندازی کنند.

پیشرفت فعالیت آنها در این سال‌ها به صورتی بود که در سال ۲۰۲۳ به شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در کاخ سفید دعوت شدند تا درمورد فناوری و فعالیت‌هایی که انجام دادند، سخنرانی کنند.

چالش‌ها برسر راه فعالیت blackbird.AI

وسیم خالد و نوشاد اوززمان در هنگام راه‌اندازی این استارتاپ فهمیدند با چندین چالش مواجه هستند. اولین آنها، خود اطلاعات نادرست بود. چون این اطلاعات یکی از بزرگترین تهدیدهای جهانی است. این ۲ نفر هم نگران تاثیر روایت‌های نادرست برجامعه، افراد و سازمان‌ها بودند. پرداختن به این مشکل نیازمند راه‌حل‌های نوآورانه‌ای بود.

دومین چالش نبود ابزارهای پیشرفته دراین حوزه بود. چون ابزارهای نظارت بررسانه‌های موجود برای شناسایی ریشه‌ای این اطلاعات و محرک‌های نادرست کافی نبودند. پس خالد و اوززمان برای ارائه راه‌حل‌های عملی‌تر و مبارزه فعالانه با اطلاعات نادرست نیاز به فناوری پیشرفته‌تر مانند هوش مصنوعی داشتند.

این ۲ نفر همچنین برای اینکه بتوانند خیلی پیشرفته و عمیق به مبارزه با نشر اطلاعات نادرست بپردازند، باید تیمی چند رشته‌ای تشکیل می‌دادند که جذب و گردآوری یک تیم با چنین ویژگی دشوار بود. با اینحال آنها تسلیم نشدند و تیمی متشکل از متخصصان حوزه هوش مصنوعی، امنیت ملی، روانشناسی، روزنامه‌نگاری و مراقبت‌های بهداشتی را گردهم آوردند. هم‌اکنون این شرکت ۷۴ کارمند دارد. 

تنوع این رشته‌ها به آنها اجازه داد تا با اطلاعات نادرست از زوایای مختلف مقابله کنند و راه‌حل‌‌های پیشرفته‌ای را توسعه دهند.

یه گام جلو بودن از تهدیدهای نوظهور از جمله دیگر چالش‌های این تیم بود. چون اطلاعات و شایعات دائما در حال تکامل هستند. پس تیم بلک‌برد.ای‌آی باید یک قدم از آنها جلوتر باشد. 

به همین علت در سال ۲۰۲۰ اولین نسخه از پلتفرم خود را با نام «constellation» راه‌اندازی کردند. این پلتفرم روایت‌‌های کلیدی، شبکه‌های ارتباطی، رفتار روبات‌ها و گروه‌ها را شناسایی می‌کند. این اطلاعات باعث می‌شود تهدیدها شناسایی و سپس با آنها مقابله شود. از آن زمان تاکنون این شرکت به توسعه و ارتقای این پلتفرم و ابزارهای خود ادامه داده است.

هدف خالد و اوززمان این بود که سرویس خود را در اختیار سازمان‌ها قرار دهند تا آنها جلوی شایعات را بگیرند. پس باید سازمان‌‌ها قبول می‌کردند که از این سرویس‌ استفاده کنند و در این زمینه آموزش ببینند، اما برخی از سازمان‌‌ها متوجه خطرات این نوع تهدیدهای روایی نبودند. پس بلک‌برد.ای‌آی ماموریت داشت تا در ابتدا تاثیر روایات مضر بر اعتبار برندها را به آنها نشان دهد.

از دیگر اهداف بنیانگذاران برای راه‌اندازی این استارتاپ این بود که فراتر از آمریکا عمل کنند و در دنیا یک اکوسیستم اطلاعات جهانی راه‌اندازی کنند. برای اینکار نیاز به مشارکت استراتژیک، نوآوری مستمر و تعهد به دفاع در برابر حملات روایی داشتند.

بلک‌برد.ای‌آی چگونه روایت‌های زیان‌بار را شناسایی می‌کند؟

وقتی سازمانی از ابزارهای بلک‌برد.ای‌آی برای شناسایی روایت‌های نادرست و جعلی استفاده می‌کند، این ابزارها برای شناسایی روایت‌های مضر از ۵ سیگنال کلیدی استفاده می‌کنند:

اول روایت‌ها: داستان‌ها و روایت‌های فراگیر که در بسترهای مختلف منتشر می‌شوند را شناسایی می‌کنند.

دوم شبکه‌های ارتباطی: این ابزارها رابطه بین شبکه‌های ارتباطی مختلف که این روایت‌ها را به اشتراک می‌گذارند یا تبلیغ می‌کنند را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

سوم آنالیز گروه‌های کاربران: این ابزارها کاربرانی که به صورت گروهی این روایت‌ها را تولید و منتشر کردند را آنالیز می‌کنند.

چهارم تقلب و دستکاری: ابزارها به دنبال نشانه‌های چگونگی دستکاری غیرطبیعی داده‌ها یا از بین بردن اطلاعات درست هستند.

پنجم فریب مردم: این ابزارها تلاش می‌کنند موضوعاتی که باعث گمراه‌کردن یا فریب مردم می‌شوند را کشف کنند. 

حالا برای هریک از حوزه‌های بالا این استارتاپ مجموعه‌ای از فناوری‌های هوش مصنوعی را به کار گرفته است. 

ابزارها برای مبارزه با شایعه‌پراکنی

خالد و اوززمان برای شناسایی تهدیدهای روایی چند ابزار در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد. اولین آن پلتفرم جامع constellation است. داشبورد Constellation به شما کمک می‌کند تا تهدیدها را با تمام پیچیدگی‌هایشان پیش‌بینی و تجزیه و تحلیل کنید و روی روایت خود کنترل داشته باشد.

سازمان‌ها همچنین می‌توانند از NARRATIVE FEED استفاده کنند. این ابزار به سازمان‌ها گزارش‌های شفاف و پیوسته از روایت‌های مضر در زمانی که به‌وجود آمدند، ارائه می‌دهد. در این گزارش شما می‌توانید عناصر حیاتی در به‌وجود آمدن این روایت‌ها را بینید.

Compass یکی دیگر از ابزارهای بلک‌برد. ای‌آی است. این ابزار برای هر لینک مقاله یا پست و ویدیو مدارکی را جمع‌آوری می‌کند. اگر شما از کمپس سوالی بپرسید یا لینکی را جای‌گذاری کنید، این ابزار داده‌ها را از هزاران منبع پردازش می‌کند و نتایج را با استفاده از پلتفرم هوش روایی تجزیه و تحلیل می‌کند و پاسخ دقیق را همراه با پاورقی‌ها و پیوندهای استنادی به شما می‌دهد.

این فناوری‌‌ها همراه با تیم تحقیقاتی و هوش روایی RAV3N  استارتاپ بلک‌برد.ای‌آی در کنار سازمان‌ها خواهند بود. کارشناسان این تیم بینش‌های فناوری را براساس نیازهای سازمان‌ها اعمال می‌کنند. 

میزان تاثیر بلک‌برد.ای‌آی بر سازمان‌ها 

این استارتاپ با ارائه پلتفرم constellation این امکان را به سازمان‌ها داد تا تهدیدهای روایی را شناسایی کنند. این پلتفرم هم با تجزیه و تحلیل این روایت‌ها از سراسر اینترنت، به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا اقدامات استراتژیک انجام دهند.

این استارتاپ همچنین در همکاری با darkOwl  توانسته هم حملات سایبری و هم حملات روایی را مهار کند. DarkOwl یکی از بهترین سرویس مانیتورینگ دارک‌وب است.

چون حملات روایی دست در دست حملات سایبری کار می‌کنند و روایت‌های جعلی متقاعدکننده می‌سازند و منتشر می‌کنند و باعث از بین رفتن اعتبار سازمان می‌شوند. این همکاری تاثیر بزرگی روی سازمان‌ها گذاشته است.

درکنار حملات سایبری، باج افزارها هم تهدید جدی برای سازمان‌ها هستند. این حملات اعتماد جامعه را تضعیف می‌کند. به همین دلیل بلک‌برد.ای‌آی برای این موارد هم راه‌حل‌هایی ارائه داده است.

شرکت‌هایی که متعهد به اصول زیست‌محیطی،اجتماعی و حاکمیتی (ESG) هستند، از ابزارهای بلک‌برد.ای‌آی برای حفظ اعتماد شرکت و مقابله با اطلاعات نادرست بهداشتی در بخش مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌کنند.

این سرویس‌ها در نتیجه به توقف شایعات کمک و از اسرار تجاری شرکت‌ها محافظت می‌کنند.این موارد برای زنجیره تامین و بخش‌های تولیدی بسیار مهم هستند.

بلک‌برد.ای‌‌آی با دیگر رقبا تفاوت دارد؟

Blackbird.AI رقبای بسیاری دارد، اما تیم خالد و واززمان توانسته با ارائه فناوری‌هایی، خود را از دیگر تیم‌ها متمایز کند.

مانند فناوری مبتنی برهوش مصنوعی constellation که به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا خطرات مربوط به روایت‌های مضر ایجاد شده توسط اطلاعات نادرست شناسایی، تجزیه و تحلیل و اندازه‌گیری شود.

برخلاف برخی از رقبا، این تیم گروه‌های کاربران آنلاین را هم زیرنظر می‌گیرند چون امکان دارد افرادی به طور جمعی برای یک هدف مشترک اطلاعات را دستکاری کنند.

همکاری با دیگر شرکت‌های مقابله با دارک‌وب و حملات سایبری مانند dark owl هم از دیگر تفاوت‌های بلک‌برد.ای‌‌آی با رقبا است. این همکاری دید جامعی از حملات روایی که شامل رسانه‌های اجتماعی،اخبار، انجمن‌ها، پادکست‌ها و موارد دیگر می‌شود،ارائه می‌دهد.

سرمایه‌گذاری و برنامه برای آینده

این کسب‌وکار در طول فعالیت ۵ ساله خود برای توسعه ابزارهایش سرمایه‌های قابل‌توجهی را جذب کرده است. در سری اول جذب سرمایه، بلک‌برد.ای‌آی از دوریلتون ونچرز سرمایه جذب کرد. سرمایه‌‌گذاران دیگر مانند generation ventures،  startfast ventures و ریچارد کلارک هم در تزریق این سرمایه مشارکت داشتند.

در ژون ۲۰۲۳ بلک‌برد اعلام کرد در سری دوم نزدیک به ۲۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. در این دور شرکت‌های cybersecurity و ten eleven venture همراه با سرمایه‌گذاران قبلی چون dorilton capital، generation ventures و startfast ventures به کمک این استارتاپ آمدند. با این جذب سرمایه، میزان سرمایه‌های این استارتاپ به ۳۲ میلیون دلار می‌رسد.

با جذب این سرمایه، بلک‌برد.ای‌آی قصد دارد بازار خود را گسترده‌تر کند. برنامه‌هایی برای تقویت پلتفرم constellation و راه‌اندازی ابزارهای دیگر دارد. یکی از این ابزارها RAV3N CO-Pilot است که شناسایی ریسک را خودکار می‌کند و قابلیت‌های پیشرفته‌تری را در مورد ریسک‌های روایتی ارائه می‌دهد.

از دیگر برنامه‌های این استارتاپ تقویت اکوسیستم اطلاعات جهانی از طریق جذب مشارکت و همکاری‌های بیشتر با نهادهای مختلف است. 

 

منبع: sharghdaily-933401

نظر شما