شناسهٔ خبر: 67060331 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

نگاهی به نشست هشت کشور اسلامی که با حضور سرپرست وزارت‌خارجه ایران در استانبول برگزار می‌شود

«دی8» با دستورکار حمایت از فلسطین

نشست فوق‌العاده گروه اقتصادی دی8 (D8) درباره جنگ غزه با هدف موضع‌گیری واحد علیه رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

گروه دی 8 متشکل از هشت کشور اسلامی درحال توسعه است؛ ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه اعضای این گروه هستند.
این گروه هر دو سال یک‌بار با هدف توسعه روابط و همکاری اقتصادی میان این کشورها اجلاس تشکیل می‌دهد. زمینه‌های اصلی همکاری میان این کشورها شامل امور مالی، بانک‌داری، توسعه روستایی، علم و فناوری، توسعه بشردوستانه، کشاورزی، انرژی، محیط زیست و بهداشت است.
این اجلاس که آخرین بار در سال 2021 در بنگلادش برگزار شد، هم اکنون در شهر استانبول ترکیه درحال برگزاری‌است.
علی باقری کنی سرپرست وزارت خارجه کشورمان هم با هدف شرکت در این اجلاس فوق‌العاده که برای نخستین‌بار با موضوعی سیاسی و برای رسیدگی به غزه برگزار می شود، به شهر استانبول 
سفر کرده است.این نشست به دعوت هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه سازماندهی شده و انتظار می‌رود حمایت و همبستگی بیشتری در ائتلاف دی۸ برای مردم فلسطین، به‌ویژه ساکنان محاصره شده نوار غزه ایجاد شود.
کشورهای عضو دی۸ که آن را در سال ۱۹۹۷ میلادی با هدف تقویت روابط اقتصادی و اجتماعی میان خود تأسیس کردند، برای نخستین‌بار نشستی برای بررسی یک مسئله سیاسی مانند مسئله فلسطین برگزار می‌کنند. در پایان این نشست احتمال داده می‌شود یک اعلامیه مشترک در مورد تحولات غزه به تصویب برسانند.
همچنین درباره کمک‌های بشردوستانه و سایر ملزومات برای کاهش سختی‌ها و رنج‌های کنونی مردم فلسطین هم گفت وگو خواهد شد. کشورهای عضو گروه دی8 دارای ظرفیت‌های بسیار خوب و مؤثر برای تأثیرگذاری بر روند تحولات منطقه‌ای و حتی جهانی هستند. آن‌ها می‌توانند موتور محرکه‌ای برای دیگر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و کشورهای بزرگ اسلامی برای پیشبرد و تحقق اهداف نشست استانبول باشند. 
در همین راستا ابتکار ایران برای پیگیری نشست اضطراری وزرای خارجه همکاری اسلامی پیگیری شده و نشست استانبول نیز فرصتی برای پیگیری جدی‌تر این امر است.

نظر شما