شناسهٔ خبر: 67060199 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

تحقق انتخابات تراز در هشتم تیر

نکته اول تأکیدی بود که رهبری بر تلاش برای انتخاب رئیس‌جمهوری با آرای بالا داشتند و متذکر شدند که این مهم می‌تواند دستاورد بزرگی برای ملت ایران باشد و انعکاس فوق‌العاده‌ای در دنیا یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، مهدی سعیدی طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت:

در روزگاری که هنوز از دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی فارغ نشده بودیم و همه منتظر بودند تلاش‌های چندماهه ملت برای برگزاری یک انتخابات به ثمر برسد و در خردادماه از مجلس جدید رونمایی شود، ناخواسته وارد انتخابات دیگری شده‌ایم که هیچ‌کس پیش‌بینی آن را نمی‌کرد. بالگرد حامل رئیس‌جمهور در ارتفاعات آذربایجان به طور باورنکردنی گم و بعد از ساعت‌ها تلاش، خبر شهادت «مسافران پرواز اردیبهشت» مخابره شد. در این شرایط سخت فقدان رئیس‌جمهور، انقلاب وارد مرحله جدید و پیچیده‌ای شده است که پیش از این تجربه مشابهی برای آن نداشته است. حوادث تلخ تابستان ۱۳۶۰ در فضای دیگری رقم خورده بود که شرایط انقلابی آن روزگار عبور از آن را هموار می‌کرد، اما آنچه در سال ۱۴۰۳ اتفاق افتاده، مختصات دیگری دارد. طبق قانون اساسی، طی ۵۰ روز باید انتخاباتی برگزار و نهمین رئیس‌جمهور با رأی ملت انتخاب شود؛ بنابراین موضوع انتخاب و انتخابات را سخت و پرابهام و پیش‌بینی ناپذیر کرده است.

در این میان طبیعی است که چشم‌ها در گام اول به راهنمایی‌های حکیم انقلاب خیره گردد، تا «چه باید کرد» را از زبان ایشان بشنود و، چون همیشه «چراغ هدایت» یک ملت باشد. بهترین فرصت مراسم سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) بود که همواره به سخنان راهبردی امام جامعه مزین بوده است. معظم‌له در بخش پایانی این سخنرانی دقایقی را به انتخابات پیش‌رو اختصاص داد و سه‌گانه مهمی را مورد تأکید قرار داد.

۱. نکته اول تأکیدی بود که رهبری بر تلاش برای انتخاب رئیس‌جمهوری با آرای بالا داشتند و متذکر شدند که این مهم می‌تواند دستاورد بزرگی برای ملت ایران باشد و انعکاس فوق‌العاده‌ای در دنیا یابد و به تعبیر ایشان با خلق حماسه دیگری که مکمل حماسه بدرقه شهیدان خواهد بود. تحقق مشارکت حداکثری همواره مهم‌ترین دغدغه رهبری در انتخابات بوده است. مشارکت حداکثری یعنی باور به اینکه هر چه بیشتر مردم بیایند بهتر و تلاش برای تحقق آن. در این مسیر مطابق آنچه قانون مشخص کرده است باید تلاش شود. ضمن آنکه خون مطهر شهدای خدمت نیز بستر را برای تحقق آن فراهم کرده است. بالاخص آنکه در سه انتخابات گذشته، مشارکت زیر ۵۰ درصدی که در ادوار انتخابات کشور سابقه نداشته، آزاردهنده شده و عبور مجدد از عدد ۵۰ درصد مشارکت، حال جامعه را خوب خواهد کرد.

۲. توصیه دوم تلاش برای انتخاب بهترین‌هاست، چراکه ملت ایران برای اینکه بتواند در معادلات پیچیده بین‌المللی، منافع خودش را حفظ کند، و عمق راهبردی خودش را تثبیت کند، و ظرفیت‌ها و استعدادهای طبیعی و انسانی خودش را به مرحله بروز و ظهور برساند، و کام مردم را شیرین کند و همچنین بتواند حفره‌ها و رخنه‌های اقتصادی و فرهنگی را پر کند، به یک رئیس‌جمهور «فعال، پرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب» احتیاج دارد.

معظم‌له در ادوار انتخابات ریاست جمهوری بر شاخص‌هایی متعدد تأکید ورزیده بودند که همه آن‌ها در این انتخابات نیز معتبر است. اما به طور خاص بر چهار مؤلفه فعال، پرکار، آگاه، معتقد به مبانی انقلاب تأکید ورزیدند. مؤلفه‌هایی که بیش از هر کس در رئیس‌جمهور شهید تجلی یافته بود. به نظر می‌رسد این تأکید، نشانه راهی باشد که رهبری تداوم راه آیت‌الله رئیسی را در سلوک شخصی و مدیریتی، راه مناسبی برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی در دهه پنجم می‌دانند.

۳. شاخص سومی که رهبری بر تحقق آن تأکید ورزیدند، حرکت در مدار اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی است. اصل راهبردی مورد تأکیدی رهبری که متأسفانه در رقابت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی زیرپا گذاشته شد. حکیم انقلاب در آن دوره از انتخابات نیز به طور خاص بر اخلاق‌مداری در انتخابات تأکید ورزیده بودند، اما متأسفانه در هیاهوی رقابت‌های سیاسی هتاکی‌ها و حرمت‌شکنی‌ها و تخریب‌های زیادی صورت گرفت که در شأن نظام اسلامی نبود و همین امر موجب شده تا در این انتخابات نیز مورد تأکید ویژه ایشان قرار گیرد و با صراحت اعلام کنند «در رقابت‌های پیش‌روی انتخاباتی بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت زدن، لجن‌پراکنی کردن، کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند، به آبروی ملی هم لطمه می‌زند. صحنه انتخابات صحنه عزت و حماسه است، صحنه رقابت برای خدمت است، صحنه کش‌وواکش برای به دست آوردن قدرت نیست. برادرانی که وارد میدان مبارزه انتخاباتی و رقابت انتخاباتی می‌شوند، این را به عنوان یک وظیفه بدانند؛ آن‌ها به وظیفه‌شان عمل کنند.»

به نظر می‌رسد این کلام حجت شرعی برای همه بازیگران انتخاباتی باشد و خود و هواداران و ستادهای انتخاباتی شان را پایبند به رعایت این چارچوب نمایند. دستگاه‌های ناظر نیز باید سخت‌گیرانه در این میدان حاضر باشند و با هر تخلفی برخورد کنند و در نهایت این مردم هستند که رأی‌شان سرنوشت‌ساز خواهد بود که جا دارد در این رأی سرنوشت‌ساز، اخلاق‌مداری جزو شاخص‌های وزین و رده اول انتخاب‌ها قرار گیرد. در این صورت است که حماسه دیگری که مکمل حماسه بدرقه شهیدان باشد خلق خواهد شد.

نظر شما