شناسهٔ خبر: 67059768 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

افشاگری‌های فوتبال روزبه‌روز برجسته‌تر می‌شود

فساد در فوتبال؛ از دیروز تا امروز

صاحب‌خبر -

 [شهروند] پازل فساد فوتبال ایران روزبه‌روز در حال تکمیل شدن است. اواسط ماه گذشته بود که پرونده فساد بزرگ در فوتبال ایران در سال 1400با جریان‌سازی تیم فوتبال مس رفسنجان افشا شد و افرادی همچون سهیل مهدی، خداداد افشاریان و فریبرز محمودزاده از اسامی‌ای بودند که ارتباط قابل توجهی با این پرونده فساد داشتند و از صندلی مدیریت فوتبال کنار رفتند. پس از گذشت تقریبا یک ماه از افشاگری این پرونده فساد، اسامی و نام باشگاه‌های جدیدی مطرح می‌شود که نشان می‌دهد این رشته سر درازی دارد و شاید در ادامه با محکومیت تیم‌ها و نام‌های دیگری مواجه شویم که باور کردنش برای همگان سخت باشد.

بازداشت رئیس مستعفی کمیته داوران
«با اینکه چیزی ثابت نشده است، اما استعفا می‌دهم.» این نخستین جمله خداداد افشاریان، رئیس وقت کمیته داوران فدراسیون فوتبال، پس از افشای پرونده فساد در فوتبال بود؛ فردی که در جایگاه ریاست کمیته داوران فدراسیون فوتبال در رسانه ملی مدعی بود که تیم پرسپولیس با وجود او قهرمان شده است و در همین رسانه، گاف‌هایی داده است که نشان داد گمانه‌زنی ارتباط او با این پروندهِ فساد می‌تواند نسبت وثیقی را شکل دهد. حالا در آخرین خبر، پرونده فساد در فوتبال، یک بازداشتی به همراه داشته است و رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال در رابطه با پرونده باشگاه مس رفسنجان بازداشت شد. ایسنا در این رابطه نوشت: «پس از بررسی پرونده مربوط به پرداخت رشوه از سوی باشگاه مس رفسنجان به برخی مدیران فوتبال، حالا خبر رسیده یکی از متهمان پرونده بازداشت شده است. در این رابطه شنبه هفته جاری ۵ متهم پرونده به دادگاه احضار شده و توضیحات خود را ارائه کرده‌اند. یک مقام آگاه با تأیید این خبر به ایسنا اعلام کرد خداداد افشاریان در رابطه با این پرونده روانه زندان شده است.» گفته می شود که یکی از سردبیران ورزشی نیز به قید وثیقه آزاد شده است.

ماجرایی فراتر از مس و سال 1400
با مشخص شدن ابعاد پرونده بزرگ فساد در فوتبال، حالا صحبت از نقش باشگاه‌های دیگری شده که فراتر از استان کرمان است و محدوده زمانی آن گسترده‌تر از یک سالِ مشخص است. تسنیم با انتشار خبری در این رابطه نوشت: «ماجرای پرونده فساد در فوتبال با توجه به اتفاقات رخ‌داده در باشگاه مس رفسنجان در سال‌های 1399و 1400با شکایت شرکت ملی صنایع مس آغاز شد، اما پیشرفت تحقیقات موجب ورود سه باشگاه صنعتی دیگر به پرونده شده و بر همین اساس انتظار می‌رود به‌زودی ابعاد تازه‌ای از این پرونده روشن شود. بر این اساس، بررسی موضوع فساد در فوتبال، دیگر محدود به شهر رفسنجان و استان کرمان و محدوده سال 1400نخواهد بود و عوامل متخلف در برخی دیگر از استان‌های کشور در سال‌های بعد نیز وارد روند تحقیقات خواهند شد. انتظار می‌رود با جدیت قوه قضاییه و نهادهای مربوطه ادامه روند بررسی موضوع، موجب دعوت از برخی عوامل مرتبط با تخلفات سال‌های اخیر ‌و محرومیت طولانی‌مدت متخلفان به‌ویژه مسئولان وقت سه باشگاه صنعتی شود. پرونده مس رفسنجان مربوط به سالی است که این تیم از لیگ دسته اول به لیگ برتر صعود کرد. بر این اساس نام سه فرد مسئول در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به‌عنوان متهم به چشم می‌خورد. پرونده این موضوع همچنان در حال بررسی است.»

پایان بی‌انتهای ماجرا
فوتبال ایران در انتهای این افشاگری بزرگ، می‌تواند چیزی شبیه به کالچوپولیِ فوتبال ایتالیا را تجربه کند؛ اتفاقی که باشگاه‌های بزرگ فوتبال ایتالیا را درگیر جریمه‌های به‌شدت سنگینی کرد و 2قهرمانی را از یوونتوس گرفت و این تیم را راهی لیگ‌های پایین‌تر کرد و برخی تیم‌ها را با امتیازهای سنگین منفی در رقابت‌های سری«‌‌آ»ی ایتالیا مواجه کرد. پرونده فساد در فوتبال همچنان در محدوده باشگاه مس رفسنجان محوریت دارد، اما در ادامه می‌توانیم شاهد گسترده شدن این پرونده و باز شدن پای دیگر باشگاه‌ها در این فساد گسترده باشیم و حال باید دید این پرونده به کدام نقطه خواهد رسید و پای چه تیم‌ها و افراد دیگری را وسط می‌کشد.

نظر شما