شناسهٔ خبر: 67059225 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شورای نگهبان: نه اهل توصیه هستیم و نه تعارف

روزنامه جوان

آیت‌الله جنتی دبیر شورا در همین زمینه گفت: در موضوع تأیید صلاحیت‌ها یک خط مستقیم را انتخاب کردیم و این خط را ادامه می‌دهیم. آیت‌الله اعرافی هم بحث‌ها در شورای نگهبان را جدی، اما دوستانه، توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: اعضای شورای نگهبان در گفت‌وگویی نکاتی را درباره بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری مطرح کردند. 
به گزارش فارس، جلسات بررسی صلاحیت داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از روز سه‌شنبه (۱۵ خردادماه) آغاز شده است. اعضای شورای نگهبان در گفت‌وگویی نکاتی را درباره بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری مطرح و تأکید کردند این شورا در بررسی صلاحیت‌ها نه اهل تعارف است و نه به توصیه‌ها توجهی می‌کند. 
آیت‌الله جنتی دبیر شورا در همین زمینه گفت: در موضوع تأیید صلاحیت‌ها یک خط مستقیم را انتخاب کردیم و این خط را ادامه می‌دهیم. آیت‌الله اعرافی هم بحث‌ها در شورای نگهبان را جدی، اما دوستانه، توصیف کرد. آیت‌الله سید احمد خاتمی هم تصریح کرد: اعضای شورای نگهبان نظرشان را به صورت کتبی می‌نویسند و کاملاً محرمانه جمع‌آوری می‌شود. مولابیگی عضو حقوقدان شورا هم اظهار کرد: شورای نگهبان همواره بر مبنای قانون عمل می‌کند و آنچه مبنای اصلی بررسی صلاحیت‌ها بوده قانون اساسی و سیاست‌های کلی مربوط به انتخابات است. پروین دیگر عضو حقوقدان نیز تصریح کرد: آنچه برای شورا اهمیت دارد منافع ملی، عزت ملی و حرمت قانون اساسی است و شورای نگهبان بر مبنای وظایفی که بر عهده دارد عمل می‌کند. 
آیت‌الله حسینی خراسانی، اما درباره تأثیر جناح‌ها در نحوه بررسی صلاحیت‌ها، گفت: جریان‌ها و جناح بندی‌ها روی تأییدصلاحیت‌ها دخالتی ندارند، معیار شرع و قانون اساسی است. صادقی‌مقدم نیز درباره اینکه آیا نتایج مشخص است یا نه، گفت: هیچ کس نتیجه را نمی‌داند زیرا هنوز بحث به اندازه کافی نشده است. آیت‌الله مدرسی یزدی، عضو فقیه شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد: ان‌شاء‌الله مردم راضی باشند و با یک انتخابات پر شور و با شکوه قدرت و صلابت این ملت نشان داده شود. 
 امروز آخرین روز مهلت بررسی صلاحیت‌هاست
چهارمین جلسه بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری در شورای نگهبان برگزار شد. اعضای شورای نگهبان عصر جمعه هم نشست داشتند و طبق قانون، امروز (شنبه) آخرین روز از مهلت اولیه شورا برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری است. در صورت نیاز شورای نگهبان به زمان بیشتر برای بررسی صلاحیت داوطلبان، این فرصت می‌تواند تمدید شود. هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان پیشتر گفته بود شورا در مهلت قانونی پنج‌روزه‌ای که برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری دارد، باید به صورت فشرده پرونده داوطلبان را بررسی و صلاحیت‌ها را احراز کند، اما قانون یک زمان پنج روزه دوم هم پیش‌بینی کرده است و اگر نیاز باشد بخشی از مهلت دوم را هم استفاده می‌کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما