شناسهٔ خبر: 67058098 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

گرمای بی سابقه میلیون ها آمریکایی را گرفتار کرد

سرویس ملی هواشناسی آمریکا هشدار داد شرایط خطرناک آب و هوایی به خاطر تشدید گرما در بخش‌هایی از کالیفرنیا، ناحیه وسیعی موسوم به حوضه بزرگ، جنوب غرب و جنوب تگزاس همچنان ادامه یافته است. سرویس ملی هواشناسی آمریکا هشدار داد شرایط خطرناک آب و هوایی به خاطر تشدید گرما در بخش‌هایی از کالیفرنیا، ناحیه وسیعی موسوم به حوضه بزرگ، جنوب غرب و جنوب تگزاس همچنان ادامه یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، سرویس ملی هواشناسی ایالات متحده هشدار داد گرمای طاقت‌فرسایی که مناطق غربی این کشور را دربرگرفته، اکنون به تعداد بیشتری از شهرها سرایت کرده است.

 سرویس ملی هواشناسی آمریکا هشدار داد شرایط خطرناک آب و هوایی به خاطر تشدید گرما در بخش‌هایی از کالیفرنیا، ناحیه وسیعی موسوم به حوضه بزرگ، جنوب غرب و جنوب تگزاس تا امروز (جمعه) ادامه یافته است.

هشدار گرما در اوایل روز جمعه به وقت محلی برای بیش از ۲۵ میلیون نفر به قوت خود باقی مانده و رکوردهای گسترده دما در کالیفرنیا، نوادا و آریزونا شکسته شده است از جمله در «فینیکس»، مرکز ایالت آریزونا، جایی که گرمای شدید ۱۱ نفر از کسانی را که منتظر ورود به یک گردهمایی تبلیغاتی ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا بودند، راهی بیمارستان کرد.

زمانیکه ترامپ در این کارزار تبلیغاتی در کلیسای بزرگی در فینیکس روی صحنه رفت، دمای هوا ۴۴ درجه سانتیگراد بود.

به گزارش بی‌بی‌سی، روز پنجشنبه سرویس ملی هواشناسی آمریکا اعلام کرد گرمای بی‌سابقه‌ای را در کالیفرنیا و بخش‌هایی از نوادا و آریزونا پیش‌بینی می‌کند.

در فینیکس امروز هشدار گرمای بیش از حد صادر شده و از مردم خواسته شده است مدت زمان بیرون از خانه را محدود کنند و نوشیدنی به همراه خود داشته باشند.

روز پنجشنبه در سراسر ایالت نوادا نیز رکورد هوای گرم شکسته شد؛ از جمله در دره مرگ که به ۱۲۲ درجه فارنهایت (۵۰ درجه سانتیگراد) و در شهر لاس وگاس به ۱۱۱ درجه فارنهایت (۴۳.۸ درجه سانتیگراد) رسید.

در کالیفرنیا نیز رکورد دمای ۱۱۵ درجه فارنهایت (۴۶.۱۱) ثبت شده است.

چندین شهر تگزاس نیز در روز سه‌شنبه به بالاترین حد روزانه ۱۱۱ درجه فارنهایت (۴۳.۸ درجه سانتیگراد) را ثبت کرده اند.

سرویس ملی هواشناسی تاکید کرده است که گرمای شدید بیش از هر رویداد آب و هوایی دیگری عامل مرگ و میر است. خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته در گزارشی تحلیلی در همین زمینه اعلام کرد که بیش از دو هزار و ۳۰۰ نفر در آمریکا در سال ۲۰۲۳ میلادی به دلیل گرمای بیش از حد جان خود را از دست دادند. از همین رو کارشناسان نسبت به مرگ و میرهای بیشتر ناشی از گرما در آمریکا در سال ۲۰۲۴ ابراز نگرانی کرده اند.

گفته می‌شود سامانه آب و هوایی گرم که از روز سه‌شنبه وارد بخش هایی از آمریکا شده، در روز پنج شنبه و جمعه به اوج خود می رسد و در روز شنبه کمی به سمت شمال و ایالت‌های اورگان و واشنگتن حرکت می‌کند.

مطالعات نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی باعث می‌شود امواج گرما شدیدتر، طولانی‌تر و پرتکرارتر شوند و موج گرمای مرگباری که در سال ۲۰۲۳ در آمریکا و اروپا رخ داد، تقویت گردد.

به گفته کارشناسان آمریکایی، گرمای شدید بیش از هر پدیده آب و هوایی دیگری عامل مرگ و میر در این کشور است.

بنابر اعلام آکسیوس، همچنین تجزیه و تحلیل هفته گذشته آسوشیتدپرس از داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) نشان داد بیش از ۲۳۰۰ گواهی فوت در ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ با گرمای بیش از حد مرتبط بوده است.

کارشناسان می‌گویند با ثبت رکوردهای دمایی جدید، این نگرانی وجود دارد که در سال ۲۰۲۴ شاهد مرگ و میرهای بیشتر ناشی از گرما در ایالات متحده باشیم.

انتهای پیام/

 

نظر شما