شناسهٔ خبر: 67057769 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هفته‌ای که گذشت در بسته خبری ایرنا؛

ثبت‌نام چهره‌ها؛ مخبر نیامد تا مسیر خدمت خدشه‌دار نشود/ افتتاح طرح‌های عمرانی در سیستان

تهران- ایرنا- هفته‌ای که گذشت با ادامه ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم آغاز شد، و با بهره‌برداری از چندین طرح عمرانی در استان سیستان و بلوچستان خاتمه یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در هفته‌ای که گذشت وقایع متعددی در فضای سیاسی کشور رقم خورد که یقینا مهم‌ترینِ آن‌ها ثبت‌نام و نیز عدم ثبت‌نام برخی چهره‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم بود.

در هفته‌ای که گذشت هم‌چنین شاهد برگزاری مراسم ۳۵امین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی بودیم. رهبر انقلاب در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد رئیس جمهور شهید و همراهان ایشان در سخنانی ملت را به تکمیل حماسه تشییع میلیونی شهدای خدمت با حضور پرشور در انتخابات و انتخاب رئیس‌جمهوری فعّال، پُرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب.

در ادامه نگاهی کوتاه داریم به مهم‌ترین رویدادهای هفته‌ گذشته:

شنبه ۱۲ خرداد:

- ادامه فرآیند ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم؛ زاکانی، پزشکیان و حقانیان ثبت‌نام کردند، پرویز فتاح نیامد.

- مخالفت هیأت عالی نظارت با تعطیلی شنبه‌ها

- ارسال پیام تسلیت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهورمصر، درپی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید و شهدای سانحه هوایی پیام تسلیتی محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری

- برگزاری جلسه سران قوا به میزبانی سرپرست ریاست جمهوری و با حضور رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس شورای اسلامی، قائم مقام شورای نگهبان، معاون حقوقی رئیس جمهور، وزیر اطلاعات، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس مرکز ملی فضای مجازی، رئیس سازمان صدا و سیما و معاون سیاسی وزیر کشور در راستای تمهید مقدمات اجرای مفاد اصل ۱۳۱ قانون اساسی و به جهت اتخاذ تصمیم‌های لازم جهت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پس از شهادت رئیس جمهور شهید دکتر رئیسی

یک‌شنبه ۱۳ خرداد:

- تداوم ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری با ثبت نام محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور اسبق.

- آغاز عملیات اجرایی و بهره‌برداری از ۱۲ طرح عمرانی به ارزش ۷۶ هزار میلیارد ریال در بندر امام با حضور ویدئو کنفراسی وزیر راه و شهرسازی

- برگزاری جلسه عصرگاهی هیأت دولت با تأکید سرپرست ریاست‌جمهوری بر اهمیت بیش از پیش مشارکت بالا در این دوره از انتخابات؛ وی راهبرد نظام و دولت را زمینه‌سازی برای - مشارکت هرچه بیشتر مردم در این رویداد ملی عنوان کرد.

- ابلاغ اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری از جانب مخبر به وزارت کشور

- برگزاری مراسم گرامیداشت شهید آیت‌الله رئیسی در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری

- سخنرانی مخبر در مراسم سالگرد ارتحال امام راحل؛ وی تحول‌خواهی را به عنوان ویژگی بارز امام راحل برشمرد و مقاومت غزه را یادگار ایشان عنوان کرد.

دوشنبه ۱۴ خرداد:

- برگزاری مراسم ۳۵اُمین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)

- سخنرانی رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد امام راحل و تجلیل مجدد ایشان از رئیس‌جمهور شهید و شهدای خدمت؛ رهبر انقلاب در این مراسم با بیان اینکه برخی افراد و جریان‌هایی که پس از شهادت رئیس جمهور به برخی از ویژگی‌های بارز او از جمله پرکاری و خدمت صادقانه اقرار کردند، در زمان حیات آن شهید این موارد را کتمان می‌کردند یا عکس آن را وانمود می‌کردند، گفتند: «دلم برای رئیسی سوخت».

- رهبر انقلاب در این مراسم ابراز امیدواری کردند ملت حماسه تشییع شهدای خدمت را با حضور پرشور در انتخابات تکمیل کند. ایشان هم‌چنین نامزدهای انتخابات را به رعایت اخلاق در برنامه‌های تبلیغاتی فراخواندند.

- پایان فرآیند ثبت‌نام از داوطلبان ریاست جمهوری با نام‌نویسی ۸۰ داوطلب از جمله چهره‌هایی نظیر قالیباف، جهانگیری، بذرپاش، قاضی‌زاده هاشمی، منظور، مرتضوی، آخوندی و پورمحمدی.

سه‌شنبه ۱۵ خرداد:

- آغاز فرآیند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان

- دیدار سرپرست ریاست‌جمهوری با خانواده شهید امیرعبداللهیان

- سفر علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه به لبنان و دیدار با سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان

- تشریح دلایل عدم ثبت‌نام مخبر در انتخابات از سوی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت

- پیام سرلشکر حسین سلامی به مناسبت شهادت یکی از مستشاران نظامی ایران در سوریه در پی حمله تروریستی رژیم صهیونیستی؛ جنایتکاران کودک کش صهیونیست بدانند تاوان خون‌های پاک ریخته شده در این جنایت را خواهند پرداخت، در انتظار پاسخ باشند.

چهارشنبه ۱۶ خرداد:

- برگزاری جلسه هیأت دولت به ریاست مخبر؛ سرپرست ریاست جمهوری در این جلسه تصریح کرد: این دولت تا روز و ساعت آخر که کار به دولت بعدی سپرده شود، کارها را با همان روحیه جهادی رئیس جمهور شهید ادامه خواهد داد و با هر مدیر یا فردی که در کارها تعلل ورزیده یا اخلال ایجاد کند، برخورد خواهد شد.

- برگزاری جلسه ستاد مرکزی اربعین؛ سرپرست ریاست جمهوری از دبیرخانه ستاد مرکزی اربعین خواست با نگاهی آسیب‌شناسانه نقاط ضعف و چالش‌های موجود در روند برگزاری مراسم اربعین را احصا کرده و ضمن پرهیز از موکول کردن انجام وظایف محوله به روزهای منتهی به اربعین با برگزاری جلسات منظم، مجری و زمانبندی اجرای وظایف را معین و اعلام کنند.

- گفت‌وگوی تلفنی سرپرست ریاست جمهوری با رئیس جمهور آذربایجان؛ مخبر: اجرای توافقات دیدار اخیر رؤسای جمهور ایران و آذربایجان را دنبال می‌کنیم.

- حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در دفتر سرپرست ریاست‌جمهوری به منظور تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان

- برگزاری جلسه سران قوا در راستای تمهید مقدمات اجرای مفاد اصل ۱۳۱ قانون اساسی و اتخاذ تصمیم‌های لازم جهت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ظرف مدت ۵۰ روز از زمان شهادت آیت‌الله رئیسی، به میزبانی سرپرست ریاست جمهوری و با حضور رئیس قوه‌ قضائیه، رئیس مجلس شورای اسلامی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، وزرای اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان صدا و سیما در نهاد ریاست جمهوری

- هشدار وزیر اطلاعات به جریانات تخریب‌گر در صحنه انتخابات در جلسه سران قوا؛ وزیر اطلاعات با ارائه گزارشی از وضعیت رقابت‌های انتخاباتی و برخی بی‌اخلاقی‌ها تأکید کرد رفتار نامزدها و حامیان آنها با بی‌طرفی کامل و به‌طور مستمر رصد شده و به افرادی که رویکرد تخریب‌گرایانه اتخاذ کنند تذکرات لازم داده خواهد شد و در صورت لزوم گزارش آن در اختیار مقام‌های قضائی قرار خواهد گرفت.

پنجشنبه ۱۷ خرداد:

- افتتاح ۲۸ طرح در راستای محرومیت‌زدایی از استان سیستان و بلوچستان با حضور ویدئو کنفرانسی محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری

- بهره‌برداری از نیروگاه مقیاس متوسط زاهدان

- بهره‌برداری از نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی سیستان و بلوچستان

- بهره‌برداری از بیمارستان فوق تخصصی پارس زاهدان

- ابلاغ قانون شففیت قوا به دولت توسط رئیس مجلس

- ابلاغ بخشنامه تکالیف دستگاه‌ها برای رونق فضای کسب و کار توسط سرپرست ریاست جمهوری

- نامه ایران به شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به مواضع سه کشور اروپایی علیه تهران

- دستور مخبر درباره ممنوعیت تغییرات در رویه‌های اداری و سازمانی تا پایان دولت

جمعه ۱۸ خرداد:

- دیدار سرپرست ریاست‌جمهوری با خانواده کادر پروازی شهدای خدمت

- انتشار غیرقانونی شهادت‌نامه برخی اعضای دولت به شورای نگهبان و تأکید مقامات بر ضرورت برخورد با عوامل انتشار این نامه

نظر شما