شناسهٔ خبر: 67056432 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خط ریلی چابهار - زاهدان تا پایان امسال افتتاح می‌شود

معاون وزیر راه با بیان این‌که خرید لکوموتیو موردنیاز شبکه ریلی طی یک دهه اخیر بسیار آزاردهنده بوده، گفت: خط‌آهن چابهار - زاهدان تا پایان سال تکمیل می‌شود.

صاحب‌خبر -

معاون وزیر راه با بیان این‌که خرید لکوموتیو موردنیاز شبکه ریلی طی یک دهه اخیر بسیار آزاردهنده بوده، گفت: خط‌آهن چابهار - زاهدان تا پایان سال تکمیل می‌شود.
به گزارش مهر، امیر محمود غفاری معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تخصیص منابع مربوط به استجازه مقام معظم رهبری در تاریخ (پنجشنبه، هفدهم خردادماه) به طرح‌های راهبردی، گفت: جمع منابع تزریق شده از این محل به پروژه‌های کلیدی حوزه حمل و نقل و مسکن در سه ماه گذشته به بیش از ۱۱ همت منابع نقدی ریالی و یکصد میلیون دلار منابع ارزی رسید.
غفاری ادامه داد: پیرو عنایت ویژه مقام معظم رهبری و صدور دستور معظم له برای تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی که به درخواست این وزارتخانه و مساعدت ستودنی رئیس جمهور شهید صادر شده بود، پس از یک سال پیگیری مستمر و مدیریت مراحل مختلف و بسیار پیچیده انجام این مهم توسط وزیر راه و شهرسازی، از اواخر سال گذشته تحصیل این منابع مهم به وقوع پیوست و در مسیر درست خود استمرار دارد که در نتیجه آن تا کنون بیش از ۱۱ همت منابع نقدی ریالی و یکصد میلیون دلار منابع ارزی به پروژه‌های کلیدی حوزه حمل و نقل و مسکن تزریق شده است.
وی از تخصیص ۷.۵ همت و ۸۲ میلیون دلار از منابع فوق در روز پنجشنبه به ۹ پروژه مهم خبر داد که شامل خط ریلی چابهار – زاهدان، خط ریلی زاهدان - یونسی – سرخس، خط ریلی شیراز – بوشهر – عسلویه، خط ریلی خط دوم درود – خرم آباد – اندیمشک، خط ریلی رشت – آستارا، خرید و نوسازی ناوگان ریلی کشور، خرید و نوسازی ناوگان هوایی کشور، تأمین زیرساخت‌های طرح جهش تولید مسکن و کمک به نوسازی بافت‌های فرسوده می‌شود.
 تکمیل باقی مانده پروژه‌های ریلی ظرف حداکثر ۳ سال آینده
غفاری یادآور شد: با توجه به تأکید وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه مهم چابهار –زاهدان با تزریق و استمرار این منابع، تا پایان سال جاری علاوه بر اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور (بندر استراتژیک شهید بهشتی چابهار) به شبکه ریلی، محور ریلی شمال به جنوب استان سیستان و بلوچستان نیز تکمیل و تردد پر ترافیک در این مسیر تسهیل می‌شود.
وی این پروژه را دارای اهمیت چند بعدی دانست که زمینه شکوفایی اقتصادی فوق العاده ای برای استان سیستان و بلوچستان فراهم می‌آورد.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت:سایر پروژه‌های مهم نظیر خط ریلی زاهدان -یونسی تا سرخس (تکمیل کریدور استراتژیک شمال – جنوب در شرق کشور) و خط ریلی شیراز – بوشهر – عسلویه و اتصال پایتخت انرژی کشور به شبکه ریلی و خط دوم مسیر ریلی درود – خرم آباد – اندیمشک و در نتیجه افزایش ظرفیت انتقال بار از بندر امام خمینی (ره) به مرکز و شمال کشور و احداث خط ریلی فوق راهبردی رشت – آستارا با تزریق و استمرار منابع فوق در مسیر پر سرعت تکمیل حداکثر ظرف سه سال آینده قرار می‌گیرد تا آرزوهای دیرین توسعه شبکه ریلی محقق و به نقطه اوج بالندگی خود برسد.
غفاری موضوع مهم دیگر برای تکمیل شکوفایی صنعت ریلی را موضوع ناوگان و لکوموتیو این صنعت دانست و گفت: در دو سال اخیر کار نوسازی واگن‌ها با استفاده از منابع عمومی و هم افزایی با منابع بخش غیردولتی از طریق سازوکار تبصره ۱۸ قوانین بودجه سال‌های گذشته و تبصره ۲ قانون بودجه سال جاری با سرعت و قوت در دست اقدام و پیگیری است.

برچسب‌ها:

نظر شما