شناسهٔ خبر: 67055148 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شولتس: در کنفرانس «صلح اوکراین» مذاکرات صلحی در کار نخواهد بود

شادی سلطان‌زاده

صدراعظم آلمان با گفتن این که هنوز با صلح در جنگ اوکراین فاصله زیادی وجود دارد، اذعان‌ کرد، کنفرانس صلح اوکراین که در سوئیس برگزار خواهد شد، راهی برای رسیدن به صلح را دنبال نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت، کنفرانس صلحی که قرار است هفته آتی در سوئیس و برای بررسی «فرمول صلح» ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برگزار شود، معطوف به پایان دادن به جنگ اوکراین نیست.

خبرگزاری راشاتودی در این باره گزارش داد: شولتس که قرار نیست در این کنفرانس شرکت کند، روز پنج‌شنبه، در پارلمان آلمان گفت که «مذاکرات صلحی در این کنفرانس در کار نخواهد بود. ما هنوز فاصله زیادی با آن (صلح) داریم.»

شولتس افزود که قصد دارد از این کنفرانس برای همراهی کشورهای جهان به روشن ساختن این موضوع برای مسکو استفاده کند که «ما در کنار قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل ایستاده‌ایم.»

زلنسکی بیش از ۱۶۰ هیات بین‌المللی را به این کنفرانس دعوت کرده است. اما روسیه، طرف دیگر جنگ، به این کنفرانس دعوت نشده است.

در حالی که دهه‌ها تن از رهبران کشورهای جهان، از جمله امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا قرار است در این کنفرانس شرکت کنند، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قرار نیست به سوئیس برود و کامالا هریس، معاون اول او در این نشست شرکت می‌کند.

پکن به کلی از شرکت در این نشست رویگردان بوده است و وزارت امور خارجه آن، دوشنبه گذشته در این باره گفت که هرگونه کنفراس صلح با هدف پایان دادن به جنگ غزه باید با مشارکت برابر مسکو و کی‌یف و بررسی برنامه‌های مختلفی برای صلح همراه باشد.

زلنسکی در واکنش به آن گفت که چین با شرکت نکردن در این کنفرانس به «آلت دست پوتین» تبدیل شده است.

زلنسکی طرح ۱۰ماده‌ای خود را تنها راه قابل‌قبول برای صلح با روسیه می‌داند.

مسکو این سند را نپذیرفته که خواستار خروج نیروهای روسیه از تمامی سرزمین‌هایی است که اوکراین آن را متعلق به خود می‌داند. این سند همچنین خواستار پرداخت غرامت از سوی مسکو و پاسخگو شدن مقامات روسیه در محاکمات جنایات جنگی است.

عربستان سعودی نیز که میزبان نشست مشابهی در سال ۲۰۲۳ بود، از شرکت در این کنفرانس خودداری کرده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین درباره این کنفرانس گفته بود: کشورها نمی‌خواهند در رویدادی بی‌هدف شرکت کنند. این فقط کاری مضحک و راهی بیهوده برای وقت گذراندن است.
انتهای پیام

نظر شما