شناسهٔ خبر: 67053747 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

آخرین تحولات اوکراین| نگرانی از پاسخ پوتین به استفاده از تسلیحات غربی برای حمله به روسیه

دیدار زلنسکی با جو بایدن و ماکرون در فرانسه، واکنش به سخنان بایدن درباره حمله به مسکو و کرملین، عدم حضور آرژانتین و مکزیک در کنفرانس صلح سوئیس و نگرانی غرب از پاسخ پوتین به استفاده از تسلیحات غربی برای حمله به روسیه، از رویدادها پیرامون جنگ هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده این واقعیت را پذیرفت که تصمیم برای تایید حملات نیروهای مسلح اوکراین به عمق خاک روسیه با سلاح‌های آمریکایی ممکن است غرب را به درگیری نظامی با این کشور بکشاند، هرچند چنین تحولی را بعید می‌داند.

بایدن شب گذشته در مصاحبه با شبکه ABC News در پاسخ به این سوال که آیا او نگران نیست که تصمیم برای صدور مجوز برای حملات نیروهای مسلح اوکراین به خاک روسیه نه تنها به تشدید درگیری اوکراین منجر شود، بلکه به درگیر شدن کشورهای غربی و خود ایالات متحده در جنگ نیز منجر شود، گفت: «از نظر تئوری چنین درگیری ممکن است، اما بسیار بعید به نظر می‌رسد.»

بیشتر بخوانید

بایدن: اوکراین اجازه استفاده از تسلیحات آمریکا علیه مسکو را ندارد

او توضیح داد که این به خاطر این واقعیت است که «هیچ سرباز آمریکایی در روند استفاده از سلاح‌های ارسالی به اوکراینی‌ها مشارکت ندارد».

بایدن در این مصاحبه همچنین وعده داد که ایالات متحده اجازه نخواهد داد نیروهای اوکراینی با تسلیحات آمریکایی به مسکو یا کرملین حمله کنند. البته به عقیده او، استفاده از تسلیحات در نزدیکی مرز اوکراین و برای حمله به طرف مقابل علیه اهداف نظامی خاص مجاز است.

علاوه بر این، رئیس جمهور آمریکا درباره ولادیمیر پوتین نیز صحبت کرد و مدعی شد که رئیس جمهور روسیه ۴۰ سال است که او را "آزار می‌دهد".

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در واکنش به سخنان بایدن، گفت: این برخورد که مقامات آمریکایی «به اوکراینی‌ها اجازه حمله به روسیه، به‌غیر از مسکو و کرملین را می‌دهند» مایه تاسف است.

یک روز قبل، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام غربی نوشت که اوکراین از مدتها قبل از سلاح‌های آمریکایی برای حمله به خاک روسیه استفاده می‌کند. مشخص شده که این اطلاعات توسط یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا، سناتور جمهوری خواه از ایالت داکوتای جنوبی، مایک راندز تایید شده، ولی او نگفت که منبع اطلاعاتش کجاست.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و سی‌ و پنجمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

کاخ سفید: بایدن امروز در فرانسه با زلنسکی دیدار می‌کند

دفتر مطبوعاتی کاخ سفید با توجه به برنامه رسمی سفر جو بایدن، گزارش داد که رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در فرانسه با ولادیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود دیدار خواهد کرد.

پیش از این روزنامه فرانسوی لوموند نیز گزارش داد که در همان روز، یعنی ۷ ژوئن، زلنسکی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه دیدار می کند. رئیس جمهور اوکراین در پارلمان فرانسه نیز سخنرانی خواهد کرد.

در کی‌یف، سخنان بایدن در مورد ادامه حمایت از اوکراین را پوچ می‌دانند

روزنامه پولیتیکو به نقل از مقامات اوکراینی گزارش داد که اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد حمایت نظامی همه جانبه از اوکراین، اهمیت بسیار زیاد و جدی برای کی‌یف ندارد.

یک مقام دفتر رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی که نامش فاش نشده، یادآور شد که در کی‌یف بسیاری وعده رهبر آمریکا در مورد حمایت از اوکراین را به عنوان یک "لفاظی توخالی" تلقی می کنند.

به نوشته این روزنامه، دلایل متعددی برای بدبینی مقامات کی‌یف به دولت بایدن وجود دارد. به عنوان مثال، بایدن در مصاحبه همین هفته خود با نشریه تایم در مخالفت با ایده پیوستن اوکراین به ناتو صحبت کرد. علاوه بر این، رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته شخصاً در نشست صلح در سوئیس شرکت نکند و کامیلا هریس، معاون خود را به جای خود می فرستد.

پولیتیکو افزود: اگرچه بایدن این هفته به کی‌یف اجازه انجام حملات به خاک روسیه را داده، بسیاری از اعضای دولت زلنسکی از محدود شدن مجوز به مناطق مجاور مرزی در اطراف منطقه خارکف ناراضی هستند.

این در حالی است که کاخ سفید به درخواست این روزنامه برای اظهار نظر درباره انتقاد صورت گرفته به مواضع بایدن پاسخی نداده است. البته یکی از مقامات ارشد کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود، انتقاد از اظهارات بایدن را "بیهوده" خواند و گفت که بایدن ائتلاف گسترده‌ای از کشورها را ایجاد کرده که اکنون از اوکراین حمایت می‌کنند.

واکنش لاوروف درباره اظهارات بایدن درباره حمله به مسکو

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در یک گفتگوی تلویزیونی ابراز عقیده کرد که اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، مبنی بر اینکه مقامات آمریکایی "به اوکراینی‌ها اجازه نمی دهند حملاتی به مسکو و کرملین انجام دهند" تاسف بار است.

لاوروف گفت: «من به نوعی احساس ناراحتی می‌کنم که گاهی اوقات مجبور شوم در مورد رفتار و سخنان جو بایدن اظهار نظر کنم. صرفاً نسبت به او احساس ترحم دارم.»

به عقیده وزیر خارجه، درک کردن منطق پشت سخنان رئیس جمهور ایالات متحده و طرز فکر او "کاری بسیار دشوار است".

جو بایدن شب گذشته یادآور شد که واشنگتن از اوکراین در حملات به مناطق مرزی روسیه حمایت می‌کند، اما این حملات نباید به مسکو و کرملین باشد.

میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ در واکنش به سخنان بایدن گفت: «ما اکنون شاهد هستیم که مقامات واشنگتن رسماً اهداف و دستورالعمل‌هایی را برای نیروهای مسلح اوکراین تعیین کرده و منطقه عملیات نظامی احتمالی را مشخص می‌کنند. همه اینها فقط تأیید می کند که مقامات کی‌یف تا چه اندازه وابسته و کاملاً تابع آمریکایی‌ها هستند.»

این دیپلمات همچنین اظهارات بایدن را کینه توزانه ارزیابی کرد و گفت: تعجب آور است که رهبر یک کشور با چنین مقامی به خود اجازه انجام این کار را می‌دهد. گالوزین تاکید کرد که هر کسی که سعی در تجاوز به هر منطقه از خاک را روسیه داشته باشد، پاسخ مناسب و قاطعی دریافت کرده و "به شدت پشیمان خواهد شد.

وزارت خارجه روسیه نشست سران اوکراین در سوئیس را رویدادی تقلبی خواند

میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) اعلام کرد که این کشور امیدوار است کشورهای جهان ماهیت کلاهبرداری و تقلبی بودن اجلاس سران سوئیس در مورد موضوع به اصطلاح صلح در اوکراین را درک کنند.

این دیپلمات گفت: ما انتظار داریم که رهبران همه کشورها، صرف نظر از اینکه به چه اتحادی تعلق داشته باشند، کلاهبرداری صورت گرفته در فروش نظریه صلح آمیز بودن نشست سران بورگنستاک، که در آن به روسیه پیشاپیش اولتیماتوم داده می‌ شود، را درک کرده و به غیرقابل قبول بودن چنین طرز فکری پی ببرند.

گالوزین افزود: کنفرانس سوئیس "تلاشی نفرت انگیزی برای سرپوش گذاشتن بر همان فرمول مطلقا غیرقابل قبول زلنسکی با موضوعات به ظاهر فریبنده است که هیچ تاثیری بر روند اوضاع اوکراین ندارد.

پیش از این گزارش شده بود که بزرگترین حزب سیاسی در سوئیس، حزب SVP، خواستار دعوت از روسیه به کنفرانس مربوط به اوکراین شده و تاکید کرد که این نشست نباید به یک رویدادی یک طرفه در زمینه تبلیغات و راهی برای تامین سلاح برای یک طرف مناقشه تبدیل شود.

رئیس جمهور آرژانتین به کنفرانس اوکراین نخواهد رفت

روزنامه آرژانتینی La Nacion بامداد امروز، جمعه، به نقل از منابع بلندپایه گزارش داد که خاویر مایلی، رئیس جمهور آرژانتین تصمیم گرفته تا از شرکت در کنفرانسی در سوئیس درباره "فرمول صلح" در اوکراین خودداری کند.

علاوه بر این، به نوشته این نشریه، مایلی در عین حال ممکن است برای نشست سران گروه G۷ در ایتالیا که در تاریخ ۱۳ تا ۱۵ ژوئن برگزار می‌شود، به اروپا سفر کند. مایلی به طور ویژه توسط جورج ملونی، نخست وزیر ایتالیا به این نشست دعوت شده است.

پیش از این گزارش شده بود که رئیس جمهور آرژانتین برای حضور در تعطیلات ملی این کشور در روزهای ۱۷ الی ۲۰ ژوئن به هیچ عنوان به اروپا سفر نخواهد کرد.

مکزیک از شرکت در نشست صلح سوئیس درباره اوکراین خودداری کرد

سفارت مکزیک در روسیه اعلام کرد که این کشور دعوت نامه مربوط به شرکت در اجلاس سران سوئیس درباره حل و فصل مسالمت آمیز درگیری در اوکراین دریافت کرده، اما هیئتی را به آنجا اعزام نخواهد کرد.

یک مقام سفارت در این باره توضیح داد: مکزیک تصمیم گرفته تا در این رویداد حضور نیابد. کشور ما طرفدار صلح است، بنابراین ما انتظار داریم که به زودی مذاکراتی انجام شود که هر دو طرف درگیری در آن شرکت داشته باشند.

نشست حل مسالمت آمیز بحران اوکراین در روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن در بورگنستاک سوئیس برگزار می شود. دعوتنامه‌های شرکت به ۱۶۰ کشور ارسال شده و تاکنون ۸۰ هیأت در سطح سران کشورها و دولت ها مشارکت را تایید کردند.

کرملین اجلاس سران سوئیس درباره اوکراین را یک سرگرمی توخالی خواند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایزوستیا در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ، ابراز عقیده کرد که از لحاظ محتوایی، نشست سران در سوئیس در مورد اوکراین یک گردهمایی پوچ است که محکوم به تبدیل به یک سرگرمی بدون نتیجه و توخالی خواهد بود. در عین حال، به گفته وی، غرب همچنان در تلاش است تا به هر وسیله ممکن به این اجلاس اعتبار بیشتری ببخشد.

پسکوف افزود: «البته ما این رویداد را از نزدیک مورد توجه خواهیم داد. باید منتظر بود و دید که چه صحبت‌هایی در چارچوب آن شنیده می شود. هرچند عملیات نظامی ویژه روسیه ادامه خواهد داشت و مهمترین مسئله برای ما رسیدن به اهدافمان است.»

پسکوف: در حال حاضر هیچ زمینه‌ای برای آغاز مذاکرات با کی‌یف وجود ندارد

سخنگوی کرملین در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ یادآور شد که در حال حاضر، مسکو هیچ دلیلی برای آغاز روند مذاکرات با اوکراین نمی بیند، زیرا مقامات کی‌یف تمام درها را به روی این امر بسته است و روسیه نیز همچنان به اهداف عملیات نظامی ویژه دست می یابد.

دیمیتری پسکوف در پاسخ به سوالی درباره مشروعیت ولادیمیر زلنسکی نیز گفت: حتی اگر اکنون امکان انجام هر گونه گفتگوی جدی با کی‌یف از طریق راه‌های حل و فصل دیپلماتیک بوجود آید، این سوال مطرح می‌شود که با چه کسی می‌توان چنین گفت‌وگویی را انجام داد.

او افزود: این سوال در حال حاضر بوجود آمده و ما پاسخی برای آن نمی بینیم. نکته دیگر این است که اکنون هیچ زمینه‌ای برای شروع چنین روند مذاکراتی وجود ندارد.

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه در پاسخ به سوال دیگری یادآور شد که تصمیم‌های اخیر کی‌یف، مانند فراخوان جوانان کم سن و سال‌تری برای بسیج و اعزام به جبهه، موج منفی‌تری را در جامعه اوکراین ایجاد خواهد کرد. در واقع، آنها دشمنی بسیاری از مادران را برای خود میخرند که پسران خود را در راه امیال رهبری اوکراین از دست خواهند داد.

غرب در حال بررسی واکنش پوتین به ارسال سلاح به کی‌یف است

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه همچنین اعلام کرد که کشورهای غربی ارسال پیام آشکار ولادیمیر پوتین، را درباره واکنش مسکو به ارسال سلاح به اوکراین برای حملات به خاک روسیه را شنیده و با دقت در حال بررسی و تجزیه و تحلیل آن هستند.

رئیس‌جمهور روسیه چهارشنبه شب در نشستی با سران خبرگزاری‌های جهان در حاشیه مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ گفت که این کشور می تواند به عرضه تسلیحات دوربرد به اوکراین پاسخ دهد. او تاکید کرد که واکنش روسیه در این شرایط ممکن است نامتقارن باشد و بر اساس منافع کشور درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.

به گفته سخنگوی کرملین، اظهارات پوتین صریح و واضح بود. این سخنان به طور گسترده در رسانه‌های جهانی منتشر شده و در بسیاری از کشورها مورد بررسی قرار گرفت.

پسکوف با اشاره به اینکه موظف به افشای اهداف نیروهای مسلح روسیه نیست، سخنان پوتین را یادآور شد که مسکو اجازه نخواهد داد منافع روسیه به خطر بیفتد و غرب باید این واقعیت را مورد توجه قرار دهد.

واکنش وزیر خارجه ایتالیا به سخنان پوتین

آنتونیو تایانی، وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر ایتالیا معتقد است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با این سخنان که مسکو می‌تواند به ارسال تسلیحات دوربرد به کی‌یف با همان تدارکات به تعدادی از مناطق جهان پاسخ دهد، در واقع "تلاشی برای ترساندن غرب" است.

او در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: پوتین در حال جنگ ترکیبی علیه غرب است، یعنی تهدید می کند، صدای خود را بالا می برد و در آستانه انتخابات اروپا، سعی می کند غرب و اروپا را مرعوب کند. این بخشی از بازی اواست.

وزیر خارجه خواستار ادامه کمک به اوکراین و "تلاش برای صلح" شد. وی در عین حال تاکید کرد که ایتالیا نیروهای نظامی خود را برای شرکت در درگیری علیه روسیه اعزام نخواهد کرد و به کی‌یف اجازه نخواهد داد که از سلاح‌های ایتالیایی برای حمله به خاک روسیه استفاده کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما