وی افزود: عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته در بریکس پیشرفتی تاریخ ساز و موفقیتی استراتژیک برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و ایران گامی اساسی را به سوی گسترش ارتباطات در کلیه حوزههای حمل و نقل، تجاری و اقتصادی با اعضای بریکس برداشته است.
وی تاکید کرد: سیاستها و برنامههای بریکس در بیانیهها و اسناد آن انعکاس یافته نشان میدهد این نهاد قادر است به طیف متنوعی از موضوعات مرتبط با دغدغههای جوامع در حال توسعه بپردازد. دستور کار اجلاس حاضر با محورهای دیجیتالی شدن حمل و نقل، ایجاد پلتفرمهای لجستیکی حملونقل بین کشورهای عضو، حملونقل پایدار، حملونقل سبز و توسعه همکاریهای فیمابین از طریق سرمایهگذاریهای مشترک، بستری مناسب برای شکل دهی به همکاریهای سازمان یافته فراهم آورده است.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ایران با موقعیت جغرافیایی ممتاز و مزیتهای ترانزیتی فراوان، تقاطع کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب با داشتن 11 بندر تجاری در حاشیه دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان با ظرفیت 273 میلیون تن و شبکه 15 هزار کیلومتری خطوط ریلی و بیش از 250 هزار کیلومتر انواع راه با کیفیت و 26 پایانه مرزی زمینی، این توانایی را دارد تا با حداقل زمان و هزینه شبکههای تجاری منطقهای و بینالمللی را از طریق خشکی به هم پیوند دهد و زنجیره ارزش منطقه را به بهترین شیوه کامل کند. به طوری که از طریق این شبکه سالانه به میزان 700 میلیون تن بار جابهجا میشود.
بذرپاش یادآور شد: همچنین ترانزیت از قلمرو ایران با رشد 60 درصد در 12 ماه گذشته به بیش از 17.6 میلیون تن رسیده که نشان از قابلیت اطمینان، امنیت و مقرون به صرفه بودن مسیر ترانزیتی ایران برای کشورهای منطقه است.
وی گفت: در حوزه هوانوردی نیز ایران از ظرفیتهای مناسبی برای ارائه خدمات هوانوردی، فرودگاهی و نیز ضریب بالای ایمنی و امنیت پرواز همراه با شرایط اقتصادی مناسب برای پروازهای عبوری و ترانزیتی از فضای آسمان کشور برخوردار است. همکاری با بریکس برای ایران اهمیت ویژهای دارد و در اینجا از تصمیم دولت روسیه برای برگزاری این نشست و بحث پیرامون ابتکارات و ارائه راهکارها برای مقابله با چالشهای جهانی و بررسی روشهای تامین مالی، در بخش حمل و نقل حمایت میکنم.
وی یادآور دش: کریدور شمال-جنوب به عنوان یکی از از کریدورهای مهم با داشتن مزیتهای مناسب و موثر حملونقلی میتواند باعث هم افزایی کشورهای عضو بریکس در حوزه حمل و نقل و ترانزیت شود. لذا همانگونه که در بیانیه نشست سه جانبه بین ایران، هند و روسیه در تاریخ 4 جولای 2023 در تهران تصریح شده، ارتقا ساختار کنونی مدیریت این کریدور به سطح یک سازمان بین الملی، تحت عنوان «سازمان بین الملی کریدور شمال – جنوب» میتواند منجر به بهبود ساختار سازمانی و مدیریتی این کریدور شده و در نتیجه باعث بهبود حمل و نقل بین المللی و توسعه حمل و نقل ترکیبی در چارچوب این کریدور شود. همچنین با ارتقای سطح هماهنگی و یکپارچگی، فعالیتهای تجاری و ترانزیتی را میان خریداران و فروشندگان با استفاده از شقوق مختلف حمل و نقل و به صورت ترکیبی برای بهره مندی تمامی اعضای بریکس ارتقا میبخشد.
بذرپاش گفت: همانطور که در بیانیه نیز اشاره شد، جمهوری اسلامی ایران در راستای تنوع بخشیدن به زنجیرههای تامین حمل و نقل و لجستیک برای تقویت اتصال و افزایش کارایی و رقابت برای تبادلات اقتصادی و رشد بهتر، حمایت همه جانبه خود را اعلام میکند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اکنون فرصتی مغتنم فراهم شده تا برای دستایی به اهداف بریکس از جمله نوآوری و دیجیتالی شدن زنجیرههای تامین، تحرک شهری در راستای اهمیت بخشیدن به توسعه بیشتر سیستم های حمل و نقل عمومی شهری، آموزش منابع انسانی شایسته در ایجاد یک سیستم حمل و نقل ایمن و تامین مالی پروژههای حمل و نقل هم فکری داشته باشیم.
در ادامه وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه که ریاست این نشست را نیز بر عهده داشت ضمن ابراز همدردی و تسلیت حادثه دلخراش شهادت رئیس جمهوری فقید کشورمان و هیئت همراه، از پیشنهادات وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه موارد مربوط به کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب و ترانزیت کالا استقبال کرد.
وی همچنین با اشاره به مزیتها و ظرفیتهای حمل و نقلی موجود در ایران، بر استفاده حداکثری کشورهای بریکس از این ظرفیتها تاکید کرد.
نظر شما