شناسهٔ خبر: 67051418 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گردشگری پزشکی و محیط زیست از فرصت‌های دیپلماسی اقتصادی

نماینده تهران در مجلس با قدردانی از ورود ایران به سازمان شانگهای و گروه بریکس، بهره برداری بیشتر از ظرفیت‌های دیپلماسی برای ارتقای گردشگری در حوزه‌های بهداشت و درمان و محیط زیست را خواستار شد.

صاحب‌خبر -
گردشگری پزشکی و محیط زیست از فرصت‌های دیپلماسی اقتصادی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، ابوالفضل ظهره‌وند نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ورود به سازمان شانگهای و گروه بریکس از اقدامات درخور قدردانی دولت در چند سال اخیر است اما با تلاش‌های صورت گرفته هنوز از همه ظرفیت‌های دیپلماسی استفاده نشده است بنابراین دولت پیش رو باید این مهم را به شکل ویژه در نظر بگیرد.
وی افزود: دیپلماسی ایران در تمام موضوعات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی باید فعال باشد. به فرض مثال ما در حوزه گردشگری با ظرفیت‌هایی که کشور دارد نتوانستیم به خوبی عمل کنیم، در رونق گردشگری خارجی موضوعات اقتصادی، تورم، بی ثباتی، نرخ ارز و... از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید همگی مورد توجه قرار بگیرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس گفت: با تلاشی که برای برجام شد حتی نتوانستیم توریسم پروری را در کشور رونق دهیم. رسیدگی به چنین موضوعاتی در درجه اول از اقدامات مهم وزارت امور خارجه و در نهایت، وزارتخانه مربوطه یعنی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که دردولت آینده باید مد نظر قرار گیرد.
وی با تاکید به ظرفیت بی بدیل روسیه برای رونق گردشگری، اظهار داشت: با وجود ظرفیتی که کشور روسیه دارد ما نتوانستیم پتانسیل‌های گردشگری ایران را به آنها معرفی کنیم. ورود توریسم نباید تنها به گردشگری اماکن تاریخی ختم شودبه عنوان مثال کشور ما در حوزه بهداشت و درمان حرف نخست منطقه را می‌زند. حتی در حوزه محیط زیست جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد که باید از آنها بهره برد.
ظهره وند گفت: در حوزه گردشگری باید به حالت سانتریفیوژ عمل کنیم یعنی هر گردشگر خارجی برابری کند با ورود چندین گردشگر دیگر. یک زنجیره باید شکل بگیرد که جذب کننده توریست از کشور‌های مختلف باشد. 
وی افزود: راهنمایان این حوزه باید تربیت شوند و مدرسه‌ای برای چگونگی جذب توریست تشکیل دهیم، زمانی که سخن از دیپلماسی می‌شود تنها ابعاد مختلف سیاسی در نظر نیست بلکه باید تمام موضوعات و ظرفیت‌های مختلف کشور را مد نظر قرار دهیم. این مسئله آغازی دیگر در حوزه روابط بین المللی خواهد بود. مجلس نیز باید بر تمام حوزه‌های مربوط به دیپلماسی نظارت کند.
وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس باید بسیار قوی عمل کرده و ضعف‌های موجود را شناسایی نماید. این مرکز باید ضعف‌های موجود در هر بخش را شناسایی و به صورت جدی آن را بررسی کند و در اختیار کمیسیون‌ها قرار دهد تا موضوعات از ریشه جستجو و پیگیری شود.
این نماینده مردم در مجلس گفت: باید مردم باید از عملکرد مسئولان در همه جایگاه‌ها راضی باشند. دولت باید در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رضایت عموم جامعه را جلب نماید. امیدواریم برخی خلاء‌ها برطرف شود تا بتوانیم به توسعه یافتگی دست پیدا کنیم.

نظر شما