شناسهٔ خبر: 67051368 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

نامه تروئیکای اروپا به شورای امنیت درباره ایران

تروئیکای اروپا با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت ضمن نادیده گرفتن بدعهدی‌های آمریکا و غرب در برجام، ادعا‌های بی‌اساس خود را درباره ایران تکرار کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - تروئیکای اروپا با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت، آنچه «نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ از سوی ایران» خوانده شده را تشریح کرده‌اند.

رویترز در این باره نوشت: در نامه انگلیس، فرانسه و آلمان به صراحت تهدیدی به «بازگشت» تحریم‌های سازمان ملل نشده، اما این نامه خاطرنشان می‌کند که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که توافق هسته‌ای را تضمین می‌کند، در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ (۲۶ مهر ۱۴۰۴) منقضی می‌شود.

نامه تروئیکای اروپا که تاریخ آن ۳ ژوئن (۱۴ خرداد) ذکر شده، به گزارش ادعایی ماه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره دارد.

رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی و دیگر منابع آشنا با نامه تروئیکا گزارش داد که هدف از این نامه تلاش برای افزایش فشار بر ایران در داخل شورای امنیت است.

یک منبع آگاه از این نامه مدعی شد: هدف این است که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را که غیرقابل قبول شده و در حال بدتر شدن است، ارزیابی کنیم و فشار درون شورای امنیت را افزایش دهیم.

متهم کردن ایران به نقض تعهد از سوی تروئیکای اروپا در حالی صورت می‌گیرد که این کشور‌ها به‌طور کامل اقدام آمریکا در خروج از برجام و عدم پایبندی این کشور به تعهدهای خود را نادیده گرفته‌اند.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز در سال‌های اخیر همواره از عمل به تعهدهای خود در برجام شانه خالی کرده است.

تروئیکای اروپا و آمریکا پیش از این و در جریان نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، ادعا‌های بی‌اساس خود را درباره ایران تکرار کردند.

پیش از این نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک طی نامه‌ای به شورای امنیت در واکنش به مواضع ۳ کشور اروپایی درباره ایران، ضمن رد ادعا‌های مطرح شده، به تشریح مواضع خود پرداخت.

در این نامه آمده است: تروئیکای اروپا همچنان جمهوری اسلامی ایران را به عدم پایبندی به تعهدات برجامی متهم می‌کنند در حالی که به عمد منشا اصلی وضعیت کنونی را نادیده می‌گیرند.

انتهای پیام/

نظر شما