شناسهٔ خبر: 67050176 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

به بهانه شهادت امام جواد(ع)؛

عمری کوتاه و خدماتی بزرگ

امام جواد (ع) در سن هفت سالگی به امامت رسیدند و از جمله امام شهید، جوان و معصوم ما شیعیان و الگویی برای مسیر ترقی انسان‌ها هستند که با پیروی از خط ایشان سرانجامی جز نیکی نخواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آخرین روز از ماه ذی‌القعده، سالروز شهادت امام جواد (ع) نهمین ولی خدا بعد از پیامبر اکرم (ص) است؛ امامی که در سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه متولد شد و در سن هفت سالگی به امامت رسید و در سال ۲۰۳ هجری پس از شهادت امام رضا (ع) به مدت ۱۷ سال عهده دار امامت شیعیان و در میان امامان شیعه جوان‌ترین امام در هنگام شهادت بوده است که در کنار جد خود موسی بن جعفر (ع) در مقبره قریش در کاظمین به خاک سپرده شده‌اند.

هنگامی که به کاظمین و حرم جواد الائمه مشرف می‌شویم و آن حضرت را زیارت می‌کنیم، این گونه می‌گوئیم «أَتَیْتُکَ زائِراً، عارِفاً بِحَقِّکَ، مُعادِیاً لِأَعْدائِکَ، مُوالِیاً لِأَوْلِیائِکَ، فَاشْفَعْ لِی عِنْدَ رَبِّکَ؛ من به عنوان زائر به سویت آمدم درحالی که عارف به حقّت، دشمن دشمنانت و دوستدار دوستانت هستم. پس مرا نزد پروردگارت شفاعت کن» و در زیارتی دیگر می‌گوئیم «گواهی می‌دهم هرکه از تو پیروی کرد بر حق و هدایت است و هرکه تو را انکار کرد و با تو از در دشمنی درآمد بر گمراهی و هلاکت است، به خدا و به تو، در دنیا و آخرت از آنان بیزاری می‌جویم، سلام بر تو تا هستم و تا شب و روز هست».

ارتباط امام جواد (ع) با شیعیان بیشتر از طریق وکیلانش و به شکل نامه‌نگاری انجام می‌شد و از ایشان تنها حدود ۲۵۰ حدیث نقل شده است که علت آن را عمر کوتاه و نیز تحت کنترل بودن او می‌دانند.

عمری کوتاه و خدماتی بزرگ

حجت‌الاسلام محسن رحیمیان عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه آزاد نجف‌آباد و مدیر حوزه علمیه جامعة‌المهدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه پدر و مادر امام جواد (ع) از نظر فضائل اخلاقی در درجه والایی قرار داشتند در همین راستا این حضرت نیز همچون آن‌ها متولد و ادامه دهنده مسیر شد، اظهار می‌کند: امام جواد (ع) امام نهم شیعیان، فرزند امام هشتم و متولد سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه هستند که نامشان محمد، کنیه‌شان جعفر و از معروف‌ترین القاب حضرت تقی و جواد است.

وی با اشاره به اینکه امام جواد (ع) در سن ۸ سالگی به امامت و در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیدند و جوان‌ترین امام شهید محسوب می‌شوند، ادامه می‌دهد: پس از شهادت امام رضا (ع) مردم نسبت به مأمون عباسی سو نیت پیدا کرده بودند، بنابراین مأمون امام جواد را از مدینه به طوس منتقل کرده و توجه خاصی نسبت به امام داشت و دختر خود را نیز به ازدواج امام جواد در آورد.

مدیر حوزه علمیه جامعة‌المهدی تصریح می‌کند: بعضی از افراد ایراد می‌گیرند که چگونه یک خردسال می‌تواند امام شیعیان باشد؟ در صورتی که ما در قرآن در مورد بعضی از انبیا الهی همچون حضرت عیسی (ع) شواهدی مبنی بر این داریم که ایشان در سن کودکی قرآن می‌گوید، به مقام نبوت رسیده‌اند، در سن کودکی سخن می‌گویند و خود را هم به عنوان پیامبر معرفی می‌کند.

وی با بیان ویژگی‌هایی از امام جواد که در تاریخ ذکر شده است، می‌افزاید: از جمله ویژگی‌های اخلاقی امام جواد (ع) اخلاق حسنه‌ای است که از جد بزرگوارشان پیامبر اکرم (ص)، امیرالمومنین (ع) و دیگر ائمه به ارث و در وجود وی سرایت داشته است، علم فراوان حضرت که می‌توان به مناظرات شکل گرفته ایشان در کودکی که جواب دادن حضرت اعجاب همه فقهای آن زمان را برانگیخت و باعث فخر شیعه است اشاره داشت، تقوا و پارسایی، عبادت، بندگی و سجده‌های طولانی، ادب و گشاده‌رویی که نسبت به دوست و دشمن داشتند، ادب و احترام آن‌ها حتی نسبت به دشمنان و مخالفان خود، حریت و آزادگی از ویژگی‌های خاص اخلاقی امام (ع) محسوب می‌شود.

عمری کوتاه و خدماتی بزرگ

حجت‌الاسلام رحیمیان می‌گوید: دوران کوتاه زندگی امام جواد (ع) همراه با فراز و نشیب‌های مختلف در چند حکومت از خلفای بنی‌عباس همچون مامون و بعد از آن نیز معتصم که از سفاک‌ترین خلفای بنی‌عباس محسوب می‌شد بود. نهایتاً معتصم عباسی امام جواد را از مدینه به بغداد فراخواند و توسط همسر او که فرزند مأمون عباسی بود مسموم شده و این امام به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به اینکه امام جواد (ع) در برهه خاصی از زمان می‌زیستند، اظهار می‌کند: در مناظرات علمی به راه افتاده دانشمندان فرقه‌ها، مذاهب و ادیان مختلف حضور داشتند، بنابراین یک شکوفایی خاص علمی در این زمان همچون ترجمه کتاب‌ها و… اتفاق افتاد؛ همچنین این امام برخلاف سن و سال کمی که داشتند شاگردان معروف زیادی از جمله حضرت عبدالعظیم حسنی، علی‌ابن مهزیار اهوازی، فضل ابن شاذان نیشابوری و… را آموزش دادند. لازم به ذکر است که این راویان نه تنها مختص شیعی بلکه راویان اهل سنت نیز بودند که از امام (ع) روایت و حدیث نقل می‌کردند.

مدیر حوزه علمیه جامعة المهدی ادامه می‌دهد: به طور کلی امام جواد (ع) توانستند در این طول عمر کوتاه خود شاگردان و تأثیرگذاری به سزایی بر جو گذاشته و نقش بزرگی را ایفا کنند.

به گزارش ایمنا، هیچیک از موانع و فراز و نشیب‌های روزگار نتوانستند مانعی برای ادامه ندادن به تدریس، مناظرات، گفت‌وگو و… امام جواد با مردم شود بلکه وی قوی‌تر و مصمم‌تر به مسیر خود ادامه می‌دادند؛ چراکه مسیر اهل بیت و خداوند مسیری جاودانه و پر از سختی‌های شیرین است که نتیجه دلچسبی خواهد داشت.

نظر شما