شناسهٔ خبر: 67050117 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قهرمان آسیا: امیدوارم کاراته جزو رشته‌های المپیک ۲۰۲۸ قرار بگیرد

همدان- ایرنا- قهرمان آسیا و دارنده برنز لیگ جهانی کاراته گفت: امیدوارم این رشته جزو رشته‌های المپیک ۲۰۲۸ آمریکا قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی شهگل اولین ملی پوش تاریخ کاراته همدان نیز به شمار می‌رود که اوایل دهه ۹۰ به تیم ملی دعوت شد و در رده‌های سنی مختلف ده‌ها نشان قهرمانی در میادین ملی و بین‌المللی را کسب کرد.

فرزند الله کرم شهگل مربی مطرح و سازنده کاراته کشور که همه افتخارات خود را در دیار هگمتانه و در ویترین تاریخ ورزش استان همدان به ثبت رسانده است.

مهدی شهگل پرافتخارترین کاراته کا تاریخ ورزش همدان به شمار می‌رود و اکنون در تلاش برای کسب سهمیه حضور در مسابقات آسیایی و جهانی ۲۰۲۴ است.
رویای شهگل حضور در المپیک است، رویدادی که در بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس رشته کاراته را در خود ندارد و ورزشکاران این رشته امیدوار به بازگشت خود به این بازی‌ها در المپیک ۲۰۲۸ آمریکا هستند.

کاراته برای نخستین بار در المپیک ۲۰۲۰ توکیو وارد صحنه رقابت شد و سجاد گنج زاده نخستین ورزشکار ایرانی بود که توانست طلای المپیک را در این رشته کسب کند و سپس با تصمیم سران کمیته بین‌المللی المپیک، ورزش کاراته از این رویداد حذف شد.

مهدی شهگل در گفت وگو باخبرنگار ایرنا از رویاهای خود می‌گوید، از ۲ مرحله حساس باقی مانده از انتخابی تیم ملی جهت حضور در مسابقات آسیایی و جهانی و آخرین وضعیت آمادگی خود.
گفت وگو با این قهرمان آسیایی را بخوانید:

*آخرین وضعیت خود را توضیح می‌دهید:
شهگل:
مرحله سوم انتخابی تیم ملی کاراته آقایان ٢١ خرداد ماه در سالن شهید افراسیابی تهران برگزار می‌شود و برای حضور قدرتمند در این مرحله آماده می‌شوم.

*این انتخابی برای اعزام به چه مسابقاتی است؟
شهگل:
این انتخابی برای اعزام به مسابقات آسیایی و جهانی بخش کومیته است و بهترین‌ها در آن حضور دارند.

*شرایط این مرحله چطور است؟
شهگل:
️ورزشکاران در این مرحله در جدول دو حذفی و با دو کیلو ارفاق وزن به رقابت خواهند پرداخت و در منهای ۷۵ کیلوگرم به میدان می‌روم.

در مرحله قبلی به تشخیص کادر فنی معاف شدم اما این مرحله باید مبارزه کنم.

* حریفان شما در این مرحله؟
شهگل:
مرتضی نعمتی از قم، سامان عدالتی از البرز، حامد اکبری علایی از مازندران، بهمن عسگری از قزوین و علیرضا حیدری از مرکزی حریفانم در این مرحله هستند.

* اما شما بارها با این نفرات مبارزه و پیروز شده بودید؟
شهگل:
همینطور است. آخرین بار هم در مسابقات قهرمانی کشور که ماه قبل برگزار شد و مرحله نخست انتخابی تیم ملی بود، در این وزن قهرمان شدم.

قهرمان آسیا: امیدوارم کاراته جزو رشته‌های المپیک ۲۰۲۸ قرار بگیرد

* چقدر امید به قهرمانی دارید؟
شهگل:
فقط به قهرمانی فکر می‌کنم. می‌خواهم باردیگر مسابقات آسیایی را تجربه کنم ضمن اینکه پاییز امسال رقابت‌های جهانی را هم در پیش دارم.

همه روزه تمرین می‌کنم و البته باتوجه به نزدیکی زمان مسابقات تمرینات خود را سبک کرده‌ام تا آسیب دیدگی و مصدومیت نداشته باشم.

* جای کاراته در المپیک ۲۰۲۴ خالی است؟
شهگل:
به نظرم این مساله یکی از اتفاق‌های ناخوشایند ورزش دنیا است.

کاراته از محبوبیت و طرفداران پرشماری برخوردار است و حیف بود که از المپیک حذف شد، ۲۰۲۰ توکیو اوج هیجان کاراته در المپیک بود.

* به نظرت این رشته بازهم المپیکی می‌شود؟
شهگل:
همه امیدوارند که در المپیک ۲۰۲۸ بازهم شاهد بازگشت کاراته به این رویداد باشیم.

ما هم باتوجه به رایزنی‌های مقامات فدراسیون جهانی کاراته برای تجدیدنظر در تصمیم گیری‌ها و حضور دوباره کاراته در المپیک، با انگیزه دوچندان کار می‌کنیم.
امیدوارم کاراته جزو رشته‌های المپیک ۲۰۲۸ قرار بگیرد چرا که آرزوی هر ورزشکارای حضور در این رویداد است.

نظر شما