شناسهٔ خبر: 67049246 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

«متا» با ۱۱ شکایت اروپایی علیه استفاده از داده شخصی روبرو شد

شرکت «متا پلتفرم»، با ۱۱ شکایت بر سر تغییرات پیشنهادی روبرو شد که اجازه می دهد داده های شخصی کاربران بدون دریافت رضایت آنها، برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی استفاده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، گروه فعال NOYB، از دیده بانهای حریم خصوصی ملی در اتحادیه اروپا خواست برای متوقف کردن چنین اقدامی، سریعا دست به کار شوند و اعلام کرد تغییرات اخیر در سیاست حریم خصوصی شرکت «متا» که از ۲۶ ژوئن اجرایی می شود، اجازه می دهد از پستهای شخصی، تصاویر خصوصی یا داده های رصد آنلاین، برای فناوری هوش مصنوعی این شرکت استفاده شود.

این گروه فعال، تاکنون چندین شکایت علیه شرکت «متا» و سایر شرکتهای بزرگ فناوری بر سر نقض مقررات حفاظت از داده عمومی اتحادیه اروپا، تنظیم کرده است. تخلف از این مقررات، خطر جریمه ای معادل چهار درصد از گردش مالی جهانی یک شرکت را به همراه دارد.

شرکت «متا» به علاقه مشروع برای استفاده از داده های شخصی کاربران برای آموزش و توسعه مدلهای هوش مصنوعی مولد خود و  سایر ابزارهای هوش مصنوعی که می توانند با اشخاص ثالث به اشتراک گذاشته شوند، اشاره کرده است.

مکس شرمز، موسس گروه NOYB در بیانیه ای گفت: دادگاه عالی اروپا پیش از این درباره این مسئله در سال ۲۰۲۱، حکم خود را داده است. دیوان عدالت اروپایی، روشن کرده که شرکت «متا»، در مسئله تبلیغات، هیچ حق مشروعی برای بهره برداری از حقوق کاربران برای حفاظت از داده ها، ندارد. با این حال، این شرکت تلاش می کند از استدلالهای مشابه برای آموزش فناوری هوش مصنوعی نامشخص، استفاده کند. به نظر می رسد شرکت «متا» بار دیگر، احکام دادگاه عالی اروپا را نادیده گرفته است.

بر اساس گزارش رویترز، گروه NOYB از مقامات حفاظت از داده در اتریش، بلژیک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، ایرلند، هلند، نروژ، لهستان و اسپانیا خواست کرد با توجه به قریب الوقوع بودن تغییرات حریم خصوصی شرکت «متا»، اقدام فوری انجام دهند.

نظر شما