شناسهٔ خبر: 67049240 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی خبرداد:

با اقدامات انجام شده در دولت سيزدهم، پارک فناوري جزو 6 پارک سطح يک کشور قرار گرفته است

صاحب‌خبر -
با اقدامات انجام شده در دولت سيزدهم، پارک فناوري جزو 6 پارک سطح يک کشور قرار گرفته است

خبرگزاری آریا-رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت:این پارک تا سال 1400 جزو پارک های سطح سه کشور و در رده 20 قرار داشت اما با اقدامات انجام شده و افزایش شرکت های دانش بنیان در دولت سیزدهم، اکنون این پارک جزو 6 پارک سطح یک کشور قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار آریا در تبریز؛سعید جعفری راد روز پنجشنبه در سلسه نشست های رسانه ای «رسم خدمت» در تالار خاقانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: میزان صادرات این پارک در مدت سه سال دولت سیزدهم، پنج برابر افزایش یافت.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی خاطر نشان شد: میزان فروش داخلی محصولات شرکت های دانش بنیان و فناور مستقر در این پارک در سال 1399 حدود 2 هزار میلیارد ریال بود که این میزان در دولت سیزدهم به 550 هزار میلیارد ریال رسید.


وی عمده محصولات صادراتی شرکت های دانش بنیان مستقر در این پارک را انواع ماشین آلات، کنتور هوشمند، قیر رنگی و قطعات خودرو عنوان نمود و گفت: آذربایجان شرقی به لحاظ هم مرز بودن با کشورهای قفقاز، ترکیه و روسیه به راحتی محصولات شرکت های دانش بنیان را به این کشورها و اروپای شرقی صادر می کند.


جعفری راد پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی افزود: این پارک به عنوان هاب (قطب) فناوری ترکیه شناخته شده و در حوزه های مختلف این پارک، صادرات فنارانه را به این کشور صادر می کند.

جعفری راد، با اشاره به افزایش 18 پله ای این پارک در حوزه بودجه و کسب مقام دوم این حوزه در کشور، ادامه داد: بیشترین میزان تسهیلاتی که این پارک پیش از سال 1400 به شرکت های دانش بنیان می توانست پرداخت کند یک میلیارد و 200 میلیون ریال بود که اکنون این میزان به چهار میلیارد و 700 میلیون ریال رسیده است.

وی یادآور شد: برای شرکت های دانش بنیان پس از اخذ تسهیلات، سه سال تنفس در نظر گرفته شده و بعد از آن این تسهیلات را با کارمزد چهار درصد پرداخت می کنند.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با بیان اینکه در زمان کنونی در سطح کشور پنج پارک علم و فناوری مسئولیت ارزیابی دانش بنیان شرکت ها را بر عهده دارند، گفت: ارزیابی دانش بنیان شرکت های غرب و شمال غرب کشور بر عهده پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی است.

وی اظهار داشت: مقدار فروش خارجی و صادرات این پارک در سال 1399 حدود 2.5 میلیون دلار بود که این میزان در سال گذشته به 13 میلیون دلار افزایش یافت.

جعفری رادتصریح کرد: این پارک جزو پنج پارک کشور است که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم نامه امضا کرده و بر اساس آن 30 هزار میلیارد ریال اعتبار به شرکت های دانش بنیان پرداخت می شود.

وی اظهار کرد: مرحله اول این اعتبار به میزان 100 میلیارد ریال در حال پرداخت است.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: تعداد شرکت های مستقر در این پارک در سال 1399 حدود 108 شرکت بود که این تعداد در سال 1402 به 348 شرکت و در سال جاری به 362 شرکت رسیده است.

جعفری راد، میزان رشد شرکت های دانش بنیان استان را 235 درصد اعلام کرد  وافزود:در حال حاضر 23 مرکز رشد در شهرستان های آذربایجان شرقی و چهار مرکز رشد تخصصی در تبریز وجود دارد و سیع می کنیم تا آخر سال سه مرکز رشد شهرستانی به پردیس ارتقا یابد.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در خاتمه تصریح کرد:  این پارک بعد از استان های تهران، البرز، اصفهان و خراسان رضوی در رده پنجم کشور قرار دارد و بر اساس برنامه ریزی انجام شده تلاش می شود امسال به رتبه سوم ارتقا یابد.




نظر شما