شناسهٔ خبر: 67048657 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان بهزیستی | لینک خبر

برای نخستین‌بار در کشور؛

آزمون استخدامی اختصاصی افراد دارای معلولیت برگزار شد

نخستین آزمون اسـتخدامی اختصاصی افراد دارای معلولیت امروز پنجشنبه ۱۷ خرداد با حضور بیش از ۱۲ هزار نفر داوطلب دارای معلـولیت در ۳۱ اسـتان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایرنا، برگزاری آزمون استخدامی خاص معلولان برای نخستین‌بار در کشور در پی دستور رئیس جمهور شهیدحضرت آیت‌الله رئیسی و به منظور جذب و بکارگیری چهار هزار و ۳۳۶ نفر در ۴۶ دستگاه اجرایی برگزار شد و همه شرکت کنندگان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند.

با اجرای این آزمون، چهار هزار و ۳۳۶ نفر از افراد دارای معلولیت، از محل مانده مجوز سهمیه سه درصد معلولان در آزمون‌های استخدامی سال‌های گذشته جذب و بکارگیری می‌شوند.

علی‌محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی در حاشیه برگزاری این آزمون با بیان اینکه برای نخستین بار در تاریخ نظام، آزمون اختصاصی افراد دارای معلولیت برگزار شد، افزود: با تمام زوایا و ملاحظاتی که این آزمون داشت و حوزه‌ها باید مناسب‌سازی می‌شد، امروز شاهد بودیم که افراد دارای معلولیت فضای مطلوب همراه با آرامش و رقابت موثری در این آزمون داشتند.

وی ادامه داد: طی ۹ سال گذشته، از زمانی که ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به طور اختصاصی اشاره می‌کند که دستگاه‌ها موظف هستند حداقل سه درصد در آزمون‌های فراگیر از افراد دارای معلولیت استفاده کنند، باید در این مدت ۵۵۰۰ فرد جذب می‌شدند، اما آمارها نشان می‌دهد که ۱۶۰۰ نفر در دستگاه‌ها جذب شدند.

قادری با اشاره به برگزاری آزمون ویژه معلولان افزود: با دستور رئیس جمهور شهید، توجه به افراد دارای معلولیت از کارویژه‌های دولت سیزدهم بود و باید یک پیوست فنی و اعتباری از سوی سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی برای طراحی آزمون انجام می‌شد؛ بنابراین تدارک برگزاری این آزمون یک سال زمان برد.

معلولیت محدودیت نیست

رئیس سازمان بهزیستی گفت: استانداران مختلف در سراسر کشور امروز در مراکز آزمون حضور داشتند و بر نحوه برگزاری آن نظارت کردند و امید است بتوانیم میان ۱۲ هزار و ۸۰۰ داوطلبی که در آزمون شرکت کردند، حدود ۴۳۰۰ نفر را در ۴۶ دستگاه جذب کنیم که در نتیجه این اقدام، موضوع تلفیق اجتماعی رقم خواهد خورد زیرا اعتقاد داریم معلولیت محدودیت نیست بلکه این خواهران و برادران ما توانمندی‌های بسیار زیادی دارند.

قادری ادامه داد: در آزمون امروز بیش از ۴۰۰ منشی برای ناشنوایان و نابینایان حضور داشتند و داوطلبان را همراهی کردند تا افراد دارای معلولیت آزمون با کیفیتی داشته باشند.

رئیس سازمان بهزیستی اضافه کرد: براساس آمارها، استان‌های تهران، خراسان رضوی، خوزستان و مازندران به ترتیب بیشترین آمار شرکت‌کننده را دارند.

وی یادآور شد: از بهمن‌ماه سال گذشته ثبت‌نام برای شرکت در آزمون شروع شد و چندین بار تمدید ثبت نام صورت گرفت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: تاکنون فضای مشخصی برای هم افزایی آماری نداشتیم؛ این موضوع بسیار مورد اهمیت بود که سازمان بهزیستی به لحاظ لجستیک و پشتیبانی بتواند همه افراد تحصیلکرده و فاقد شغل دارای معلولیت را در این آزمون همراهی کند. کارهای مختلفی انجام شد تا همه افراد واجد شرایط شرکت کنند. باتوجه به گمانه‌زنی‌ها که حدود ۱۸ هزار تا ۱۹ هزار فرد تحصیلکرده دارای معلولیت در کشور وجود دارد، مشخص شد که ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر فاقد شغل هستند و به صورت رسمی برای آنها بیمه‌پردازی صورت نمی‌گرفت.

به گفته قادری، آمارها نشان می‌دهد که داوطلبان با حداکثر ظرفیت در این آزمون شرکت کردند و در این میان، بیش از ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان آزمون از بانوان دارای معلولیت بودند که مسیر جذب آنها برای مصاحبه توسط سازمان بهزیستی به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به ریل گذاری سازمان اداری استخدامی کشور برای  استخدام افراد دارای معلولیت گفت: این سازمان ریل گذاری جدید را انجام داده است و وزارتخانه‌های آموزش پرورش و امور خارجه همچنین برخی بانک ها نقش مهمی در جذب این افراد از طریق آزمون داشته‌اند.

براساس این گزارش، ثبت نام در این آزمون بهمن و اسفند ماه سال گذشته و از طریق سایت مرکز آزمون جهاد دانشـگاهی به نشانی hrtc.ir انجام شد و ثبت نام کنندگان برای شرکت در آزمون از طریق این سایت کارت ورود به جلسه خود را دریافت کردند. این آزمون صبح امروز پنج شنبه (۱۷ خرداد ۱۴۰۳ ) در تهران دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.  

یک میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار دارای عضو معلول به بهزیستی مراجعه می‌کنند که این جمعیت شناور است و خدمات دریافت می‌کنند.

در سال‌های گذشته ۱۰ آزمون فراگیر استخدامی توسط سازمان امور اداری و استخدامی برگزار شد که سه درصد سهمیه معلولان از دستگاه‌ها کسر و به جذب معلولان اختصاص می یافت اما پس از بررسی های بهزیستی و سازمان امور اداری و استخدامی مشخص شد تنها در یک سوم این سهمیه ها در طی ۱۰ سال گذشته استخدام صورت گرفته و از حدود ۵۶۰۰ سهمیه استخدامی که در ۱۰ سال گذشته به دستگاه های اجرایی اختصاص یافته بود، ۱۶۰۰ نفر دارای معلولیت در دستگاه ها جذب شدند.

سازمان بهزیستی کشور، تعداد افراد تحصیلکرده دارای معلولیت فاقد شغل را ۱۹ هزار و ۷۲۵ نفر برآورد کرده است. از این تعداد ۱۰ هزار و ۲۳۴ نفر زن و ۹ هزار و ۴۹۱ نفر از معلولین بیکار، مرد هستند و از نظر سنی ۵۶۳۰ نفر زیر ۳۰ سال، حدود هشت هزار نفر بین ۳۰ تا ۴۰ سال، جویای کار هستند.

بیشترین رشته هایی که معلولان بیکار در آن وجود دارند، رشته های حسابداری، روانشناسی، حقوق و علوم کامپیوتر، مدیریت، زبان و ادبیات فارسی و علوم تربیتی است.

نظر شما