شناسهٔ خبر: 67047886 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با حضور معاون رئیس جمهور

سیستم پایش هوشمند منطقه حفاظت شده «لشگردر» ملایر افتتاح شد

همدان- ایرنا- سیستم پایش هوشمند منطقه حفاظت شده «لشگردر» ملایر با حضور «علی سلاجقه» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان، عصر پنجشنبه در آئین بهره‌برداری از سیستم پایش هوشمند منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر افزود: گام(فاز) نخست نصب و راه‌اندازی سه دکل مجهز به دوربین هوشمند پیشرفته ۲۴ ساعته با دید ۳۶۰ درجه‌ای در ارتفاعات این منطقه افتتاح شد.

سیده مریم محمدی بیان کرد: در گام دوم نیز سه دستگاه دوربین هوشمند پیشرفته ۲۴ ساعته با دید۳۶۰ درجه‌ای در دامنه این منطقه نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: برای اجرای سیستم پایش هوشمند این منطقه حفاطت شده ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان یادآور شد: پروژه هوشمندسازی مناطق حفاظت شده استان آغاز شده است تا سختی‌ها و صعب‌العبور بودن مناطق حفاظت شده، آسانتر و عرصه برای متخلفان تنگتر شود.

محمدی با بیان اینکه هوشمندسازی این مناطق هزینه‌بَر است، گفت: برای احداث هر دکل حداقل پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز است و برای تکمیل سیستم پایش هوشمند مناطق حفاظت شده استان، نیازمند تامین اعتبار هستیم.

وی همچنین هوشمندسازی منطقه زاگرس را ضروری برشمرد و بیان کرد: در حال حاضر سه درصد از وسعت استان همدان را مناطق حفاظت شده تشکیل می‌دهد و برای حفاظت از این مناطق، باید از بهترین و به روزترین تجهیزات برای محیط‌بانان استفاده شود.

سیستم پایش هوشمند منطقه حفاظت شده «لشگردر» ملایر افتتاح شد

به گزارش ایرنا؛ در این مراسم همچنین با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بصورت میدانی مشکل ۱۲ ساله روستاهای «ده‌میانه» و «احمدیه» بررسی و وعده حل این مشکلات داده شد.

همچنین در این مراسم با حضور معاون رئیس جمهور و فرماندار ویژه ملایر از خانواده‌های شهدای محیط‌بان عبدالله یاری و یاسین یاری محیط‌بانان ملایری و حشمت‌الله ملکی محیط‌بان منطقه حفاظت شده «خانگرمز» تجلیل شد.

منطقه حفاظت شده لشگردر با مساحت حدود ۱۶ هزار هکتار واقع در جنوب شرقی ملایر به لحاظ داشتن پتانسیل‌های بالا در سال ۶۳ بعنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و در سال ۶۹ به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

این منطقه در سه وضعیت کوهستانی، تپه ماهور و دشت را دربرمی‌گیرد و ۱۱ چشمه دائمی به نام‌های «قمشلی»، «کله بید»، «دره غار»، «سی یک»، «گیچک»، «اوضامن»، «سلطان‌آباد»، «اوزون دره»، «چشمه نثار»، «چشمه نقلی» و «پیر مهدی» را در خود جای داده است که طراوت و شادابی را به منطقه هدیه می‌دهد.

سیستم پایش هوشمند منطقه حفاظت شده «لشگردر» ملایر افتتاح شد

همچنین ۱۶ روستا در اطراف منطقه وجود دارد که شامل «ازناو»، «سلطان آباد»، «قلعه جوزان»، «پیر خداوردی»، «چشمه قاضی»، «جوزان»، «جوراب»، «ازناوله»، «احمدیه»، «میشن»، «کمازون»، «زنگنه سفلی و علیا»، «احمد روغنی» و «کساوند» است.

منطقه حفاظت شده لشگردر دارای تنوع گیاهی و جانوری بالایی است بطوری‌ که ۲۲۶ گونه گیاهی، ۷۵ گونه پرنده و ۱۸ گونه پستاندار در آن زندگی می‌کنند.

منطقه حفاظت شده لشگردر دارای گیاهان متنوعی از تیپ گیاهان کوهستانی است و بیشتر ذخائر گیاهی استان همدان در آن دیده می‌شود.

نظر شما