شناسهٔ خبر: 67046965 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پاکستان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل شد

اسلام‌آباد - ایرنا - پاکستان با کسب ۱۸۲ رای مجمع عمومی سازمان ملل برای یک دوره دو ساله به عنوان عضور غیر دائم شورای امنیت این سازمان انتخاب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، این کشور در یک پیروزی مهم دیپلماتیک به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل برای یک دوره دو ساله (۲۰۲۵ و ۲۰۲۶) انتخاب شده است.

پاکستان موفق شد تا ۱۸۲ رای از مجموع ۱۸۵ رای مجمع عمومی سازمان ملل را به دست آورد.

سناتور محمد اسحاق دار معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه پاکستان طی پیامی اعلام کرد که اسلام‌آباد مشتاقانه منتظر است تا تعهد خود را نسبت به چشم انداز منشور سازمان ملل مبنی بر جلوگیری از جنگ و ترویج صلح، تقویت رفاه جهانی و ترویج احترام جهانی به حقوق بشر حفظ کند.

وی تاکید کرد: ما مصمم هستیم که به طور مؤثر در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی در راستای دستورکار شورای امنیت سازمان ملل متحد مشارکت کنیم.

این هشتمین دوره عضویت پاکستان در شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود. پاکستان آخرین بار در سال ۲۰۱۲ به عضویت غیر دائم شورای امنیت درآمد.

شورای امنیت سازمان ملل، پنج عضو دائم و ۱۰ عضو غیردائم دارد که ریاست شورای امنیت دوره‌ای و طول مدت آن یک ماه است و رئیس هیات نمایندگی هر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل شناخته می‌شود. اکنون، کره جنوبی در ماه جاری میلادی ژوئن به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل، ریاست دوره ای آن را برعهده دارد.

۱۰ عضو غیر دائم شورای امنیت را مجمع عمومی سازمان ملل با توجه به مشارکت اعضای این سازمان در حفظ صلح و امنیت بین الملل و دیگر اهداف سازمان و همچنین بر مبنای توزیع عادلانه جغرافیایی انتخاب می کند.

در واقع، ۱۰ عضو انتخابی شورای امنیت توسط مجمع عمومی برای یک دوره دو ساله که از اول ژانویه آغاز می‌شود، انتخاب می‌شوند. عضوی که خارج می‌شود بلافاصله قابل تجدید انتخاب نخواهد بود.

هر سال، مجمع عمومی پنج عضو جدید را انتخاب و جایگزین اعضای قدیمی‌تری که دوره عضویتشان در ۳۱ دسامبر پایان می‌یابد، می‌سازد.

پنج عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه می شوند که دارای حق وتو در این شورا هستند.

وظیفه اصلی این شورا حفظ صلح و امنیت بین‌الملل است که با یکجانبه‌گرایی برخی از این اعضا، از ماموریت اصلی خود دور شده و در موارد متعددی ناکارآمد بوده است.

نظر شما