شناسهٔ خبر: 67045915 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر فرهنگی امامزاده سید ابراهیم(ع) لاهرود:

مهمترین ویژگی بارز امام جواد(ع) صیانت از دین اسلام بود

ابراهیم‌ عزیززاده

مدیر فرهنگی امامزاده سید ابراهیم(ع) شهر لاهرود گفت: حضرت امام جواد(ع) نقشی بی‌بدیل در صیانت از دین مبین اسلام و حفظ خط فکری تشیع داشت.

صاحب‌خبر -

اسماعیل دستگزار در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت امام محمد تقی(ع) گفت: سی ‌ام ذی ‌القعده مصادف با شهادت فرزند بزرگوار حضرت ثامن‌ الحجج (ع)، نهمین مقتدای ایمان و رستگاری است که با درایت و شجاعتی بی‌نظیر و طرح مسئله‌ های علمی جدید و مبارزه روشنگرانه با فرقه‌ های ضاله، نقشی بی ‌بدیل در صیانت از دین مبین اسلام و حفظ خط فکری تشیع داشت.

وی با تبیین فضائل اخلاقی حضرت امام محمد تقی(ع)، ادامه داد: معروف ترین لقب پیشوای نهم شیعیان ، جواد است و به خاطر جود و عطای فراوانش به این نام خوانده اند که برگرفته از نامهای زیبای پروردگار متعال است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی(ع) شهر لاهرود افزود: امام جواد(ع) یادآور جود، بخشش و احسان خداوند مهربان است که در وجود مقدس آن حضرت تجسم یافته است و هرگاه سخن از احسان و نیکوکاری به میان می‌آید، نام این امام بزرگوار را به اذهان خطور می‌کند.

دستگزار با بیان اینکه امام جواد (ع) در کمک‌رسانی به محرومان و درماندگان نهایت تلاش خود را به عمل می‌آورد و تا حد امکان به آنان کمک می‌کرد، افزود: خدمت به مردم و رفع نیازهای آنان در متن زندگی امامان معصوم (ع) قرار دارد و امام جواد (ع) نیز در این عرصه پیشتاز بود.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود بیان کرد : امام نهم (ع) در مقابل مصائب و گرفتاری های روزگار به شدت شکیبا و بردبار بود و در مقابل حوادث سخت و پیشامدهای ناگوار هیچگاه برآشفته و مضطرب نمی شد بلکه با اتکال به خدای متعال به صبر و تحمل روی می‌آورد.

دستگزار گفت: آن بزرگوار صبر بر مصائب را از بهترین صفات نیک مردان قلمداد می کردند و مدارا با همسر ناشایست، بردباری در قبال ستم های حاکمان مستبد و صبر در ناملایمات فراوان زندگی همانند شهادت پدر، نمونه‌هایی از بردباری آن حضرت است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود، شجاعت در گفتار را از دیگر فضایل اخلاقی امام جواد (ع) دانست و افزود: آن حضرت تمام فضائل اخلاقی و کمالات انسانی را از اجداد طاهرین خود به ارث برده بود و یکی از خصلت های والایی که امام بزرگوار به تمام معنا حائز بود، شجاعت و صراحت لهجه در گفتارهای حق طلبانه بود.

وی با اشاره به اخلاق حسنه امام محمد تقی (ع) بیان کرد: پیشوای نهم شیعیان این ویژگی  را از جد بزرگوارشان حضرت محمد (ص) به ارث بردند و در قرآن کریم هم به مسلمانان توصیه شده است که در رفتار و زندگی خودشان در تمام مراحل باید از رسول اکرم (ص) الگو بگیرند و اهل بیت (ع) مانند پیامبر عظیم الشان (ص) متصف و متخلق به آن اخلاق نیکو و حسنه هستند.

دستگزار در ادامه سخنان خود اظهار کرد: یکی از ویژگی های دیگر حضرت جواد الائمه (ع) علم فراوان و وسیع ایشان است، چنانچه اجداد بزرگوارشان هم این علم وسیع را داشتند و به معنای واقعی کلمه عالم بودند. این امر در مناظراتی که ایشان انجام دادند، قابل مشاهده است.

 مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود تصریح کرد: ما شیعیان معتقد هستیم که این علم از طریق اجدادشان منتقل شده و به قدرت الهی، علم پیامبر اکرم (ص) به امام علی (ع) و نسل به نسل تا حضرت مهدی موعود (عج) منتقل شده و این علم لدنی که خداوند در اختیار این الگوهای بشریت گذاشته در نزد امام جواد (ع) هم بوده است.

وی به تقوا و پارسایی امام جواد (ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت مانند همه امامان شیعه الگوی کامل تقوا و پارسایی و نمونه بارز عبادت، بندگی و سجده های طولانی برای خداوند بودند.

دستگزار، ادب و گشاده رویی با دوست و دشمن را از دیگر ویژگی های اخلاقی امام جواد(ع) دانست و اذعان داشت: آن حضرت با همگان با ادب و احترام برخورد می کردند که این امر باعث جذب مخالفان و دشمنان امام بزرگوار به سوی ایشان می شد و سازش و نرم خویی با دوستان و شیعیان نیز از صفات ایشان است.

انتهای پیام

نظر شما