شناسهٔ خبر: 67045857 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

واکنش ایران به نامه سه کشور اروپایی در موضوع هسته ای

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای خطاب به دبیر کل و رئیس شورای امنیت، ادعا‌های مطرح شده در نامه نمایندگان دائم فرانسه، آلمان و بریتانیا به سازمان ملل را رد کرد و مواضع ایران را درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود و برجام تبیین کرد.

صاحب‌خبر -

نامه ایران در واکنش به نامه سه کشور اروپایی در موضوع هسته ای ایران

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از نیویورک، امیر سعید ایروانی در این نامه تاکید کرده است: این کشور‌ها همچنان به دروغ جمهوری اسلامی ایران را به پایبند نبودن به تعهدات برجام متهم می‌کند در حالی که عمداً منشاء اساسی وضع فعلی را نادیده می‌گیرد. همانطور که بار‌ها اعلام شده است، تصمیم ایران برای اتخاذ اقدامات اصلاحی کاملاً مطابق با حق ذاتی آن طبق بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، در واکنش به خروج غیرقانونی یکجانبه ایالات متحده از توافق در ۸ می ۲۰۱۸ و متعاقباً شکست سه کشور اروپایی در پایبندی به تعهدات خود بوده است.
متن کامل این نامه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به این شرح است:
بنا به دستور دولتم و به دنبال نامه مورخ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳ (S/۲۰۲۳/۸۹۹)، در رابطه با نامه مشترک مورخ ۳ ژوئن ۲۰۲۴ از نمایندگان دائم فرانسه، آلمان و بریتانیا به سازمان ملل، خطاب به دبیر کل و رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۴/۴۲۹)، جمهوری اسلامی ایران تمامی ادعا‌های مطرح شده در نامه را رد و مواضع خود را درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود و برجام به شرح زیر تکرار می‌کند:
۱- سه کشور اروپایی همچنان به دروغ جمهوری اسلامی ایران را به پایبندنبودن به تعهدات برجام متهم می‌کند، در حالی که عمداً منشاء اساسی وضعیت فعلی را نادیده می‌گیرد. همانطور که بار‌ها اعلام شده است، تصمیم ایران برای اتخاذ اقدامات اصلاحی کاملاً مطابق با حق ذاتی آن طبق بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، در واکنش به خروج غیرقانونی یکجانبه ایالات متحده از توافق در ۸ می ۲۰۱۸ و متعاقباً شکست سه کشور اروپایی در پایبندی به تعهدات خود بوده است.
هدف این تصمیم ایران، که یک سال کامل پس از خروج غیرقانونی ایالات متحده و شکست اتحادیه اروپا، سه کشور اروپایی در اجرای تعهدات لغو تحریم‌ها اتخاذ شد، کاملاً واضح بود: بازگرداندن تعادل در تعهدات متقابل و منافع تحت برجام.
۲- این ادعا که سه کشور اروپایی به طور مداوم به تعهدات خود برجام پایبند بوده است، به سادگی نادرست است. برعکس، سه کشور اروپایی دائماً به تعهدات خود طبق بند ۲۰ ضمیمه V برجام عمل نکرده است. این انطباق نداشتن قابل توجه هنوز ادامه دارد. شکست سه کشور اروپایی در اجرای تعهدات لغو تحریم‌های خود که در بند ۲۰ ضمیمه V برجام در روز انتقال (۱۸ اکتبر ۲۰۲۳) به‌عنوان یک‌جانبه توجیه ناپذیر، مصداق بارز عدم اجرای قابل‌توجه به تعهدات آنها است و در نتیجه هر دو برجام را نقض می‌کند؛ و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (۲۰۱۵).
۳- جمهوری اسلامی ایران به طور مداوم به تعهدات خود ذیل موافقتنامه‌های جامع پادمان (CSA) از جمله از طریق حداکثر همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اجرای فعالیت‌های راستی آزمایی خود در ایران عمل کرده است. تا به امروز، ایران تحت قوی‌ترین فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بوده است.
۴- درباره کد اصلاحی ۳.۱ ترتیبات فرعی، باید تاکید کرد که اجرای کد اصلاحی ۳.۱ از جمله اقدامات شفاف‌سازی و اعتمادسازی بود که در بند ۶۵ پیوست یک برجام منعکس شده است. به عنوان بخشی از تصمیم ایران برای توقف اجرای اقدامات شفافیت داوطلبانه فراتر از توافقنامه پادمان، اجرای کد اصلاح شده ۳.۱ متوقف شد. این توافق در انطباق کامل با بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام اتخاذ شد که بر اساس آن، در صورت اعمال مجدد یا اعمال مجدد تحریم‌های هسته‌ای توسط ایالات متحده یا اتحادیه اروپا، ایران این حق را دارد که اجرای تعهدات خود را در برجام به طور کامل یا جزئی متوقف کند.
۵- به همین ترتیب، تصمیم ایران برای غنی سازی اورانیوم در فردو اقدامی اصلاحی در پاسخ به عدم پایبندی ایالات متحده و اتحادیه اروپا و اتحادیه اروپا به تعهدات الزام آور قانونی خود بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۲۵) و عدم اجرای قابل توجه آنها بر اساس تعهدات برجام بود. این تصمیم همچنین در استفاده از حقوق ایران که صریحاً در بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام ذکر شده و کاملاً مطابق با حقوق ذاتی آن تحت معاهده NPT و تعهد تحت CSA است، اتخاذ شد. با این حال، همه این فعالیت‌ها تحت نظارت آژانس بوده است و می‌باشد.
۶- پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در چارچوب NPT پابرجاست. کشور‌های طرف معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) نباید از اعمال حقوق مسلم خود بر اساس این معاهده برای توسعه تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز بدون تبعیض و در انطباق کامل با مواد اول و دوم این معاهده منع شوند. هرگونه ادعای خلاف معاهده بی اساس و قاطعانه مردود است. این ادعا که برنامه هسته‌ای ایران به نقطه بحرانی و غیرقابل برگشت رسیده است، همراه با ادعا‌هایی مبنی بر اینکه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است، کاملاً نادرست و بی‌اساس است.
۷- ابراز نگرانی از خاتمه قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵، با توجه به ماهیت کاملاً صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران، گمراه کننده، بی ربط و تحریک آمیز است. ایران همواره مخالفت خود با تسلیحات هسته‌ای و تعهد خود به NPT را نشان داده است. این سیاست اصولی بدون تغییر باقی می‌ماند. ایران قاطعانه تمام انواع سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های هسته‌ای را بر اساس آموزه‌های ایدئولوژیک و ملاحظات استراتژیک محکم رد می‌کند. ایران مصمم است که فعالانه در تمام تلاش‌های بین‌المللی واقعی برای نجات بشریت از خطر سلاح‌های هسته‌ای مشارکت داشته باشد.
۸- جمهوری اسلامی ایران بر تعهد تزلزل ناپذیر خود به دیپلماسی تاکید می‌کند. این کشور بار‌ها تمایل خود را برای از سرگیری مذاکرات با هدف کامل نشان داده است.
اجرای برجام توسط همه شرکت کنندگان برجام یک دستاورد دیپلماتیک چندجانبه است که به سختی به دست آمده و بهترین گزینه بدون هیچ جایگزینی است. این نمونه گفتگو و دیپلماسی موفق بود و به طور موثر از یک بحران ناروا جلوگیری کرد. احیای آن در واقع به نفع همه شرکت کنندگان است.
اگر نامه حاضر را به عنوان سند شورای امنیت پخش کنید، سپاسگزار خواهم بود.

نظر شما