شناسهٔ خبر: 67042438 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به حملات سایبری به سامانه کارت سوخت؛

اقدام سریع و میدانی دولت سیزدهم، خرابکاری سامانه سوخت را خنثی کرد

تهران- ایرنا- حملات سایبری به سامانه سوخت و پمپ بنزین‌ها در دولت سیزدهم دو بار رخ داد که در بار این دولت توانست با اقدامات سریع خود، اهداف دشمنان را خنثی کند؛ با این حال هر دو بار رئیس جمهور شهید با توجه به اهمیت موضوع با حضور میدانی و کنترل اتاق فرماندهی تمام جوانب کار را مدیریت می‌کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از فعالیت‌های مهم و اثرگذار دولت سیزدهم خنثی حملات سایبری به جایگاه‌های سوخت در دو مقطع زمانی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ بود که در دو بار هم دولت سیزدهم هم توانست نقشه دشمن را خنثی کند و موفق باشد.

حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در ایران ابتدا در ۴ آبان ۱۴۰۰ (حدود ۲ ماه بعد از استقرار دولت سیزدهم) رخ داد و سبب بروز اختلالات جدی در روند سوختگیری خودروها در سراسر کشور شد.

حضور رئیس جمهور شهید در میدان

این حمله سایبری سبب شد تا خرید بنزین با نرخ دولتی، موسوم به بنزین سهمیه‌ای، از مدار خارج شود و سوختگیری فقط با نرخ آزاد فقط در برخی از پمپ‌بنزین‌ها ممکن باشد. اهمیت این موضوع برای رئیس جمهور شهید بسیار بالا بود، به طوری که خود، شخصاً پیگیر چنین موضوعاتی شد.

جواد اوجی وزیر نفت با اشاره به نخستین حمله سایبری در چهارم آبان ۱۴۰۰، گفت: در آن حمله سایبری که ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه در سراسر کشور دچار اختلال شد، رئیس جمهور، به وزارتخانه آمد و نشست ستاد بحران را برگزار کرد و حتی به پمپ بنزین‌ها رفت و خودش به‌صورت میدانی اوضاع را بررسی کرد.

اوجی در روز چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ با اشاره به دومین حمله سایبری، اعلام کرد: صبح دوشنبه (۲۷ آذر ۱۴۰۲) ساعت ۹ تا ۱۰ تعدادی از جایگاه‌های کشور عملیات سوخت‌رسانی‌شان متوقف شد که بلافاصله در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ستاد بحران را تشکیل دادیم و با بسیج ۲۲ هزار نفر از همکاران و صبوری مردم، همراهی جایگاه‌داران و پای‌کار آمدن رسانه‌ها در همان ساعات اولیه، این توطئه را خنثی کردیم و عملیات سوخت‌رسانی در جایگاه‌ها به‌صورت دستی برقرار شد.

وی با بیان اینکه مرکز داده سامانه هوشمند سوخت در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران واقع شده و خوشبختانه مشکلی پیدا نکرده بود، افزود: از عصر روز سه‌شنبه ۲۸ آذر ماه هم سامانه هوشمند کارت سوخت در ۸۸ درصد جایگاه‌ها بالا آمد. آنها می‌خواستند مردم را عصبانی کنند، اما با کار جهادی، خیلی‌ها متوجه این موضوع نشدند؛ همچنین اسم عملیاتشان را «گنجشک درنده» گذاشته‌اند، اما خبر ندارند اینجا ایران است و در سال ۵۷ پر عقاب ریخت چه برسد به گنجشک.

جعفر سالاری‌نسب مدیرعامل شرکت پخش نیز در این رابطه گفته بود: در نخستین ساعت‌های پس از ایجاد اختلال در روز دوشنبه ۲۷ آذر ماه به‌سرعت کمیته بحران را تشکیل دادیم و نخستین اقدام عملیات بای‌پس تمامی جایگاه‌های سوخت بود که بتوانند سوخت را عرضه کنند که این هدف تا ساعت ۹ شب همان روز به‌سرعت در همه جایگاه‌ها رفع شد و گام دوم اتصال جایگاه‌ها به سامانه برای عرضه بنزین سهمیه‌ای بود که به‌سرعت در دستور کار قرار گرفت و با حضور بیش از ۸۰۰ تیم عملیاتی تا پایان روز سه‌شنبه (۲۸ آذرماه) نزدیک به ۹۰ درصد جایگاه‌ها به سامانه متصل شدند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید نیز صبح چهارشنبه، ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ در نشست هیات دولت با قدردانی از وزارت نفت برای اقدام بهنگام در مواجهه با تلاش دشمن برای ایجاد اختلال در سامانه‌های سوخت‌رسانی کشور و اطلاع‌رسانی مناسب و به‌موقع رسانه‌ها در این زمینه تصریح کرد: عملکرد سنجیده وزارت نفت و پوشش خبری مناسب این موضوع از سوی رسانه‌ها، مانع تحقق اهداف دشمنان در ایجاد نگرانی برای مردم شد.

وی افزود: این مسئله گواه آن است که دشمن مترصد ضربه زدن به مردم و زندگی شهروندان است و همه مسئولان و دستگاه‌های مختلف باید اقدام‌های پیشگیرانه و اصول مراقبتی را بیش از گذشته مدنظر داشته باشند.

بر اساس این گزارش، با توجه به اهمیت سوخت‌رسانی در کشور و خساراتی که به سبب اختلال در آن نصیب کشور می‌شود، دولت سیزدهم توانست این حمله خرابکارانه دشمنان را در سریع‌ترین زمان خنثی کند و مانع این شد که در زندگی مردم خللی ایجاد شود.

نظر شما