شناسهٔ خبر: 67041130 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

چرا دلار از کانال ۵۸ هزار تومانی خارج نمی‌شود؟

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی: بازار غیررسمی ارز در روز گذشته نوسانات کاهشی را پشت سر گذاشت. به نظر می‌رسد احتمال صدور قطعنامه جدید علیه برنامه هسته‌ای کشور بیش از این نمی‌تواند انتظارات بازیگران بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، برخی از فعالان بازار معتقدند که احتمال عدم تصویب این قطعنامه از طریق وتوی کشور‌های چین و روسیه وجود دارد و حتی در صورت تایید آن نیز با تعدیل یک کانالی نرخ شاخص‌های ارزی در هفته گذشته، بازار بخشی از آثار این خبر را پیش‌خور کرده است. از سوی دیگر سیگنال‌های منتشر شده از سوی مقامات دیپلماتیک کشور نیز حاکی از آن است که دیپلماسی نخستین انتخاب ایران برای برطرف کردن مشکلات با آژانس بین‌المللی انرژی و همچنین مساله رفع تحریم‌های اقتصادی است. در نتیجه به عقیده تحلیلگران ارزی بازار تهران هم اکنون ریسک سیاسی مهمی متوجه بازار ارز نیست و احتمال ثبات قیمت در سطوح حال حاضر وجود دارد.
گزارش یک روز کاهشی
دیروز چهارشنبه ۱۶ خرداد ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در بازار آزاد کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار صبح روز گذشته فعالیت خود را با ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به آخرین نرخ نقدی پیش از تعطیلات در رقم ۵۹ هزار تومان آغاز کرد. با عبور بازار از ساعات میانی خود شیب روند کاهشی دلار تندتر شد و این ارز در نهایت با افتی ۵۰۰تومانی نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم ۵۸هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.
بازار فردایی این ارز نیز در بازه ۵۸ هزار و ۶۵۰ تا ۵۸ هزار و ۸۵۰ تومان رنج شد. علاوه بر نرخ دلار، قیمت دیگر شاخص‌های بازار ارز نیز دیروز کاهشی بود. یورو و پوند در عصر روز گذشته به ترتیب با ۷۵۰ و ۹۰۰ تومان کاهش نسبت به آخرین نرخ‌های نقدی در ارقام ۶۴ هزار و ۵۰ تومان برای یورو و ۷۵ هزار و ۱۰۰ تومان برای پوند دادوستد شدند. نرخ دلار رسمی سامانه بازار متشکل ارزی روز گذشته بدون تغییر در رقم ۴۵ هزار و ۱۸۲ تومان به فروش رسید. نرخ موزون غیرمعاملاتی بانک مرکزی نیز با حدود ۹۰ تومان رشد در رقم ۳۷ هزار و ۱۶۶ تومان ثبت شد
توقف برادران کوچک‌تر سکه
همزمان با افت نرخ اسکناس آمریکایی، قیمت سکه طلا طرح جدید نیز دچار نوسانات کاهشی شد. بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران مشاهده می‌شود که نرخ دلار آزاد و بهای جهانی اونس طلا در تشکیل ارزش ذاتی سکه تاثیری مستقیم دارند. در نتیجه با افت نرخ ۵۰۰ تومانی دلار قیمت سکه نیز کاهش یافت. بر این اساس قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار عصر روز گذشته با ۱۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ پیشین در رقم ۴۰میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش رسید. اما این در حالی است که دو برادر کوچک‌تر در این روند کاهشی همراه نشدند و بدون تغییر به ترتیب در ارقام ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای نیم سکه و ۱۵میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای ربع سکه معامله شدند.
نرخ حباب هر قطعه سکه طلا ضرب امامی که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را به نمایش می‌گذارد نیز در روز گذشته در سطح ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی ثبت شد.

برچسب‌ها:

نظر شما