شناسهٔ خبر: 67040174 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

افزایش ۱۱۴ درصدی عضویت در کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی از افزایش ۱۱۴ درصدی عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان شرقی، اسد بابایی ظهر امروز _پنجشنبه هفدهم خرداد_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروزه بیش از ۶۴ نوع فعالیت فرهنگی در کتابخانه های عمومی اجرا می‌شود و کتابخانه‌های عمومی از مکانی صرف برای امانت کتاب خارج و به عنوان پایگاه اجتماعی برای رجوع همه مردم مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه در دولت مردمی با افتتاح کتابخانه‌های عمومی الدار اصلان سعادتجو در محله مارالان تبریز، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی سهند در شهرستان اسکو، استاد کریمی مراغه‌ای در شهرستان مراغه و کتابخانه سیار مرحوم دنیابین در شهرستان شبستر، کتابخانه‌های عمومی نهادی از ۱۱۳ باب به ۱۱۷ باب کتابخانه عمومی در سطح استان افزایش یافته است، افزود: با افتتاح این چهار باب کتابخانه، مساحت کتابخانه های عمومی استان از ۸۶ هزار ۱۶۳ مترمربع در سال ۱۴۰۰ به ۹۱ هزار ۳۵۴ مترمربع در سال ۱۴۰۳ رسیده است که افزایش شش درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی با اشاره به آمار اعضا و امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان، خاطرنشان کرد: تعداد ۷۸ هزار و ۲۲۵ نفر در سال ۱۴۰۰ در کتابخانه‌های عمومی استان عضو بودند که این تعداد با افزایش ۱۱۴ درصدی در حال حاضر به ۱۶۷ هزار و ۴۰۱ نفر رسیده است.

بابایی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۸۰ هزار و ۷۲۶ جلد کتاب توسط کتابخانه های عمومی استان امانت داده شده بود که اکنون با افزایش ۲۶۸ درصدی به تعداد دو میلیون و ۱۳۹ هزار جلد رسیده است.

وی با اعلام آمار مقایسه‌ای منابع کتابخانه‌های عمومی استان، تاکید کرد: سی‌ویکم فروردین ۱۴۰۱ تعداد کل منابع سه میلیون و ۹۴ هزار و ۹۶۲ نسخه کتاب و در سی و یکم فروردین امسال تعداد کل منابع با افزایش ۱۰.۸ درصدی به سه میلیون و ۴۳۰ هزار و ۳۰۳ نسخه کتاب رسیده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی راه‌اندازی پویش‌های مردمی «نذر کتاب، نشر خوبی ها»، «اهدای کتاب، بارش دانایی»، «اهدای کتاب ویژه اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آذربایجان شرقی» و پویش اهدای کتاب «بهار در بهار» را از جمله طرح‌ها و پویش‌های ابتکاری استان در راستای جذب منابع اهدایی توسط اعضای کتابخانه های عمومی استان برای تقویت هرچه بیشتر منابع کتابخانه های عمومی استان دانست و گفت: با اجرای این طرح‌ها بیش از ۳۷ درصد رشد در جذب منابع اهدایی داشته‌ایم.

بابایی با اشاره به افزایش ۱۰۹ درصدی سهم کتابخانه های عمومی استان از بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای آذربایجان شرقی و افزایش ۳۰ درصدی از سهم ۰.۵ درصد کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری‌ها، افزود: همه این آمار و ارقام نشان از اهتمام و توجه ویژه دولت سیزدهم به حوزه کتاب و کتابخوانی دارد.

وی با اشاره به طرح‌های «کودک کتاب‌خوان»، «نوجوان کتاب‌خوان: کتاب یاران»، «خانواده کتاب‌خوان» و «کتابخانه خانه دوم سالمندان» اظهار کرد: همه این طرح‌ها برای تقویت نقش کتابخانه‌های عمومی در زندگی مردم به صورت ابتکاری در کتابخانه های عمومی سراسر استان آذربایجان شرقی اجرا می‌شود.

نظر شما