شناسهٔ خبر: 67039985 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بهره برداری از بزرگترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی کشور در سیستان و بلوچستان

در بازه زمانی هشت ماهه بزرگترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی کشور در سیستان و بلوچستان با اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، امینی مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حاشیه مراسم افتتاح بزرگترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی در سیستان و بلوچستان گفت: از سال ۱۴۰۰ به بعد شرایط ویژه‌ای در منطقه سیستان و زاهدان به وجود آمد که مصادف با شروع کار دولت سیزدهم شد.

<div id="video-display-embed-code_11190344"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4252782/11190344?width=600&height=350"></script></div>
وی افزود: در این رابطه برنامه ریزی دولت به نحوی بود که بتواند آب پایدار را برای مردم سیستان و بلوچستان تامین و نگرانی از بابت تامین آب آشامیدنی وجود نداشته باشد، از طرف دیگر با توجه به اینکه چاه نیمه‌ها را به دلیل عدم تحقق حقابه ایران از دست می‌دادیم و این باعث نگرانی شدید در سیستان و زاهدان شد، بلافاصله مطالعات بهره مندی از آب‌های درون سازمانی در دستور کار قرار گرفت تا شرایط را تغییر دهیم.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: خوشبختانه با همکاری مجموعه همکارانمان در سیستان و بلوچستان و جمع بندی و شناسایی منابع آب زیرزمینی در دشت‌های حرمک، هامون و شیله کار بسیار فشرده را برای حفر و تجهیز چاه‌ها شروع کردیم، حدود ۷۳ حلقه چاه حفاری و همزمان با آن خطوط برق‌رسانی، نیرو رسانی، خطوط فشار قوی و متوسط در دستورکار قرار گرفت.
وی تاکید کرد: پس از آن به منظور کیفی سازی آب از طریق سامانه‌های آب شیرین کن اقدام و از تیر ماه سال گذشته مطالعات طرح آب شیرین کن شروع شد تا در بازه هشت ماهه این طرح به همت دستگاه‌های اجرایی و مهندسی کشور و با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی، پیمانکاران، مهندسان و مشاوران کشور توانستیم به مرحله اجرا در بیاوریم و این آب شیرین کن را به مردم منطقه سیستان و زاهدان هدیه کنیم.
امینی گفت: با وجود اعتبارات محدود، اما با توجه به نگاه ویژه رئیس جمهور شهید که جهادی و شبانه روز پای کار بودند طرح آب شیرین کن به طور مستمر از طریق وزیر نیرو پیگیری و اعتبارات خاص برای تمامی طرح‌های آبی از شمال تا جنوب سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شد که تنها برای طرح آب شیرین کن ۴۰ هزار میلیارد ریال هزینه شد.
وی اظهار کرد: از این میزان اعتبار ۲۲۸ هزار میلیارد ریال برای مجموعه آب شیرین کن و ۱۲ هزار میلیارد ریال برای حفر، تجهیز و نیرو رسانی به چاه‌ها در این منطقه هزینه شد.

نظر شما