شناسهٔ خبر: 67039247 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

عضو شورای شهر اراک:

مطالبه‌گری برخورداری از محیط زیست سالم از حقوق اساسی شهروندان است

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک گفت: مطالبه‌گری برخورداری از محیط زیست سالم از حقوق اساسی مردم محسوب می‌شود که در بسیاری از قوانین در سطح جهان بر آن تاکید شده است.

صاحب‌خبر -

عباس خسروانی به‌مناسبت روز جهانی محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی، اظهار کرد: حق برخورداری از محیط زیست سالم در جامعه در سطح جهانی و محافل علمی به‌عنوان حق مورد پذیرش قرار گرفته است و مطالبه‌گری می‌شود.

وی افزود: یکی از حوزه‌های مهم تضمین این حق، مدیریت شهری است که بخش عمده آن بر عهده شهرداری‌ها است و دلیل این اهمیت، ارتباط روزمره و مستقیم شهروندان با وظایف شهرداری‌ها است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان کرد: مدیریت شهری به‌طور عامل و شهرداری‌ها به‌طور خاص به عنوان یک نهاد محلی نقش مهمی در تضمین این حق در شهرها بر عهده دارند.

خسروانی تصریح کرد: تصویب طرح الزام شهرداری به هزینه‌کرد عوارض آلایندگی در حوزه زیست‌محیطی، تصویب طرح شناسنامه‌دار کردن باغات شهر اراک، پیگیری انجام مطالعات طرح حفظ باغات سنجان و کرهرود و افزایش جرایم قطع اشجار در دفترچه تعرفه عوارض و بهای خدمات به میزان ۲۰ درصد از جمله اقدامات مدیریت شهری در این زمینه است.

وی تاکید کرد: نصب بگ فیلتر در کارخانه آسفالت اراک، خرید ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی، اجرای طرح بزرگ انتقال پساب، اجرای طرح تفکیک از مبدا زباله در شهر، طراحی و ساخت مهندسی لندفیل‌ها یا محل‌های دفن بهداشتی زباله در مرکز دفن شهرداری اراک که نقش مؤثری در کنترل اثرات آلایندگی زباله‌ها به محیط زیست دارد، از جمله اقدامات زیست‌محیطی مدیریت شهری است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شهر اراک، خرید دستگاه البسه‌سوز و تصفیه آب در آرامستان این شهر، خرید ۱۸۰۰ مخزن زباله مکانیزه، آغاز طرح مطالعاتی هدایت آب‌های سطحی، تکمیل طرح جامع مدیریت پسماند شهر اراک و لایروبی قنوات و ترمیم آن‌ها را از دیگر اقدامات زیست‌محیطی مدیریت شهری دانست و اضافه کرد: در سال جاری ۱۰ میلیارد اعتبار برای لایروبی قنوات و ترمیم آن در نظر گرفته شده است.

خسروانی ادامه داد: استانداردسازی کشتارگاه دام اراک به‌لحاظ بهداشتی و رشد شاخص‌های بهداشتی آن‌، تصویب خرید دستگاه سنجش آلودگی هوا در بودجه سال جاری، احداث چندین سرویس بهداشتی در سطح شهر اراک و خرید چندین چشمه‌سیار در مواقع خاص از جمله اقدامات زیست‌محیطی مدیریت شهری است.

وی ادامه داد: اجرای طرح بزرگ لایروبی و احداث دیوار ساحلی در رودخانه قدیمی اراک، برگزاری جلسات، بازدید از کارخانه املاح معدنی و ایجاد حساسیت درباره فعالیت‌های ضدزیست‌محیطی و اضافه برداشت این شرکت از تالاب میقان از دیگر اقدامات مدیریت شهری است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اراک اضافه کرد: خرید تجهیزات مدرن برای زنده‌گیری سگ‌های بدون‌صاحب و نگهداری آن‌ها در خارج شهر، اجرای چندین مورد اصلاح هندسی معابر در راستای روان‌سازی ترافیکی و پیشگیری از آلودگی هوا و آلودگی صوتی، خرید دستگاه بازیافت آسفالت، احداث سوله مرکز دفن زباله برای استقرار صنایع بازیافتی، از مهم‌ترین اقدامات زیست محیطی مدیریت شهری طی سه سال اخیر بوده است.

خسروانی با بیان اینکه ایجاد نگاه و نگرش محیط زیستی در شهروندان و برانگیختن مشارکت مردمی یکی از اولویت‌های ما در بحث آموزش‌های شهروندی است، تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که باید در دستور کار قرار دهیم، مردمی‌سازی فعالیت‌های زیست‌محیطی در اراک و ایجاد فضایی برای گفت‌وگو و مطالبه‌گری است که می‌توان از طریق راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست به‌عنوان یکی از بسترهای اصلی رشد سواد و دانش محیط زیستی شهروندان آن را دنبال کرد.

وی تاکید کرد: اصل ۵۰ قانون اساسی تنها اصلی است که برای نسل آینده که هنوز در قید حیات نیستند، حق قائل شده و ما را ملزم کرده است به وظیفه خود به بهترین نحو در قبال حفاظت از محیط زیست عمل کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک اظهار کرد: ارتقای ساختار محیط زیست در بدنه شهرداری به‌لحاظ منابع مالی و نیروی انسانی متخصص و توانمند را دنبال می‌کنیم و اعتقاد داریم که این موضوع به پیگیری و پیشبرد برنامه‌های محیط زیستی در شهرداری کمک خواهد کرد.

خسروانی اضافه کرد: ما در ابتدای راه هستیم و شهر اراک به‌دلیل رشد فزاینده جمعیت و تراکم جمعیتی و صنعتی بودن به شدت به فعالیت‌های زیست محیطی نیازمند است.

وی گفت: در این مسیر شهرداری و شورای شهر به‌همراهی و کمک سمن‌ها به‌عنوان بازوان توانمند خود در اجرای برنامه‌ها نیازمند است و معتقدیم مشارکت و همراهی سمن‌ها در شناسایی چالش‌ها، مشکلات و راهکارهای محیط زیستی شهر اراک منجر به نتیجه‌گیری مطلوب و اثربخش خواهد شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به برنامه‌های مدیریت شهری افزود: تهیه بانک اطلاعاتی از صنایع و کارگاه‌های آلاینده و دارای ظرفیت آلودگی در اراک و حریم این شهر و رصد و معرفی آن‌ها به محیط زیست، استفاده از ایده هوش سبز به‌عنوان رویکرد مدیریتی نوین برای مواجهه با چالش محیط زیستی و تقویت مراکز معاینه فنی شهرداری و بخش خصوصی در اراک، در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

خسروانی تاکید کرد: افزایش استانداردها، انتقال مشاغل مزاحم و آلاینده به خارج از شهر و شهرک خودرو، حمایت از توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در شهر، تعریف و اجرای پویش‌های زیست‌محیطی و به مشارکت طلبیدن شهروندان، تهیه نظام جامع پایش و ارزیابی محیط زیست شهر اراک از برنامه‌های آینده مدیریت شهری خواهد بود.

نظر شما