شناسهٔ خبر: 67039130 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سفر سراج الدین حقانی به امارات؛ «آیا خلیفه طالبان دیگر نگران امنیت جانش نیست؟» /گزارش شفقنا افغانستان

صاحب‌خبر -

شفقنا افغانستان – سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان و رهبر شبکه حقانی در روزهای اخیر به امارات متحده عربی سفر کرده و در ابوظبی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات دیدار کرده است.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، این اولین سفر خارجی رسمی سراج الدین حقانی پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در اوت سال 2021 میلادی است و واکنش های گسترده را در پی داشته است.

سراج الدین حقانی را در این سفر عبدالحق وثیق، رئیس عمومی استخبارات طالبان و انس حقانی، برادرش همراهی کرده است.

هنوز جزئیات دقیق در مورد هدف سفر سرپرست وزارت داخله طالبان به امارات متحده عربی در دسترس نیست، اما خبرگزاری رسمی امارات گفته است که دو طرف در کاخ الشاطی ابوظبی در مورد  «تقویت همکاری دو کشور برای تامین منافع متقابل و کمک به ثبات منطقه» و « زمینه‌های اقتصادی و توسعه و حمایت از بازسازی افغانستان» گفتگو کردند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز گفته است که دو طرف در این دیدار در مورد تقویت روابط دو جانبه، جلب همکاری امارات در زمینه صحت و ساختمان سازی برای نهادهای امنیتی طالبان، آزادی زندانیان افغانستان از زندان های امارات متحده عربی، سهیم شدن امارات در حفظ وضعیت کنونی افغانستان و بازسازی این کشور گفتگو کرده اند.

«آیا خلیفه طالبان دیگر نگران جانش نیست؟»

اولین سفر رسمی خارجی سراج الدین حقانی در حالی انجام شده است که او هنوز در فهرست افراد تحت تعقیب پولیس فدرال آمریکا است و این کشور برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری مستقیم او شود، 10 میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

حقانی که متهم به رهبری خونین ترین و مرگبارترین حملات در افغانستان در بیست سال اخیر است، در فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قراردارد و ممنوع السفر است.

از سوی دیگر، حقانی پس از کشته شدن ایمن الظواهری در نزدیکی مهمان خانه اش در کابل، به دلیل هراس از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا علیه خودش، مدت ها از انظار عمومی پنهان بود و از کابل نیز به ولایت جنوب، مرکز و شمال افغانستان در سفر بود و کمتر کسی رد او را می دانست.

او در سه سال اخیر نیز همواره با احتیاط و تحت تدابیر شدید امنیتی در انظار عمومی ظاهر شده است و سفرهای ولایتی اش نیز اغلبا به ولایت های بوده است که شبکه حقانی از گذشته در آن ولایت ها نفوذ و پایگاه گسترده داشته است.

با این حال، سفر حقانی به امارات متحده عربی و دیدار او با رئیس دولت این کشور، پرسش های زیادی را به وجود آورده است؛ از جمله اینکه چگونه ممکن است یک فرد تحت تعقیب بزرگترین قدرت نظامی دنیا و تحت تحریم سازمان ملل متحد، آزادانه به یک کشور سفر کند و با مقام های آن کشور دیدار و گفتگو کند؟

هرچند متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این سفر از کشورها خواسته است که تحریم های سازمان ملل متحد را رعایت کنند، اما کارشناسان به این باور هستند که این سفر بدون چراغ سبز آمریکا به حقانی، ممکن نبود.

ملک ستیز، کارشناس روابط بین الملل در تحلیل این سفر گفته است که است این سفر بدون اطلاعات کافی ایالات متحد آمریکا، «اتفاق نمی افتاد.»

آقای ستیز می گوید که دلیل این امر این است که آمریکا اکنون به این نتیجه رسیده است که کشورهای روسیه و چین بسیار فعال شده اند که طالبان را به خود جلب کنند و به همین اجازه این سفر را داده اند تا پیامی باشد برای همکاری بیشتر با طالبان و شبکه حقانی.

بلال سروری، از خبرنگاران برجسته افغانستان نیز گفته است که :« اگر کسی تصور می‌کند که قزاقستان بدون چراغ سبز امریکا، طالبان را از لیست سازمان های ممنوعه برون کرده و یا سراج‌الدین  حقانی با آنکه بر سرش انعام گذاشته اند، بدون چراغ سبز امریکا به امارات سفر کرده است، به جت های همراه طیاره پوتین در سفر به ایران و به سفر نکردن او به کشور های عضو در محکمه هاگ، توجه کند.»

با توجه به این تحلیل ها، به نظر می رسد که یکی از مخوف ترین «تروریست ها» اکنون دیگر نگران بازداشت، کشته شدن و حمله علیه خودش نیست و با چراغ سبز آمریکا حکومت می کند و از سفر به کشورهای جهان لذت می برد.

«آغوش گرم امارات برای تروریست ها و فاسدان»

سفر سراج الدین حقانی به امارات متحده عربی، توجه را به سیاست این کشور در قبال افراد متهم به اعمال تروریستی و فساد سیستماتیک نیز جلب کرده است.

سراج الدین حقانی و شبکه حقانی که تحت رهبری او است، مسئول بزرگ ترین و پیچیده ترین حملات علیه مردم افغانستان و نیروهای خارجی در بیست سال اخیر در افغانستان؛ از جمله حمله مرگبار چهار راهی «زنبق» که در آن حدود 200 نفر کشته شدند و بیش از 400 نفر دیگر زخمی شدند.

اما امارات متحده عربی به گرمی از این تروریست شناخته شده و همراهانش استقبال کرد و با او وعده همکاری داد.

از سوی دیگر، امارات متحده عربی به محمد اشرف غنی، رئیس جمهور فراری افغانستان که متهم به تبانی با شبکه حقانی برای سقوط نظام جمهوری افغانستان است، نیز پناه داده است و نزدیک سه سال است که از او میزبانی می کند.

از سوی دیگر، یک گزارش تحقیقی که از سوی 70 رسانه در جهان به تازگی منتشر شده، نشان می دهد که امارات میزبان صدها چهره متهم به فساد سیستماتیک از سراسر جهان، از جمله افغانستان است و این چهره ها میلیاردها دلار را بدون حساب و کتاب  و شفافیت در این کشور سرمایه گذاری کرده اند.

این گزارش نشان می دهد که دولت امارات بدون بررسی منبع درآمد این افراد مطابق رویه های و قوانین بین المللی، به آنان اجازه سرمایه گذاری داده است.

با توجه این سیاست ها، بسیاری از کارشناسان به این باور هستند که امارات متحده عربی با شبکه های قدرتمند جنایی، فساد و تروریستی در کشورها تبانی می کند که دارایی های کشورها به «تاراج» ببرد.

بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی نیز پس از دیدار سراج الدین حقانی با رئیس دولت امارات، خاطر نشان کردند که امارات از سودان گرفته تا افغانستان، با گروه های سلطه طلب و جنایت کار چون شبکه حقانی تبانی می کند که نتیجه این تبانی جز ویرانی کشورها چیز دیگری نیست.

نظر شما