شناسهٔ خبر: 67038549 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

تحلیل رسانه‌های اسرائیل از نرم افزاری که برای تحریم کالاهای اسرائیلی ساخته شده است/ چرا نرم افزار No Thanks مهم است؟

نرم افزار موبایلی No Thanks به کاربران خود کمک می‌کند تا با یک اسکن ساده از بارکد چاپ شده روی محصول به ارتباط شرکت سازنده آن محصول با اسرائیل پی ببرند و در صورتی که سازندگان آن حامی اسرائیل هستند با عبارت ساده‌ " نه متشکرم!" محصول مورد نظر را تحریم کنند.

صاحب‌خبر -

نوزده سال از بنیان‌گذاری جنبشِ" بایکوت، عدم سرمایه گذاری و تحریم اسرائیل" می‌گذرد جنبشی که بنیان‌گذاران آن اهدافی مثل پایان دادن به اشغال فلسطین و به رسمیت شناختن حق بازگشت میلیون‌ها آواره فلسطینی و آشنا کردن مردم جهان با حامیان مالی و فرهنگی اسرائیل در گوشه و کنار دنیا را دنبال می‌کند. اما این اولین بار است که یک جوان عرب فلسطینی دست به طراحی و ساخت یک نرم افزار به منظور بایکوت محصولات اسرائیلی می‌زند. نرم افزار  No Thanks  با روشی بسیار ساده و در دسترس به کاربران خود، خصوصا کسانی که مخاطب بی واسطه کالاهای غربی هستند، این امکان را می‌دهد تا به خرید محصولاتی که سازندگان آن منافع رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کند نه بگویند.

نرم افزار "نه متشکرم/ لا شکرا/ No Thanks " برخلاف ادعای رسانه‌های اسرائیلی توانسته با کمک کاربران شبکه‌های اجتماعی خصوصا تیک‌تاک مورد توجه حامیان فلسطینی قرار بگیرد. تا به امروز رسانه‌های عبری زبان و کاربران حامی اسرائیل در توئیتر و دیگر شبکه‌های پیام‌رسان موفق به حذف آن از گوگل پلی و اپ استور نشده‌اند. اگرچه تلاش ناظران گروهی از یهیودیان افراطی برای ممنوعیت انتشار آن، برای مدت کوتاهی No Thanks  را به حالت تعلیق در آورد.

 چراNo Thanks  مهم است؟

یکی از رسانه‌های اسرائیلی درباره این رسانه اسرائیلی با بیان اینکه تلاش رسانه‌های عبری زبان برای وادار کردن گوگل به‌منظور توقف انتشار نرم افزار فایده‌ای نداشت می‌نویسد؛ نرم افزار رایگان NO Thanks  توسط کاربران تیک‌تاک حمایت و تبلیغ می‌شود. در گزارشی که  اوایل آوریل در صفحه توئیتری این اپلیکیشین منتشر شده، نرم افزارموفق شده دربازه‌ ۴ ماهه حدود یک میلیون دانلود موفق داشته باشد. این نرم‌افزار شرکت های بسیاری از مک دونالد تا اپل را با عنوان حامیان سیاست‌های اسرائیل در امریکا هدف قرار داده است و با کمک رسانه یا شرکت هایی که حامی فلسطین هستند در حال بروز رسانی لیست‌های تحریمی خود است.

این رسانه رژیم صهیونستی در صحبتی برای بررسی اثرات احتمالی این نرم افزار با کری نلسون، رئیس سابق انجمن امریکایی اساتید دانشگاه و کارشناس جنبش BDS( بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم) این نکته را یاداور شده است که "انتشار این نرم افزار صرفا یک گرایش مجازی نیست و می‌تواند یک سبک زندگی بسازد، دور نیست روزی که حامیان این برنامه‌ها تلویزیون خود را خاموش کنند یا قید محصولات شرکت اپل را در حمایت از فلسطین بزنند ".

نکته جالب دیگری که این تحلیل گر اسرائیلی به آن اشاره کرده این است که حامیان فلسطین در دو گروه جای دارند گروه اول خواستار پایان خشونت علیه فلسطین هستند و به دنبال راهی برای برقراری آرامش در منطقه می‌گردند، اما گروه دوم خواستار نابودی اسرائیل و حذف شدن آن از جغرافیای دنیا هستند و هدف  NO Thanks  به خواسته گروه دوم نزدیک است. استمرار ساخت این برنامه ها به معنی حذف قدرت مالی و در نهایت حذف ماهیت اسرائیل است.

خالق No Thanks کیست؟

احمد بشباش، خالق نرم افزار No Thanks  یک پسر فسطینی ساکن مجارستان است که برادر خود را در نسل کشی اخیر و خواهرش را بخاطر نرسیدن دارو در شرایط محاصره‌ای غزه توسط اسرائیل از دست داده است. او می‌گوید این برنامه را به نیت خواهر و برادرش و سایر مردم فلسطین ساخته است. به گفته رسانه اسرائیل تایمز احمد بشباش درخواست این رسانه را در فیس‌بوک برای مصاحبه بدون پاسخ گذاشته است. اما احمد بشباش در مصاحبه ایمیلی خود با DW  ، بنگاه خبررسانی بین‌المللی آلمان ، درباره نرم افزار گفته است:«مدتی بعد از انتشار نرم افزار گوگل پلی و اپ استور آن را به حالت تعلیق در آوردند و علت را انتشار این جمله " ببینید محصولی که در دست شماست در قتل‎عام کودکان فلسطین نقش دارد یا خیر؟" عنوان کردند ولی با حذف این جمله، نرم افزار مجدد در صف انتشار قرار گرفت. قبل از حذف این جمله  گروهی از ناظران یهودی افراطی در توئیتر گفته بودند این جمله تکرار "خون‌خواهی" مسیحیان قرون وسطا است، گرچه این رسانه اسرائیلی این خون خواهی را تهمت تاریخی معرفی کرد اما حامیان فلسطین کشته شدن کودکان بی گناه فلسطینی را سندی برای اثبات درستی خون خواهی مسیحیان قرون وسطا می‌دانند. مسیحیانی که با پیدا کردن جنازه کودکی که بعد از کشته شدن خون بدنش برای برگزاری یک مراسم یهودی تخلیه شده بود در پی خون‌خواهی بر آمدند.»

ایال کوهنِ صهیونیست در انتهای گزارش اذعان کرده که وجه اشتراکی موجود بین این نرم افزار وتحصن های دانشجویان امریکایی در حمایت فلسطین، در دسترس بودن و سادگی در پیوستن به این نوع حرکت‌ها است. در شرایطی که حامیان فلسطین به دنبال راهی برای نمایش دلبستگی خود با فلسطین هستند، در دسترس بودن این نرم افزار ها می‌تواند خطرناک باشد. همین کارشناس اسرائیلی در جواب کاربری که پرسیده بود نصب برنامه و خرید محصولات تحریم شده آن به اسرائیل کمک می‌کند یا نه؟ گفت بهترین راه نصب نکردن آن و تلاش برای راه‌اندازی کمپین‌هایی برای حذف و از دسترس خارج کردن است. در صورتی که سازنده نرم افزار بدنبال راهی برای ایجاد دسترسی های ساده تر بهNO Thanks  می‌گردد و در آخرین اقدام خود با تولید یک تی‌شرت از کاربرانNO Thanks  خواسته در صورت حذف برنامه از گوگل پلی و اپ‌استور با پوشیدن این پیراهن به مردم کمک کنند با اسکن بارکد روی لباس به راه های غیر مستقیم برای دانلود برنامه دسترسی پیدا کنند.

منبع :اسرائیل تایمز /توئیتر/ ویکی پدیا

مترجم: لیلا شرفی

نظر شما