شناسهٔ خبر: 67037435 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز کاوش و گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تپه علیشار در زرندیه

اراک - ایرنا - معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز عملیات کاوش و گمانه‌زنی تپه علیشار در بخش خرقان شهرستان زرندیه به منظور تعیین عرصه و حریم این بنای تاریخی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش روز پنجشنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، «حسین محمودی» با بیان اینکه این محوطه برای نخستین بار مورد بررسی و گمانه‌زنی قرار می‌گیرد، گفت: گمانه‌زنی در محوطه به مساحت یک هکتار است که قلعه‌ای خشتی و گلی بوده و اکنون به تپه‌ای به ارتفاع ۲۷ متر تبدیل شده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی تصریح کرد: با صدور مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به سرپرستی علیرضا گودرزی دکترای باستان‌شناسی، عملیات کاوش آغاز شده و نتیجه نهایی پس از انجام مطالعات اعلام می‌شود.

کاوشگر این تپه نیز با بیان اینکه کاوش این محوطه در فصل جاری آغاز و به مدت ۲ هفته ادامه دارد، افزود: این محوطه بر بالای یک پشته طبیعی شکل گرفته و بر اساس شرایط و نشانه‌های موجود می‌تواند یک بنای دوره پیش از تاریخ تا دوره اسلامی باشد که مدفون شده است و عرصه ظاهری تپه حدود ۴۰ هزار مترمربع وسعت دارد.

«علیرضا گودرزی» با بیان اینکه، تشخیص کاربری این بنا و تعیین عرصه و حریم این بنا، هدف این کاوش است، گفت: تپه علیشار در بخش خرقان شهرستان زرندیه قرار گرفته و یک سکونتگاه مربوط به دوره اسلامی است.

وی گفت: این محوطه ارزشمند در سال ۸۰ به شماره ۵۶۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و با توجه به قرارگرفتن در مرکز روستای علیشار عرصه قلعه مورد تخریب و حفاری‌های غیرمجاز قرار گرفته است.

شهرستان زرندیه یکی از شهرستان‌های استان مرکزی است که در ۱۷۵ کیلومتری شمال اراک، مرکز این استان قرار دارد.

نظر شما