شناسهٔ خبر: 67037152 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مشاهده «گربه شنی» در پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد نایین

گونه ارزشمند گربه شنی به همراه دو توله‌اش، در پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد مشاهده و تصویر برداری شد.

صاحب‌خبر -

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین گفت: در راستای حفظ و حراست از حیات وحش و مستندسازی تنوع زیستی توسط محیط‌بانان مستقر در سرمحیط‌بانی چوپانان، از یک قلاده گربه شنی در میانه‌های شب تصویربرداری شد.


علیرضا رضایی افزود: این گونه نادر در لحظه اول به همراه دو توله خود در پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد مشاهده شده که توانسته آنها را مخفی کند و امکان تصویر‌برداری از توله‌ها فراهم نشده است.


او با اشاره به اینکه گربه شنی از گونه‌های ارزشمند و کمیابی بوده که مختص زیستگاه‌های بیابانی است، گفت: این گربه در کشور ایران در پارک ملی کویر، محدوده دو شاخ در منطقه حفاظت‌شده توران استان سمنان، منطقه حفاظت‌شده بهرام‌گور و پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد نایین، مجموعه ریگ جن و پناهگاه‌های حیات وحش کوه بزرگی، خارو و یخاب و منطقه کلاته در استان اصفهان زیست نیز دیده شده است.


رئیس اداره حفاظت محیط زیست نایین خاطرنشان کرد: اکوسیستم خشک آسیب‌پذیر که زیستگاه این گربه است، در ایران به دلیل سکونت و فعالیت‌های انسانی به ویژه چرای بی‌رویه دام، در معرض تهدید قرار دارد.


پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد با وسعت حدود ۳۶۱ هزار هکتار در ۱۶۶ کیلومتری شمال شرق شهر نایین واقع شده است که حیات وحش آن شامل ۷۳ گونه پستاندار، ۱۹ گونه پرنده دائمی، ۱۴۹ گونه پرنده مهاجر و فصلی، ۱۷ گونه خزنده و برخی دوزیستان و طیف وسیعی از بندپایان بوده که به عنوان ذخایر ارزشمند و متنوع ژنتیکی محسوب می‌شوند.


پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد با موقعیت منحصر به فرد در مرکز زیستگاه‌های یوزپلنگ کشور و در مرکز ثقل شبکه مناطق حفاظت شده چهارگانه، نقش حساس ارتباطی داشته و علاوه‌بر اهمیت‌های سرشار ذاتی و بومی، به لحاظ این ویژگی «کریدور حیات» محسوب می‌شود.

نظر شما