شناسهٔ خبر: 67036925 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

اقدام ضدایرانی تروئیکای اروپایی بررسی شد

قطعنامه ناشیانه!

قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز گذشته با ۲۰ رای موافق، دو رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد،این قطعنامه در حالی به تصویب رسید که پیش‌تر تهران نسبت به عواقب آن هشدار داده و تصریح کرده بود این اقدام احتمالی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران روز گذشته با ۲۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد. بر اساس گزارش رویترز در این قطعنامه که توسط انگلیس، فرانسه و آلمان ارائه شده است، از ایران خواسته شده است تا درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در دو سایت توضیح دهد، همکاری با آژانس را بهبود بخشد و از تصمیم خود برای لغو انتصاب بازرسان باتجربه آژانس بازگردد. در این قطعنامه همچنین ادعا شده که ایران تعهدات خود در زمینه پادمان‌های پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض کرده است.

این قطعنامه در حالی به تصویب رسید که پیش‌تر تهران نسبت به عواقب آن هشدار داده و تصریح کرده بود این اقدام احتمالی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. تلاش جبهه غربی شورای حکام با هدف تحت‌الشعاع قراردادن سفر اخیر گروسی به اصفهان و همچنین انتخابات جدید ایران به جریان افتاد که در نهایت به تصویب قطعنامه‌ای سیاسی انجامید. این در حالی بود که علاوه بر بیانیه پیشدستانه و مشترک ایران، چین و روسیه در محکومیت این اقدام، شماری دیگر از اعضای آژانس از جمله جمهوری بلاروس، جمهوری نیکاراگوئه، جمهوری عربی سوریه، جمهوری زیمبابوه و جمهوری بولیواری ونزوئلا در بیانیه مشترک دیگری ارائه قطعنامه علیه ایران را محکوم کردند.

قطعنامه ناشیانه!

رفتار ناشیانه‌ی آژانس بین‌المللی هسته‌ای

در واکنش به این تصمیم ضد ایرانی شورای حکام، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران ارائه و تصویب این قطعنامه را اقدامی سیاسی و غیرسازنده و در ادامه سیاست‌های شکست خورده قبلی برخی از کشورهای غربی و تلاشی برای سوءاستفاده سیاسی از سازوکارهای بین‌المللی علیه کشورهای مستقل می‌داند.

جمهوری اسلامی ایران متعهد به ادامه همکاری فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب حقوق و تکالیف بین‌المللی خود بر اساس معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه پادمان است.

صدور این قطعنامه، هیچ تأثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و عمیاتی ساختن طرح‌های توسعه‌ای هسته‌ای خود مطابق با حقوق کشور ذیل معاهدات ذی‌ربط بین‌المللی ندارد.

اقدام سه‌جانبه علیه قطعنامه غربی

پکن، مسکو و تهران با انتشار بیانیه مشترک در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برابر ائتلاف سه‌جانبه تروئیکای اروپایی هم‌پیمان شدند و با محکوم کردن آنچه در روند عهدشکنی در اجرای توافق هسته‌ای رخ داده است، تمام کارشکنی‌های جبهه غرب از بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای تا اعمال تحریم‌های فرابرجامی را یادآور شدند. این بیانیه در حالی منتشر شد که فرامتن آن حامل یک پیام مهم به طرف غربی بود؛ پیامی که نشان می‌دهد هر قطعنامه احتمالی‌ای که غربی‌ها علیه ایران در شورای امنیت مطرح کنند، با مخالفت قاطع چین و روسیه روبه‌رو خواهد شد.

قطعنامه ناشیانه!

ایران به آژانس باج نمی‌دهد

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به صدور قطعنامه علیه ایران توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این اقدام را کاملاً سیاسی دانست و اظهار کرد: این قطعنامه تحت فشار سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان، همچنین آمریکا که در آخرین لحظه به این سه کشور پیوست، صادر شد.

وی افزود: به نظر می‌رسد ایران در طول سال‌های اخیر در حوزه برجام به تمام تعهدات خود برای همکاری با آژانس عمل کرده است، اما متأسفانه سه کشور اروپایی مذکور و آمریکا به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند و با این قطعنامه تمام مسیرها بین ایران و آژانس و کشورهای ۴+۱ بسته شده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه از این پس افق تابناکی در روند مذاکرات بین ایران و کشورهای اروپایی در حوزه برجام وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: پس از این قطعنامه جمهوری اسلامی ایران ناچار است، پایبندی به تعهدات خود را کاهش دهد و شرایط جدیدی را فراهم کند تا جایی که حتی ممکن است بخشی از بازرسان آژانس را از ایران اخراج کند.

وی ابراز کرد: این اقدام کاملاً سیاسی است و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل گزارش‌های انحرافی، غیرواقعی و غیرمنصفانه خود از سفر به ایران، موجبات صدور چنین قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرد و مسئولیت صدور چنین قطعنامه‌ای متوجه گروسی و کشورهای اروپایی و آمریکا است.

هانی‌زاده از تأثیر شهادت آیت‌الله رئیسی در روند صدور این قطعنامه گفت و یادآور شد: از نظر کشورهای اروپایی، جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی دچار خلأ قدرت سیاسی و خلأ قدرت امنیتی پس از شهادت رئیس جمهور کشورمان است؛ از این رو سعی می‌کنند در بازه زمانی مانده تا انتخابات پیش رو فشارها علیه ایران را تشدید کنند و از این طریق امتیاز بگیرند.

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که مقامات جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی به آژانس امتیاز نمی‌دهند و همکاری‌های خود را با آژانس کم خواهند کرد و در عین حال سطح غنی‌سازی را افزایش دهند که این مسئله به هیچ عنوان به نفع اروپا و آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نخواهد بود.

قطعنامه ناشیانه!

این قطعنامه پس از آن تصویب شد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاهای سیاسی علیه کشورمان را تکرار کرد. به عقیده تحلیلگران آنچه به تحرکات تروئیکای اروپایی علیه ایران به بهانه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای دامن زده است، انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روست. این در حالی است که کشورمان همواره در کنار تلاش مستمر برای ایفای تعهدات خود ذیل موافقتنامه جامع پادمان، از مجموعه حقوق قانونی و ابزارهای در اختیار خود برای مقابله با زیاده‌خواهی‌های سیاسی بهره گرفته است.

بدون شک اقدام اخیر سه کشور اروپایی که چون همیشه در تلاش برای استفاده سیاسی از ابزارهای در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند، این بار نیز با استفاده بیشتر و گسترده‌تر کشورمان از حقوق قانونی خود برای پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای روبه‌رو خواهد شد و به این کشورها اثبات خواهد کرد که نمی‌توانند در برابر اراده خلل‌ناپذیر ملت ایران برای حفظ استقلال و حقوق قانونی کشور برای بهره‌گیری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای مانع ایجاد کنند.

نظر شما