شناسهٔ خبر: 67036548 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ایمنا بررسی می‌کند

فوران احساس مسئولیت‌ در سایه نقش کم‌فروغ احزاب

در مدت پنج روزه مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، در مجموع ۸۰ نفر واجد شرایط ثبت‌نام شناخته شدند که در این میان نمایندگان ادوار مجلس نقش پررنگی داشتند، اما به‌راستی علت این حجم از احساس مسئولیت در میان چهره‌هایی که برخی حتی موفق به کسب رای حوزه انتخابیه خود در مجلس دوازدهم هم نشدند چیست؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاید کسی فکر نمی‌کرد در شرایطی که کمتر از ۲۰ روز از فوت ناگهانی رئیس‌جمهور و همراهانش می‌گذرد و کشور در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام قرار گرفته است، ۸۰ نفر از واجدین شرایط، به‌عنوان داوطلبان کرسی انتخابات ریاست‌جمهوری احساس مسئولیت کنند و برای ثبت‌نام راهی وزارت کشور شوند!

در مهلت پنج روزه ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات (دهم تا چهاردهم خرداد) چهره‌های سیاسی و اجرایی کشور از جمله نمایندگان فعلی و سابق مجلس و شورای شهر، رئیس دانشگاه تهران، وزیر فرهنگ، کار، رئیس بانک مرکزی، استانداران سابق، رئیس‌جمهور اسبق، شهردار تهران، رؤسای پیشین و فعلی مجلس شورای اسلامی، معاون اول دولت یازدهم و دوازدهم، وزرای سابق، رئیس اسبق بنیاد شهید، رئیس اسبق بانک مرکزی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاون دفتر مقام معظم رهبری ثبت‌نام کردند. در این میان بیشترین سهم ثبت‌نامی‌ها به نمایندگان فعلی و ادوار مجلس شورای اسلامی اختصاص داشت که سهم آنان از ۸۰ نفر، نزدیک به ۵۰ نفر بود.

طبق بند ۵ ماده ۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست‌جمهوری برعهده شورای نگهبان است و شورای نگهبان نیز شرایط دقیقی برای داوطلبان تعیین کرد تا چالش ادوار گذشته در ثبت‌نام افراد بدون‌هیچ سابقه سیاسی و اجرایی را برای انتخابات حل کند.

کاهش ثبت‌نام‌ها از ۱۶۳۶ به ۲۷۸ نفر

محمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور در آخرین روز و پس از پایان رسمی مهلت ثبت‌نام نامزدها در همین راستا گفت: تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در سال ۱۳۹۶، ۱۶۳۶ نفر بود و در انتخابات دولت سیزدهم به ۵۹۲ نفر رسید؛ با توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی انتخابات توسط رهبر معظم انقلاب که قانون موظف کرده، شورای نگهبان باید در تعریف رجل سیاسی اقدام کند در دولت قبل این کار انجام شد و از کارهای خوبی که در ستاد انتخابات انجام شد تبیین خوب این ابلاغیه بود.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: بعضی از مراجعاتی که گاهی مردم را ناراحت می‌کرد رفع کردیم و درمجموع در این پنج روز ۲۷۸ نفر مراجعه کننده داشتیم، از این تعداد ۸۰ نفر واجد شرایط ثبت‌نام بودند، یعنی برابر قانون شرایط سنی، مدرک تحصیلی، سابقه مدیریتی و فاقد سو پیشینه بودند، از این به بعد همه این مدارک تحویل شورای نگهبان می‌شود و بقیه مراحل احراز صلاحیت پیگیری می‌شود.

فوران احساس مسئولیت‌ در سایه نقش کم فروغ احزاب

حسین کنعانی فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌و گو با خبرگزاری ایمنا، اظهار کرد: رفتار و اظهارات برخی از کاندیداها در هنگام ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری نمایانگر خودشیفتگی و بداخلاقی سیاسی بود، قطعاً این رفتار از یک رجل سیاسی برای مردم دور از انتظار بود.

وی افزود: یکی از دلایل بروز این بداخلاقی‌های سیاسی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری، نبود احزاب قدرتمند در کشور است. زیرا احزاب قدرتمند در ابتدا در درون خود به دولت سازی پرداخته و بابرگزاری چند مرحله انتخابات نامزد نهایی را به همراه کابینه‌ی متخصص در جامعه معرفی می‌کنند و ادامه نیز احزاب پاسخگوی رفتار گزینه‌ی خود خواهند بود، در این راستا به دلیل ضعیف بود احزاب انتخاباتی امروز شاهدیم هرکس خود را در جایگاه ریاست جمهوری می‌بینند.

این فعال سیاسی اصولگر ادامه داد: برخی کاندیداها در روند ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری با علم اینکه رد صلاحیت خواهند شد به میدان آمدند تا در صورت عدم احراز صلاحیت به چالش سازی علیه شورای نگهبان بپردازند، در این راستا رد صلاحیت برخی از این افراد در عرصه انتخابات ریاست جمهوری موج سنگینی علیه شورای نگهبان به راه خواهند انداخت.

کنعانی تاکید کرد: برخی از این کاندیداها به دنبال عقده گشایی در عرصه انتخابات هستند و تنها چیزی که برای این افراد مهم نیست توامندی رئیس جمهور و حل شدن مشکلات مردم است، این افراد صرفاً به دنبال دیده شدن و حتی تسویه حساب‌های سیاسی خود هستند.

نماینده گرامی! چه شد احساس مسئولیت کردید؟!

بنابراین با توجه به آمارها، اگرچه در این دوره خبری از ثبت‌نام‌های نامربوط ادوار گذشته نیست، اما این بار چالش دیگری رخ داد و آن هم صف طولانی مسئولان و نمایندگان فعلی، سابق و ادوار بود، افرادی که بسیاری از آن‌ها تنها به واسطه چندسال حضور در بهارستان خود را در قدوقواره ریاست‌جمهوری تصور کردند در حالی که بسیاری از آن‌ها حتی در انتخابات مجلس دوازدهم موفق به کسب آرا لازم از حوزه انتخابیه خود برای ورود به مجلس نشدند! حال باید پرسید چه عاملی سبب شده است تا این چهره‌ها به زعم خود احساس مسئولیت کنند و برای ثبت‌نام در ستاد انتخابات وزارت کشور حاضر شوند؟

برای پاسخ به این سوال دلایل متعددی از قبیل «کاندید پوششی»، «سهم خواهی از دولت بعد» یا «صرف دیده شدن» مطرح می‌شود، اما به نظر می‌رسد در نگاهی عمیق‌تر باید اندکی به عقب برگشت و به آسیب‌شناسی ساختارهای سپهر سیاسی کشور و وضعیت احزاب و گروه‌های سیاسی پرداخت.

بهروز محبی نجم‌آبادی نماینده سبزوار در این باره می‌گوید: «هجوم و استقبال شخصیت‌های خاص، متنوع و متفاوت و پرتعداد از یک طیف فکری مشخص و احزاب مختلف حکایت از مشوش بودن سپهر سیاست در کشورمان دارد. نخبگان و مردم به کسانی که بدون‌برنامه مدون مبتنی‌بر دانش، تجربه و تیم شناخته شده، به میدان آمده‌اند پاسخی درخور خواهند داد.»

درواقع به نظر می‌رسد، نبود تشکیلات جدی حزبی سیاسی موجب شده برخی از افرادی که، درست یا غلط خود را شایسته مقام ریاست‌جمهوری می‌دانند، بدون مشورت در مورد شایستگی خود و مقبولیتشان، خود را در قامت ناجی کشور بدانند، در چنین فضایی بیش از همیشه اهمیت نقش احزاب برای معرفی نماینده خود احساس می‌شود، احزابی که اگر کارکرد واقعی داشتند، پس از معرفی نماینده خود نیز موظف بودند، نسبت به عملکرد آتی این نماینده در فضای مسئولیتی، پاسخ‌گو باشند تا مردم به جای یک فرد که پس از پایان مسئولیت هرگز در مقام پاسخ‌گویی درباره عملکرد خود قرار نمی‌گیرد، با حزب پشتیبان او طرف باشند. در چنین فضایی برای مثال در ایالات متحده شاهد هستیم که به‌دلیل نقش پررنگ احزاب، تنها دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در در پروسه‌ای نماینده منتخب حزب خود را برای حضور در انتخابات بر می‌گزینند و در نهایت دو چهره مقابل یکدیگر رقابت می‌کنند.

بنابراین با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد اگرچه اقدامات خوبی توسط شورای نگهبان برای مدیریت ثبت‌نام نامزدها اتفاق افتاده است، اما همچنان معضل تعداد بالای کاندیدهای کمتر شناخته شده بدون امکان بررسی دقیق سمت و سوی سیاسی آن‌ها حل نشده باقی‌مانده است و لازم است تا در این راستا نیز با استفاده از نظر متخصصان و کارشناسان مختلف آسیب‌شناسی‌های لازم و تصمیمات مقتضی گرفته شود.

نظر شما