شناسهٔ خبر: 67036546 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

از میان این ۱۲ نفر

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه هفدهم خرداد ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تداوم خدمت تا آخرین فرصت» نوشت: در حالی که انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری مسئله جریان‌های سیاسی شده است، رویکرد دولت سیزدهم متفاوت است: «تداوم خدمت، با تلاش مضاعف تا آخرین فرصت.» شواهد بسیاری وجود دارد که این ادعا را تأیید می‌کند؛ ادعایی مبنی بر اینکه انتخابات و هیاهوهای مرتبط با آن، توجه دولت را نه‌تنها منحرف نکرده بلکه علت برگزاری انتخابات زودهنگام یعنی «شهادت رئیس‌جمهور» و همراهانش، انگیزه مضاعفی برای تلاش کابینه مستقر شده است. افتتاح روز گذشته ۲۵ هزار و ۸۴۱ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان، با حضور وزیر راه و شهرسازی، آغاز عملیات اجرایی احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران با حضور سرپرست ریاست جمهوری یا افتتاح ۲۳ طرح مهم در حوزه نفت و گاز در روزهای آتی، از جمله شواهد این گزاره است. همه اینها نشان می‌دهد درعین حال که بخش‌هایی از دولت، وزارت کشور یا ارتباطات درگیر برگزاری هرچه مطلوب‌تر انتخابات هستند؛ جهت‌گیری کلی دولت سیزدهم ثابت و بدون تغییر مانده است. علت این امر را باید در دیدگاه‌ها و رویکرد رئیس جمهور فقید جست و جو کرد. زیرا همان‌طور که شهید آیت‌الله رئیسی دی ماه ۱۴۰۰ در جمع سیل‌زدگان منطقه هشتبندی شهرستان میناب عنوان کرد «افتخار دولت سیزدهم این است که خدمتگزار مردم باشد.»

قطعنامه انتخاباتی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ماشین کشتار نتانیاهو، این بار در اردوگاه البریج به راه افتاد» نوشت: صهیونیست‌ها همزمان با اعلام تمایل به آتش‌بس، به کشتار زنان و کودکان فلسطینی هم سرعت داده‌اند! آنها از عصر روز سه‌شنبه حملات وحشیانه‌ای را به اردوگاه «البریج» واقع در غزه آغاز کرده‌اند که طی آن دست‌کم ۷۵ فلسطینی به شهادت رسیده است.

چند روزی است که بحث «آتش‌بس» در غزه دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. نخستین بار اوایل هفته جاری بود که اعلام شد، بایدن طرحی را برای آتش‌بس و تبادل اُسرا به صهیونیست‌ها داده و این طرح از سوی طرفین جنگ، با استقبال مواجه شده است. اما این خبرها باعث توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی در غزه نشده است. دیروز اعلام شد صهیونیست‌ها حملات وحشیانه‌ای را علیه ساکنان غزه -این بار- در اردوگاه «البریج» آغاز کرده‌اند که بر اثر آن تا لحظه تنظیم این گزارش، بالغ بر ۷۵ فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. تصاویری از جابه‌جایی کودکان غرق به خون از سوی مردم در این اردوگاه منتشر شده است. ده‌ها غیر نظامی نیز در این حملات مجروح شده‌اند که غالباً زن و کودکند. شبکه تلویزیونی الجزیره نیز به نقل از یک منبع پزشکی اعلام کرد صهیونیست‌ها علاوه‌بر بمباران اردوگاه «‌البریج»، اردوگاه‌های «المغازی» و «دیرالبلح» را هم بمباران کرده است. بیشتر شهدا و مجروحین از اردوگاه البریج است. بدین ترتیب تعداد شهدای غزه در طول این ۸ ماه جنگ به عدد ۳۶ هزار و ۶۰۰ نفر رسید. از آنجایی که جنازه نزدیک به ۷ هزار فلسطینی هنوز زیر آوارها مانده است، شمار واقعی شهدای غزه بیش از ۴۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

قطعنامه انتخاباتی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قطعنامه انتخاباتی» نوشت: «موضوع هسته‌ای در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بر سر جانشینی رئیسی، در حال ظهور کردن است»؛ این عنوان گزارشی است که روزنامه گاردین روز سه‌شنبه (چهارم ژوئن) برای تحلیل شرایط انتخاباتی ایران، همزمان با تحرکات اروپایی‌ها در شورای حکام انتخاب کرد و نوشت: «حدود ۸۰ کاندیدا برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۸ ژوئن ثبت‌نام کرده‌اند که در پس‌زمینه رویارویی فزاینده با غرب بر سر برنامه تسلیحات هسته‌ای تهران و دسترسی سازمان ملل به سایت‌های هسته‌ای این کشور صورت می‌گیرد.» یک روز بعد از این گزارش گاردین، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه پیشنهادی آلمان، انگلیس و فرانسه - سه دولت اروپایی معروف به تروئیکا- را تصویب کرد که از ایران می‌خواهد همکاری با دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل را افزایش دهد. این قطعنامه که با ۲۰ رأی موافق، دو رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع به تصویب رسیده، از ایران خواسته تصمیم خود را در لغو انتصاب بازرس‌های باتجربه به عقب برگرداند و برای حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد.

این قطعنامه همچنین از ایران می‌خواهد بیانیه موسوم به ۴ مارس درباره حل‌وفصل تمام موضوعات باقی‌مانده بین ایران و آژانس را «بدون تأخیر» اجرا کند و مجوز بازرسان آژانس را که ایران بر اساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده است، احیا کند. اروپاییان می‌گویند که هدف قطعنامه، فشار بر تهران برای همکاری با آژانس اتمی است. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه صادر کرد، ضمن حمایت از قطعنامه پیشنهادی انگلیس، فرانسه و آلمان گفت: «ما از ایران می‌خواهیم که اجرای موقت پروتکل الحاقی را از سر بگیرد و آن را به اجرا بگذارد تا آژانس بتواند تضمین‌های معتبری در خصوص نبود فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده، ارائه کند.»

قطعنامه انتخاباتی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «از میان این ۱۲ نفر» را برگزید و نوشت: بر اساس گزارش ستاد انتخابات کشور، از ۱۰ تا ۱۴ خرداد به مدت ۵ روز، ۸۰ نفر برای کاندیداتوری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند.

به گزارش «وطن امروز»، این ۸۰ کاندیدا ترکیبی از افراد و چهره‌های سرشناس و نیز مدیران مطرح هستند. اکنون گمانه‌زنی‌هایی درباره بررسی صلاحیت این افراد در شورای نگهبان و ترکیب نهایی کاندیداها انجام می‌شود. طی روزهای اخیر بخصوص پس از پایان مهلت ثبت نام، اخباری در فضای مجازی مبنی بر تأیید یا رد صلاحیت برخی کاندیداها مطرح شده است. پیگیری‌های «وطن امروز» نشان می‌دهد تاکنون در بررسی صلاحیت داوطلبان، هنوز تصمیم قطعی درباره تأیید یا رد صلاحیت آنها گرفته نشده است. روز گذشته نیز سخنگوی شورای نگهبان این موضوع را تأیید کرد و گفت هنوز درباره هیچ داوطلبی تصمیم قطعی گرفته نشده است. با این حال اما با بررسی داوطلبان می‌توان درباره ترکیب نهایی تأیید شده، پیش‌بینی کرد. با بررسی داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، می‌توان درباره برخی از این داوطلبان احتمال قطعی تأیید صلاحیت را در نظر گرفت و درباره برخی از آنان نیز این احتمال را با ضریب پایین‌تری مدنظر گرفت.

این ۱۲ نفر کسانی هستند که پیش‌بینی می‌شود ترکیب نهایی افراد تأیید صلاحیت‌شده، از میان آنها باشد. این ۱۲ نفر عبارتند از:

محمدباقر قالیباف، مهراد بذرپاش، علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمد شریعتمداری، مصطفی پورمحمدی، علی نیکزاد، امیرحسین قاضی‌زاده، صولت مرتضوی و عبدالناصر همتی.

صاحبنظران می‌گویند با توجه به شرایط دوازده‌گانه کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری، این ۱۲ داوطلب بیشتر از سایرین شانس تأیید از سوی شورای نگهبان را دارند.

قطعنامه انتخاباتی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «جدال روایت‌ها» را برگزید و نوشت: در کنار اهمیت صدور قطع نامه تروئیکای اروپایی عضو برجام در تقابل با تهران، از بعدازظهر سه شنبه و نیز دیروز چهارشنبه شاهد انتشار بیانیه‌های متعددی از جانب اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی و آمریکا بودیم. در مقابل ایران، روسیه و چین هم دست به صدور یک بیانیه مشترک زدند. اینها علاوه بر جوابیه روز سه شنبه تهران به ادعاهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز دو گزارش رافائل گروسی است. لذا در مجموع و جدای از تالش‌ها برای صدور قطع نامه، نوعی جنگ روایت در خصوص پرونده هسته‌ای ایران شکل گرفته است و هر طرف سعی دارد از منظر خود قرائتی مطابق با منافع و اهدافش از فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه دهد. هرچند به نظر می‌آید کشورهای غربی سعی کردند با بیانیه‌های پی درپی خود زمینه الزم و همچنین توجیهی برای صدور قطع نامه علیه پرونده هسته‌ای ایران فراهم کنند، اما در این بین نگرانی در خصوص تبعات این اقدام بر روند مذاکرات جاری و نیز همکاری‌های ایران و آژانس به دلیل ترس از واکنش ایران باعث شده است که شورای حکام در یک فضای متشتت قرار بگیرد.

در چنین فضای مبهم و متشتتی، بعدازظهر سه‌شنبه نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نظرات و مشاهدات خود را در مورد دو گزارش اخیر رافائل گروسی، مدیرکل به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذیل جوابیه‌ای در شش بخش و ۳۴ بند منتشر کرد تا به تنویر افکار عمومی و همچنین تبیین وضعیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران در میانه ادعاهای غرب و آژانس کمک کند. در بند چهارم از بخش نخست جوابیه که به «نظرات کلی» باز می‌گردد، چنین قید شده که «تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات خود تحت برجام کاملاً مطابق با حقوق ذاتی کشور طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام بوده و پاسخی به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، همراه با ناتوانی سه کشور اروپایی در پایبندی به تعهدات خود بود. این واقعیت آشکار به هیچ وجه نمی‌تواند مبنایی برای سه کشور اروپایی برای خودداری از اجرای تعهدات خود باشد»

قطعنامه انتخاباتی

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «سنجش بورسی دولت‌ها» را برگزید و نوشت: ۲۳ روز تا انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری باقی مانده است. در حال حاضر بسیاری از کاندیداها، در حال ارائه برنامه‌های خود برای بهبود وضعیت بازار سهام هستند. «دنیای‌اقتصاد» در یک گزارش به بررسی عملکرد دولت‌ها در بازار سهام پرداخته است. این گزارش نشان می‌دهد که بهترین عملکرد متوسط سالانه شاخص کل در دوره دوم دولت «تدبیر و امید» و بدترین عملکرد شاخص کل به نخستین دوره «دولت بهار» اختصاص داشته است. باید به این نکته توجه کرد که در دولت دوازدهم رشد انتظارات تورمی مهم‌ترین محرک جهش چشمگیر شاخص بود که البته فقدان اعتماد عمومی ایجادشده در آن زمان، باعث بی‌میلی فعالیت بورسی در دولت سیزدهم شد. اما سرمایه‌گذاران در بازار سهام چه انتظاراتی از دولت آینده دارند؟ به نظر می‌رسد کاهش مداخلات اقتصادی، حذف قیمت‌گذاری دستوری، حذف ارز چندنرخی، تنوع‌بخشی به ابزارهای مالی و کاهش ریسک‌های سیاسی می‌تواند دولت چهاردهم را به نسبت دولت‌های قبل در زمین بورس برنده کند.

قطعنامه انتخاباتی

نظر شما