شناسهٔ خبر: 67036072 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

قرنطینه، سیستم ایمنی کودکان را مختل کرد؟

ایتنا - برخی مطالعات حاکی از آن است که تحمیل استفاده از ماسک به کودکان یا قرار دادن آنها در حباب‌هایی با هدف حفظ فاصله اجتماعی بر یادگیری آنها و تشدید اضطراب تاثیرگذار بوده است. برخی نیز نگرانی‌هایی را درباره تاثیر این اقدامات بر سیستم ایمنی کودکان در دراز مدت مطرح کرده‌اند.

صاحب‌خبر -
اخیرا آنتونی فائوچی که در جریان همه‌گیری آمریکا در راس امور مربوط به قوانین بهداشتی قرار داشت اعتراف کرده است که نمی‌داند قوانین حفظ فاصله اجتماعی مانند تاکید بر حفظ فاصله دو متری یا اجبار کودکان به ماسک را از کجا آورده و مبنای علمی آن دقیقا چه بوده است.

این درحالی است که برخی مطالعات حاکی از آن است که تحمیل استفاده از ماسک به کودکان یا قرار دادن آنها در حباب‌هایی با هدف حفظ فاصله اجتماعی بر یادگیری آنها و تشدید اضطراب تاثیرگذار بوده است. برخی نیز نگرانی‌هایی را درباره تاثیر این اقدامات بر سیستم ایمنی کودکان در دراز مدت مطرح کرده‌اند.

متخصصان به لایوساینس می‌گویند هرچند فاصله‌گذاری اجتماعی به طور دائمی مانع رشد سیستم ایمنی کودکان نمی‌شود، مواجهه کودکان با میکروب‌های مختلف را به تاخیر می‌اندازد. 

نمونه‌هایی از ویروس‌های تنفسی رایج که کودکان با آن مواجه می‌شوند، عبارت‌اند از: ویروس سنسیشیال تنفسی (آراس‌وی)، آنفلوانزا، متاپنوموویروس انسانی و همچنین ویروس‌های مختلفی که سبب سرماخوردگی می‌شوند. پس از ابتلا به چنین عفونت‌هایی بدن سیستم دفاعی ایجاد می‌کند تا در صورت مواجهه مجدد با این عوامل بیماری‌زا با آن‌ها مبارزه کند. 

دکتر جیمز آنتون از تنسی آمریکا می‌گوید: «با حذف فاصله‌گذاری اجتماعی، سیستم ایمنی نوزادانی که هرگز به این ویروس‌ها مبتلا نشده بودند، ناگهان به تکاپوی بیشتر افتاد، در نتیجه بسیاری از کودکان هم‌زمان بیمار شدند که به بستری شدن بسیاری از آن‌ها انجامید.»

در بهار و تابستان ۲۰۲۱ هم تعداد موارد ابتلا به آر‌اس‌وی در ایالات متحده به شکل غیرمعمولی افزایش یافت. در حالی که این شیوع ویروس معمولا در زمستان به اوج می‌رسد. تعداد مبتلایان به آر‌اس‌وی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ هم شدیدا افزایش یافت و بیمارستان‌های این کشور را درگیر کرد. 

به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند روند واکسیناسیون کودکان را که در دوران همه‌گیری کاهش یافت، جدی بگیرید و واکسن‌ها را به طور منظم تزریق کنید. به گفته آن‌ها، تزریق واکسن کووید و آنفلوانزا بهترین راه برای مقابله با عواقب بد، بستری‌ شدن در بیمارستان و عوارض ناشی از این ویروس‌ها است. بدین ترتیب تزریق این واکسن‌ها به کودکان واجد شرایط توصیه می‌شود. 

نظر شما